موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

راهنمای جامع مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

اگر وضعیت مالی خوبی دارید می‌توانید درباره مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری فکر کنید. البته روی کاغذ هیچ روشی برای اقامت دائم یا اخذ تابعیت آلمان از طریق سرمایه‌گذاری وجود ندارد؛ ولی ناامید نشوید! خوشبختانه ماده 21 قانون اقامت آلمان راه را برای مهاجرت سرمایه‌گذاری هموار کرده است.

 

سرمایه گذاری در المان

 

به موجب این ماده سرمایه‌گذاران خارجی، تحت شرایط خاص می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری یک مجوز اقامت سه‌ساله دریافت کنند. مجوزی که بعداً با تمدید آن می‌توان اقامت دائم آلمان و همین‌طور پاسپورت این کشور را دریافت کرد.

با دانستن این نکته شاید ایده مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری ذهنتان را به خود مشغول کرد باشد؟ اگر این‌طور است راهنمای ویزاگروپ24 را به‌طور کامل بخوانید تا از شرایط این روش مهاجرتی مطلع شوید.

مزایای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

قبل از اینکه به موضوعاتی مثل شرایط مهاجرت سرمایه‌گذاری آلمان ورود کنیم، باید ببینیم که اساساً چرا آلمان؟ به عبارت دیگر از میان این همه گزینه، انتخاب آلمان به‌عنوان یک تارگت سرمایه‌گذاری چه دلایلی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید از 4 عامل مهم نام برد.

  • اقتصاد قدرتمند: آلمان به‌واسطه اقتصاد قدرتمند، موقعیت جغرافیایی و نقش مهمش در اتحادیه اروپا یکی از بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. قدرت و انسجام اقتصاد آلمان باعث شده این کشور لقب غول اقتصادی اروپا را یدک بکشد. وقتی در آلمان سرمایه‌گذاری کنید، خواه‌ناخواه به بخش جدایی‌ناپذیری از این غول اقتصادی تبدیل می‌شوید.
  • کیفیت زندگی بالا: کیفیت زندگی در آلمان در جهان زبانزد است. اقتصاد قوی، امنیت، سیستم تأمین اجتماعی و بازار کار پررونق، رفاه بی‌نظیری را برای ساکنان این کشور به ارمغان آورده‌اند. بد نیست بدانید که بر اساس شاخص توسعه انسانی، آلمان از نظر کیفیت زندگی در رتبه ششم دنیا قرار دارد.
  • همراهی اعضای خانواده: با مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری، اعضای درجه‌یک خانواده نیز می‌توانند در سرزمین ژرمن‌ها به شما پیوندند. به عبارت دیگر شما می‌توانید همسر و فرزندان کمتر از 18 سالتان را با خود به آلمان ببرید. فرزندان بالای 18 سال نیز درصورتی‌که از نظر مالی یا مشکلات سلامتی، تحت حمایت شما یا همسرتان باشند مشکلی برای ورود به آلمان نخواهند داشت. آن‌ها می‌توانند هم‌زمان با شما برای دریافت ویزا اقدام کنند؛ یا اینکه بعداً و از طریق ویزای الحاق به خانواده آلمان به شما ملحق شوند.
  • دریافت تابعیت آلمان: سرمایه‌گذاری در آلمان نقطه شروعی برای اقامت دائم و نهایتاً اخذ تابعیت آلمانی خواهد بود. این یک فرصت عالی برای دریافت یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان است. پاسپورتی که داشتن آن، ورود به بیش از 185 کشور را بدون نیاز به ویزا برایتان امکان‌پذیر می‌سازد.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری، به‌شرط داشتن بنیه‌ی مالی خوب یک روش کم دردسر برای ورود به سرزمین ژرمن‌هاست. بعید است یک سرمایه‌گذار یا بیزینس منِ واجد شرایط، چنین فرصتی را آسان از دست بدهد!

شرایط مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

گفتیم که در آلمان سازوکاری وجود ندارد که افراد خارجی بتوانند مستقیماً از طریق سرمایه‌گذاری اقامت این کشور را بگیرند. از طرح‌هایی مانند ویزای طلایی هم خبری نیست! بااین‌حال اگر قادر به راه‌اندازی یک کسب‌وکار واجد شرایط باشید، شانس زیادی برای اقامت در آلمان خواهید داشت. متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری به شرط راه‌اندازی کسب‌وکار ابتدا یک اقامت موقت سه‌ساله دریافت می‌کنند. بعد از این مدت شما می‌توانید این مجوز موقت را به مجوز اقامت دائم تبدیل کنید. نهایتاً بعد از 6 تا 8 سال مُجاز هستید که برای دریافت تابعیت آلمان درخواست دهید. برای ارائه درخواست تابعیت از این روش باید حداقل 6 سال در آلمان سکونت داشته باشید.

 

سرمایه گذاری در المان

 

مهم‌ترین شرط مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی یک کسب‌وکار مناسب است. در آلمان به کسب‌وکاری «مناسب» می‌گویند که کمک قابل‌توجهی به اقتصاد این کشور کند. مثلاً زمینه‌ی استخدام حداقل 5 نفر را فراهم بیاورد.

برای احراز شرایط اقامت سرمایه‌گذاری آلمان، موارد مهم دیگری هم وجود دارد. برای این منظور:

  • باید حداقل 18 سال تمام داشته باشید
  • باید یک بیزینس پلن (طرح تجاری) قوی ارائه دهید که بیان‌کننده اهداف، سازوکار و چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری در آلمان باشد. بیزینس پلن شما باید مقامات آلمانی را متقاعد کند که کسب‌وکارتان تأثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان می‌گذارد و منافع محلی یا اقتصادی این کشور را تأمین می‌کند.
  • باید در زمینه‌ای که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار دارید، دارای تجربه کافی باشید.
  • باید قادر به تأمین وجوه مالی موردنیاز کسب‌وکارتان باشید. این وجه را می‌توان از طریق سرمایه شخصی، فروش سهام شرکت یا دریافت وام و تسهیلات تأمین کرد. باید نشان دهید که سازوکار تأمین مالی کسب‌وکار شما به چه صورت است؟
  • چنانچه قصد ثبت شرکت در آلمان را دارید، شرکتتان باید حداقل 5 نفر را در این کشور استخدام کند.
  • نباید سابقه کیفری داشته باشید.

فرایند مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

برای ترسیم یک شمای کلی و درعین‌حال واضح از مهاجرت به آلمان با سرمایه‌گذاری می‌توان این فرایند را به 5 مرحله تقسیم کرد. در ادامه به معرفی و توضیح این مراحل می‌پردازیم.

1. نوشتن بیزینس پلن

اولین قدم برای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری، نوشتن و تدوین یک بیزینس پلن یا طرح تجاری جامع است. این طرح باید همه جزئیات و نکات مهم مربوط به ایده سرمایه‌گذاری را پوشش دهد. علاوه بر این باید بیان کند که کسب‌وکار شما چرا و چطور می‌تواند برای اقتصاد آلمان سودمند باشد؟ ارزیابی بیزینس پلن شما بر عهده اتاق بازرگانی و صنعت آلمان است. بنابراین باید طرحتان را برای این سازمان ارسال کنید. تأیید طرح تجاری، گام بلندی در مسیر مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری خواهد بود.

مشورت با افراد حرفه‌ای اهمیت فوق‌العاده زیادی در این مرحله دارد. مشاوران شما باید افرادی باشند که علاوه بر بیزینس، اِشراف کاملی بر قوانین و امور مالی در آلمان داشته باشند.

2. درخواست ویزای خوداشتغالی آلمان

 بعد از عبور از مرحله اول، باید از طریق سفارت آلمان در ایران برای دریافت ویزای خوداشتغالی جهت فعالیت‌های کارآفرینی اقدام کنید. این ویزا همان مجوزِ اولیه‌ی ورود به آلمان برای راه‌اندازی کسب‌وکار شماست. معمولاً بین 4 تا 6 ماه زمان می‌برد تا این ویزا برای شما صادر شود.

لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری، یکی از سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به آلمان است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود می‌توانید ظرف کمتر از یک سال، عازم دیار ژرمن‌ها شوید!

3. ورود به آلمان و دریافت مجوز اقامت

بعد از ورود به آلمان باید برای دریافت مجوز اقامت به سازمان امور مهاجرت مراجعه کنید. مجوز اقامت شما از نوع موقت بوده که به‌واسطه آن می‌توانید تا 3 سال در آلمان بمانید.

4. دریافت اقامت دائم آلمان

درصورتی‌که ظرف سه سال اول، اهداف کسب‌وکارتان در آلمان محقق شوند، مشکلی برای تمدید مجوز اقامتتان نخواهید داشت. دریافت اقامت دائم آلمان یک اتفاق بسیار مهم است؛ چراکه امنیت و اطمینان وضعیت اقامتی شما را در این کشور تضمین می‌کند؛ ضمناً اقامت دائم، مقدمه‌ای برای دریافت تابعیت آلمان است. عملیاتی بودن و داشتن سلامت مالی کسب‌وکار، دو شرط اساسی برای تبدیل مجوز اقامت موقت شما به اقامت دائم هستند.

5. ارائه درخواست تابعیت آلمان

این آخرین مرحله از فرایند مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری است. بعد از اینکه مجموعاً 8 سال از اقامت قانونی شما در آلمان گذشت، می‌توانید برای دریافت پاسپورت آلمانی اقدام کنید. البته چنانچه به‌خوبی در جامعه آلمان ادغام شوید و بتوانید به‌خوبی از طریق زبان آلمانی با دیگران ارتباط برقرار کنید، می‌توانید 2 سال زودتر (یعنی ظرف 6 سال) موفق به دریافت تابعیت شوید. علاوه بر خودِ شما، همسر و فرزندانتان نیز از حق دریافت اقامت دائم و تابعیت آلمان برخوردار هستند.

با دریافت تابعیت و پاسپورت آلمانی، به جرگه‌ی شهروندان آلمان و همین‌طور اتحادیه اروپا می‌پیوندید. اتفاقی که مزایای بسیار ارزشمندی برایتان به ارمغان می‌آورد. ازجمله بهترین مزایای دریافت تابعیت آلمان عبارت‌اند از:

  • عدم نیاز به تمدید مجوز اقامت و درگیری با بوروکراسی‌های اداره ثبت اتباع خارجی
  • داشتن حق رأی در انتخابات کشور آلمان
  • امکان تردد آسان و بدون محدودیت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • امکان مهاجرت و اقامت در سوئیس و کشورهای منطقه اقتصادی اروپا از طریق تحصیل، کار و …
  • ورود آسان و بدون نیاز به ویزا به بیشتر از 185 کشور دنیا

مبلغ موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در آلمان چقدر است؟

واقعیت این است که دولت آلمان مبلغی را به‌عنوان «حداقل میزان سرمایه‌گذاری» برای صدور مجوز اقامت تعیین نکرده است. ولی بنا به تجربه و روال می‌توان حداقل مبلغ اقامت آلمان از طریق سرمایه‌گذاری را 360 هزار یورو برآورد کرد. داشتن چنین مبلغی به مقامات آلمانی نشان می‌دهد که کسب‌وکار شما قادر است معیارهای سرمایه‌گذاری در آلمان را برآورد کند.

توجه داشته باشید که این مبلغ، یک رقم قطعی برای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری نیست؛ بنابراین نباید آن را با وحیِ مُنزَل اشتباه گرفت! برخی سرمایه‌گذاران خارجی با مبالغی به‌مراتب کمتر از این هم موفق به اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در آلمان شده‌اند. تعیین حداقل مبلغ لازم برای سرمایه‌گذاری در آلمان تا حد زیادی به ماهیت و مدل کسب‌وکار شما بستگی دارد. برای رسیدن به یک برآورد دقیق و کافی، حتماً باید از مشاوران مالی و حقوقی خبره کمک بگیرید.