موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

مهاجرت پزشکان به اتریش

مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش می‌تواند مسیر زندگی حرفه آن‌ها را کاملاً تغییر دهد. به‌طور کلی مشاغل پزشکی و پیراپزشکی، در همه جای دنیا جزء مشاغل موردنیاز هستند و به همین دلیل، کشورهای مختلف مخصوصاً کشورهای پیشرفته اروپایی، برای ورود پزشکان و پرستاران و فعالیت آن‌ها زمینه مساعدی را فراهم می‌کنند. هرچند شیوع ویروس کرونا، باعث ایجاد یک جهش ناگهانی در میزان تقاضای کشورهای اروپایی برای پزشکان و پرستاران شد، اما این تقاضا طی سال‌های اخیر و قبل از بحران کرونا نیز همواره وجود داشته است.

افرادی که قصد مهاجرت به اتریش از طریق پزشکی و پرستاری دارند باید در یک بیمارستان اتریش به دنبال کار باشند. پس از اطمینان از کار، قدم بعدی درخواست ویزای کار است. با این حال، نمی‌توانید قبل از دریافت مجوز پزشکی اتریش، شروع به کار کنید.

پزشکان آموزش دیده خارجی که دوره های آموزشی پزشکی خود را در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اقتصادی اروپا گذرانده اند، با توجه به اینکه دانش لازم از زبان آلمانی برای انجام این کار را دارند، می توانند بلافاصله برای مجوز پزشکی در اتریش اقدام کنند. اگر این کار را انجام دهند، می توانند قبل از اعطای مجوز برای پزشک شدن در، در امتحان نهایی اتاق پزشکی اتریش شرکت کنند. فارغ التحصیلان خارج از منطقه EEA علاوه بر این باید قبل از تکمیل سایر مراحل، ثابت کنند که آموزش خارجی آنها با برنامه های پزشکی اتریش مطابقت دارد.(معادل سازی مدرک پزشکی)

 

مهاجرت پزشکان به اتریش

 

اگر مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش می‌تواند یکی از راه‌های مهاجرت شما به سرزمین دانوب آبی باشد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

شرایط مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش

شرایط مهاجرت پزشکان به اتریش با شرایط مهاجرت پرستاران، فرایند تقریباً مشابهی دارد. برای اینکه به‌عنوان یک پزشک یا پرستار، موفق به اخذ ویزای پزشکی اتریش یا ویزای پرستاری شوید، باید از دو مرحله مهم با موفقیت عبور کنید. این دو مرحله عبارت‌اند از:

  • اخذ مدرک زبان
  • معادل‌سازی مدرک

اخذ مدرک زبان

حتی اگر در حوزه کاری خودتان بی‌نظیر بوده و از هر جنبه، بهترین شرایط ممکن را برای مهاجرت داشته باشید، تا زمانی که مدرک زبان، آن هم در بالاترین سطحش را نداشته باشید، برای مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش، واجد شرایط نخواهید بود. داشتن مدرک زبان، در هیچ‌کدام از روش‌های مهاجرت به اتریش، به اندازه مهاجرت کادر درمانی، اهمیت ندارد.

 

مدرک زبان مورد نیاز

 

ازآنجایی‌که شرط لازم برای فعالیت یک پزشک یا پرستار، درک بیماران و شناسایی مشکلات آن‌هاست، مهارت و تسلط کامل بر زبان رسمی، از حیاتی‌ترین الزامات مهاجرت پزشکی و پرستاری به یک کشور دیگر است. این یعنی اگر می‌خواهید به‌عنوان یک پزشک یا پرستار به اتریش مهاجرت کنید و در این کشور مشغول به کار شوید، داشتن بالاترین مدرک زبان انگلیسی هم کفایت نمی‌کند. چون علیرغم رواج نسبی زبان انگلیسی، هیچ تضمینی وجود ندارد که بیماران مراجعه‌کننده به شما، بتوانند انگلیسی صحبت کنند. همه پزشکانی که قصد کار در اتریش را دارند باید دانش کافی از زبان آلمانی را به اثبات برسانند (یعنی دوره های آموزشی پزشکی را در یک منطقه آلمانی زبان گذرانده باشند یا حداقل 3 سال تجربه به عنوان متخصص مراقبت های بهداشتی آلمانی زبان و غیره داشته باشند). اگر شرایط لازم را نداشته باشند، باید آزمون زبان آلمانی را که توسط اتاق پزشکی اتریش برگزار می شود، بگذرانند.

برای اخذ مدرک زبان جهت احراز شرایط لازم برای مهاجرت پزشکان به اتریش و همین‌طور پرستاران، باید در یک آزمون دومرحله‌ای شرکت کنید. آزمون اول، ماهیت عمومی و آزمون دوم، ماهیت تخصصی دارد که شما باید در هر دوی آن‌ها، عملکرد خوبی داشته باشید. ناگفته نماندَ که شما می‌توانید دوره‌های زبان‌آموزی را در خودِ کشور اتریش بگذرانید.

معادل‌سازی مدرک پزشکی در اتریش

با انجام موفقیت‌آمیز معادل‌سازی مدرک پزشکی (و همین‌طور پرستاری) در اتریش، شرایط لازم برای زندگی و کار کردن در این کشور را احراز می‌کنید. در این مرحله، رزومه تحصیلی و همین‌طور مدرکی که اخذ کرده‌اید، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا دولت اتریش از صلاحیت علمی و مهارتی شما برای ایفای نقش به‌عنوان یک پزشک یا پرستار اطمینان حاصل کند.

مرحله معادل‌سازی برای مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش، صرفاً جنبه اشتغال ندارد و چنانچه بخواهید در این کشور، ادامه تحصیل دهید و تخصص بگیرید، باز هم باید مدرک تحصیلی‌تان را معادل‌سازی کنید. برای معادل‌سازی مدرک پزشکی در اتریش، باید در آزمون معادل‌سازی که برای این منظور در خودِ کشور اتریش برگزار می‌شود، شرکت کنید. این آزمون به زبان آلمانی برگزار می‌شود که این امر، یک بار دیگر نشان می‌دهد یادگیری آلمانی برای مهاجرت کادر درمان به اتریش چقدر مهم است. ضمناً دومین مرحله از آزمون زبان که درواقع همان آزمون زبان تخصصی محسوب می‌شود، بعد از آزمون معادل‌سازی برگزار خواهد شد.

یکی از بخش‌های مهم در فرایند معادل‌سازی مدرک، بررسی و ارزیابی رزومه و سوابق آکادمیک و حرفه‌ای متقاضیان است که برای این منظور، باید مدارک لازم را ارائه دهید. درواقع اعتبارسنجی آکادمیک، لازمه و پیش‌نیاز معادل‌سازی است. مهم‌ترین مدارکی که برای معادل‌سازی باید ارائه دهید عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • اسناد تحصیلی که نشان‌دهنده کورس‌های آموزشی، اخذ گواهی اتمام دوره تحصیل و همین‌طور رتبه علمیِ مأخوذ باشد
  • مدارک مربوط به سوابق و دستاوردهای علمی (و در صورت وجود، حرفه‌ای)
  • انگیزه نامه

چنانچه اسناد و مدارک ارائه‌شده، مورد تأیید و پذیرش قرار بگیرند و آزمون را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید، فرایند معادل‌سازی با موفقیت انجام می‌پذیرد و بعد از آن می‌توانید به‌عنوان یک پزشک یا پرستار در اتریش مشغول به کار یا ادامه تحصیل شوید.

توجه داشته باشید که شرکت در آزمون معادل‌سازی، تنها زمانی ضرورت دارد که مدارک و رزومه تحصیلی شما به‌طور کامل مورد تأیید مراکز علوم پزشکی اتریش قرار نگیرند. به‌هرحال، به دلیل تفاوت سیستم تحصیلی اتریش با کشورهایی مثل ایران، وجود برخی عدم انطباق‌ها، عجیب و دور از ذهن نیست که همین تفاوت، شرکت در آزمون معادل‌سازی را ضروری می‌سازد. بااین‌حال، اگر مدرکتان را از دانشگاه‌های اتریش یا یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا گرفته باشید، دیگر نیازی به شرکت در آزمون معادل‌سازی نخواهید داشت.

زمانی که مدارکتان برای اخذ ویزای کاری در اتریش به‌عنوان یک پزشک یا پرستار کامل بوده و در آزمون‌های زبان و معادل‌سازی نیز نمره مطلوب را کسب کنید، دیگر هیچ مانعی در مسیر فعالیت حرفه‌ای‌تان در این کشور وجود نخواهد داشت. اگر یک پرستار هستید، می‌توانید کارتان را در بیمارستان یا درمانگاه‌ها آغاز کنید و اگر هم یک پزشک هستید، علاوه بر کار در مراکز پزشکی، می‌توانید مطب شخصی‌تان را در اتریش راه‌اندازی نمایید. لازم به ذکر است که مهاجرت دندان‌پزشکان به اتریش نیز فرایند کاملاً مشابهی با مهاجرت پزشکان و پرستاران دارد. یعنی اگر به‌عنوان یک دندان‌پزشک قصد مهاجرت به این کشور را دارید، باید همین مسیر و دو مرحله اصلی آن یعنی اخذ مدرک زبان و معادل‌سازی مدارک تحصیلی را طی کنید.

مدارک لازم برای مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش

علاوه بر مدارکی که برای ارزشیابی سوابق تحصیلی‌تان به مراجع آموزشی اتریش ارائه می‌دهید، برای اخذ ویزای کار پزشکی اتریش نیز باید مدارکی را تحویل سفارت این کشور دهید.

 

مدارک لازم برای مهاجرت پزشکان به اتریش

 

مهم‌ترین این مدارک عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • عکس
  • فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست ویزای کار پزشکی یا پرستاری در اتریش
  • سند تمکن مالی
  • گواهی عدم سوءسابقه کیفری
  • گواهی اجاره منزل یا رزرو اقامتگاه در اتریش
  • بیمه‌نامه

* اثبات تمکن مالی برای کار پزشکان در اتریش، مستلزم آن است که نشان دهید به ازای هر نفر حدود 14000 یورو در حسابتان وجود دارد. این رقم هر سال و با در نظر گرفتن عوامل مختلف می‌تواند تغییر کند.

مزایای مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش

موفقیت در فرایند مهاجرت پزشکان و پرستاران، مزایای زیادی را برای متقاضی به همراه دارد. زمانی که صلاحیتتان برای اخذ ویزای کاری به‌عنوان یک پزشک یا پرستار در اتریش برای دولت این کشور محرز شد، بعد از اشتغال، کارت قرمز سفید قرمز اتریش را دریافت می‌کنید و به‌این‌ترتیب، مجوز اقامت حرفه‌ای‌تان را در این کشور می‌گیرید.

 

مهاجرت کادر درمان به اتریش

 

 

متخصصان پزشکی در اتریش تحت عنوان “کارگران بسیار با صلاحیت” قرار می گیرند و برای دریافت ویزای کار برای این کشور دو گزینه دارند. آنها می توانند با ویزای جستجوی کار وارد اتریش شوند و اگر در بازه زمانی تعیین شده شغل پیدا کنند، می توانند برای کارت قرمز-سفید-قرمز درخواست دهند که به آنها اجازه کار در این کشور را می دهد. اگر داوطلب قبلاً در یکی از بیمارستان‌های اتریش کار پیدا کرده باشد، می‌تواند مستقیماً با کنسولگری اتریش در کشور خود برای دریافت کارت قرمز-سفید-قرمز درخواست دهد. تمامی داوطلبان بالقوه قبل از شروع کار در اتریش به عنوان پزشک باید دارای مجوز برای طبابت باشند.

بعد از اخذ ویزای کاری پزشکی و پرستاری و دریافت کارت قرمز سفید قرمز، متقاضی می‌تواند جهت ارائه درخواست اقامت برای اعضای خانواده نیز اقدام کند. در اینجا منظور از اعضای خانواده، همسر و فرزندان کمتر از 18 سال است. فرزندان شما از حق تحصیل رایگان در اتریش برخوردار هستند و حق بهره‌مندی از مزیت کار و تحصیل در این کشور برای همسر نیز محفوظ است. ضمناً در صورت دریافت ویزای کاری اتریش، اخذ تخصص در یکی از گرایش‌های پزشکی یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته پرستاری، برایتان رایگان خواهد بود.

* مجدداً یادآوری می‌کنیم که بین شرایط مهاجرت و کار پزشکان در اتریش با شرایط دندان‌پزشکانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، تفاوتی وجود ندارد و دندان‌پزشکان نیز می‌توانند از مزایای گفته‌شده بهره‌مند شوند.

حقوق کادر درمان در اتریش

میزان حقوق کادر درمان یکی از سؤالات رایج در زمینه مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش است. طبیعتاً نمی‌توان عدد دقیقی را به‌عنوان میزان دریافتی کادر درمان، ذکر کرد اما حقوق ماهانه کادر درمان به‌طور میانگین، حدود 5600 یورو برآورد می‌شود. رنج یا دامنه‌ی حقوق دریافتی کادر درمان در اتریش، بسیار وسیع است که می‌تواند از حدود 1200 یورو در ماه آغاز شده و به حدود 18000 یورو در ماه برسد. همان‌طور که می‌بینیم بین حداقل و حداکثر رقم دریافتی، تفاوت چشمگیری وجود دارد.

حقوق پزشکان و پرستاران در این کشور با توجه به عواملی مثل نوع تخصص، پایه شغلی، سابقه و حتی شهری که در آن به ارائه خدمات مشغول می‌شوند، تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال، حقوق ماهیانه‌ی فردی که به‌عنوان یک پزشک در وین کار می‌کند به‌طور متوسط حدود 10500 یورو در ماه است. جدول زیر، متوسط حقوق دریافتی پزشکان را (به یورو) با توجه به برخی از مهم‌ترین زمینه‌های تخصصی نشان می‌دهد:

تخصصمیانگین درآمد ماهانه (یورو)
متخصص آلرژی8100
روانشناس بالینی13100
روانشناس مشاوره9700
متخصص پوست12800
متخصص تغذیه8500
پزشک اورژانس9600
پزشک قانونی11000
پزشک عمومی8500
متخصص داخلی13800
متخصص مغز و اعصاب12700
متخصص زنان و زایمان11200
چشم پزشک9000
فیزیوتراپیست7000
پزشک قلب16000
متخصص گوارش11400
پزشک مغز و اعصاب12600
پزشک گوش و حلق و بینی8500

ضمناً متوسط حقوق یک پرستار در اتریش نیز بالغ بر 64000 یورو در سال است که تقریباً با 5300 یورو در ماه معادل می‌شود.

یافتن بیمارستان برای کار در اتریش

بهترین منبع برای یافتن شغل در بیمارستان های اتریش این وب سایت است. موقعیت های زیادی در سراسر کشور وجود دارد، و یافتن شغل به هیچ وجه نباید دشوار باشد، به ویژه با توجه به این واقعیت که متخصصان پزشکی در اتریش “کمبود” در نظر گرفته می شوند. همچنین می توانید مستقیماً به بیمارستانی که می خواهید در آن کار کنید درخواست دهید.

اکثریت جمعیت اتریش مراقبت های بهداشتی خود را در مطب های خصوصی دریافت می کنند، بنابراین تقاضا برای پزشکان خصوصی مطمئنا زیاد است. شروع تمرین خود، بنابراین، شاید بهترین انتخاب در هنگام کار در اتریش باشد، و شما می توانید این کار را با اثبات اینکه سوابق تمیزی دارید و از سلامت خوبی برخوردار هستید و قادر به تمرین هستید، انجام دهید.

سخن آخر

مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش، یکی از سناریوهای جذاب برای اخذ ویزای کاری در این کشور و اقامت در آن است. در این مطلب تلاش کردیم تا توضیحات بیشتری را درباره این سناریو خدمتتان ارائه دهیم تا چنانچه قصد اقدام در این زمینه را دارید، با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید. اگر یک پزشک یا پرستار هستید و می‌خواهید به یک کشور اروپایی مهاجرت کنید، اتریش یک مقصد حرفه‌ای و اقامتی ایده‌آل برای شماست که از نظر شرایط شغلی و شاخص‌های کیفی زندگی، وضعیت بسیار خوبی دارد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که تسلط بر زبان آلمانی، پیش‌شرط بسیار مهم برای مهاجرت پزشکان و پرستاران است، قویاً پیشنهاد می‌کنیم که هر چه سریع‌تر، یادگیری این زبان نسبتاً پیچیده اما قاعده‌مند را آغاز کنید.

پرسش و پاسخ های متداول

پرسش : مدرک زبان مورد نیاز برای کار در بیمارستان
پاسخ : مدرک C1 زبان آلمانی
پرسش : حقوق کادر درمان در اتریش چه قدر است؟
پاسخ : حداقل 1200 یورو و حداکثر 18000 یورو در ماه 
پرسش : حقوق پرستار در اتریش
پاسخ : تقریبا 5300 یورو در ماه

6 نظر

    • سلام به شما دوست عزیز
      این سوال خیلی کلی هست و موارد زیادی باید در نظر گرفته بشود
      میتوانید با تماس با ما از مشاوره رایگان برخوردار شوید و اطلاعات جامعی دریافت کنید

  • سلام و عرض ادب
    مهاجرت به کانادا یا آلمان برای دانشجویان پزشکی چگونه است
    با تشکر عباس قاسم زاده (09177195681)

  • من در مشهد روان شناس هستم و مطب دارم
    آیا میتونم با اجاره مطب در اتریش ویزا کاری بگیرم و خانوادم رو همراه خودم بیارم؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.