موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

ثبت شرکت در اتریش ( سرمایه گذاری )

مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری خارجی، می‌تواند برای فعالان اقتصادی مانند کارآفرینان یا صاحبان کسب‌وکار، آپشن بسیار مناسبی باشد. بااین‌حال، نباید فراموش کرد که این فرایند یکی از حساس‌ترین روش‌های مهاجرت اتریش محسوب می‌شود و به دلیل پیچیدگی‌های قانونی زیادی که دارد، لازم است با حداکثر آگاهی در این مسیر قدم بگذارید.

 

مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت

 

نظر به اهمیت موضوع، در این گفتار می‌خواهیم به بررسی روش مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت بپردازیم و به مهم‌ترین سؤالاتی که پیرامون این روش در ذهن شما همراهان گرامی وجود دارند، پاسخ دهیم. بنابراین اگر قصد مهاجرت به یک کشور اروپایی را دارید و فکر می‌کنید که از شرایط ثبت شرکت در اتریش برخوردار هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب را بخوانید.

شرایط مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت

اگر توانمندی مالی‌تان در حدی باشد که بتوانید در کشوری مانند اتریش یک شرکت مُولِد ثبت کنید، این کشور نیز زمینه لازم را برای ورود و اقامت شما فراهم می‌کند. بااین‌حال، مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت، الزامات و شرایط خاصی دارد که قبل از هر اقدامی در این زمینه باید از آن‌ها مطلع باشید. عدم اطلاع از شرایط اقامت از طریق ثبت شرکت در اتریش می‌تواند هزینه زمانی و مالی سنگینی روی دستتان بگذارد.

مهم‌ترین مواردی که در خصوص شرایط مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید عبارت‌اند از:

1. شرایط سنی

داشتن حداقل 18 سال تمام، نخستین شرط پذیرش درخواست متقاضی برای ثبت شرکت در اتریش است.

2. فقدان سابقه کیفری

فقدان سابقه کیفری، یک شرط مهم دیگر است که برای مهاجرت به اتریش از این طریق باید واجد آن باشید. در غیر این صورت شانس متقاضی برای اخذ ویزا اتریش از طریق ثبت شرکت، تقریباً به صفر می‌رسد.

3. هزینه ثبت شرکت در اتریش

برخورداری از تمکن مالی لازم برای پوشش هزینه مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت، مهم‌ترین قسمت ماجراست. تقریباً همه متقاضیان مهاجرت، از حیث شرایط سنی و فقدان سابقه کیفری، مشکلی ندارند و مانع اصلی آن‌ها، بُعد مالی ماجرا و هزینه ثبت شرکت است.

هزینه ثبت شرکت در اتریش - ویزاگروپ

این سؤال که هزینه ثبت شرکت در اتریش چقدر است، مطمئناً در ذهن شما هم وجود دارد. پاسخ به این پرسش، به عوامل مختلفی و بیشتر از همه به نوع شرکتی که قصد تأسیس آن را دارید، وابسته است. علی‌رغم اینکه روش‌های متنوعی برای ثبت شرکت در اتریش وجود دارد، دو روش «ثبت شرکت با مسئولیت محدود» و «ثبت شرکت سهامی عام با مسئولیت محدود» برای کارآفرینان خارجی مرسوم‌تر است.

مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت فارغ از نوع و ساختار شرکتی که مدنظر دارید، مستلزم پرداخت هزینه اولیه است که این هزینه معمولاً از 4000 یورو فراتر نمی‌رود. بااین‌حال، برآورد هزینه‌های اصلی با توجه به نوع شرکتی که می‌خواهید تأسیس کنید، انجام می‌شود. اینکه متقاضی چه نوع شرکتی را در اتریش به ثبت برساند، جواب قطعی ندارد. تصمیم‌گیری در این زمینه، مستلزم اِشراف جامع بر حوزه‌های حقوقی و بازرگانی است. ثبت هر نوع شرکت، الزامات اولیه و تعهداتی را موجب می‌شود که شناخت دقیق آن‌ها قبل از مبادرت به هر اقدامی، ضرورت حیاتی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب بینش لازم درباره سرمایه‌گذاری در اتریش از این راه، حتماً از وکلا و مشاوران معتبر کمک بگیرید.

  • متقاضیانی که درصدد ثبت یک شرکت خصوصی با مسئولیت محدود (GMBH) در اتریش هستند، به دستکم 10000 هزار یورو سرمایه نیاز دارند که پرداخت 50% این مبلغ هنگام ثبت شرکت، الزامی می‌باشد. حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت خصوصی با مسئولیت محدود، به شکل قابل‌توجهی کمتر از روش‌های دیگر است و به همین دلیل، این روش رواج بیشتری دارد. در این روش باید حداقل یک مدیر و یک سهامدار برای شرکت تعیین شود. ضمناً شرکت‌هایی که گردش مالی سالانه بیشتر از 30000 یورو داشته باشند، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده خواهند شد.
  • حداقل سرمایه لازم برای تأسیس یک شرکت سهامی عام با مسئولیت محدود (AG) در اتریش، 7 برابر ثبت یک شرکت خصوصی یعنی 70000 یورو است که 25% از این مبلغ باید در همان آغاز شروع فرایند تأسیس، پرداخت شود. خوب است بدانید که ثبت شرکت با این روش، به دلیل سازوکارهای نظارتی خاص و گسترده، نسبت به روش قبل، به‌مراتب پیچیده‌تر است. در اینجا نیز تعیین حداقل یک مدیر و یک سهامدار برای شرکت، الزامی بوده و شرکت‌هایی که گردش مالی سالانه آن‌ها بیشتر از 30000 یورو است، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شوند.

ثبت شرکت در اتریش چقدر زمان می‌برد؟

اگر حداقل سرمایه لازم برای مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری به یکی از روش‌های گفته‌شده را داشته باشید، سؤال دیگری که احتمالاً ذهنتان را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار به خودش مشغول می‌کند، مدت‌زمان انجام فرایند است. حتماً از خودتان می‌پرسید که تکمیل فرایند ثبت شرکت در اتریش، دقیقاً چقدر طول می‌کشد؟ برای پاسخ به این سؤال، بهتر است ابتدا با مراحل ثبت شرکت در اتریش آشنا شوید.

 

مطالعه بیشتر : ویزای هنرمندان اتریش

 

مراحل ثبت شرکت در اتریش

فرایند ثبت شرکت در اتریش برای مهاجرت از این طریق، از چند مرحله مهم تشکیل است که در اینجا ضمن معرفی این مراحل، مدت‌زمان انجام هر یک از آن‌ها را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم.

 

مراحل ثبت شرکت در اتریش- ویزاگروپ

 

  1. رزرو نام تجارت یا کسب‌وکار: این کار را می‌توانید به‌صورت آنلاین انجام دهید که تنها چند ساعت طول می‌کشد.
  2. تهیه و تنظیم محضری اسناد قانونی: این مرحله حداکثر 2 روز زمان می‌برد.
  3. مستندسازی در دفتر ثبت تجاری: برای تکمیل این مرحله تقریباً 6 روز زمان نیاز است.
  4. افتتاح حساب بانکی برای شرکت: ظرف 1 روز انجام می‌شود.
  5. اخذ مجوزهای لازم از اتاق‌های بازرگانی: 1 روز طول می‌کشد
  6. ثبت‌نام در سازمان‌های مالیاتی: این مرحله حداکثر 2 هفته زمان می‌برد
  7. درخواست مجوز کسب‌وکار: ظرف چند ساعت انجام می‌پذیرد.

همان‌طور که می‌بینید، شما می‌توانید به‌عنوان یک خارجی، در کمتر از 30 روز شرکت مدنظرتان را در اتریش راه‌اندازی کنید. البته این امر مشروط به برخورداری از شرایط اصلی برای مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت و ارائه مدارک کامل برای این منظور است.

برای انجام هر یک از مراحل فوق، واضح است که باید در خاک اتریش حضور داشته باشید و این یعنی ابتدا باید مجوز اقامت در این کشور را دریافت کنید. مجوزی که از طریق اخذ ویزای تجاری اتریش، برایتان صادر می‌شود.

اخذ ویزای تجاری اتریش

برای مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت، ابتدا باید از داشتن مجوز اقامت در این کشور یا همان ویزا اطمینان حاصل کنید. چرا؟ چون فقط ساکنین قانونیِ دارای کارت قرمز سفید قرمز، مُجاز به ثبت شرکت یا کسب‌وکار خود در اتریش هستند. اگر به‌عنوان یک ایرانی، قبلاً این کارت را دریافت کرده‌اید که هیچ مشکلی وجود ندارد. اما افرادی که فاقد این کارت هستند، برای ثبت شرکت در اتریش باید ابتدا پروسه لازم برای دریافت کارت قرمز سفید قرمز را بگذرانند. برای دریافت ویزای تجاری اتریش، دو راه وجود دارد که متناسب با شرایطتان می‌توانید از طریق یکی از آن‌ها اقدام کنید.

راه اول، درخواست کارت قرمز سفید قرمز برای کارکنان کلیدی خودش اشتغال (Self-employed Key Workers) است. برای این منظور باید واجد ویژگی‌های خاصی باشید و ضمن ارائه اسناد مربوطه، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در اتریش انجام دهید. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری یا انتقال سرمایه در این روش، 100 هزار یورو است. علاوه بر این، کسب‌وکار شما باید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد شغل در اتریش شود و بر انتقال یا ارائه‌ی یک فناوری جدید مبتنی باشد.

روش دوم، روش به‌مراتب آسان‌تری نسبت به راه اول است. اگر می‌خواهید هم‌زمان با دریافت ویزا، شرکتتان را در اتریش ثبت کنید، می‌توانید برای دریافت کارت قرمز سفید قرمز ویژه‌ی بنیان‌گذاران استارت‌آپ (Start-up Founders) درخواست ارائه دهید. به این ترتیب، امکان تأسیس شرکت در اتریش برایتان فراهم می‌شود؛ البته این شرکت باید واقعاً ماهیت استارت‌آپی داشته باشد و خروجی آن، محصولات، خدمات یا فناوری‌های نوآورانه باشد. برای این منظور، شما باید برای کسب‌وکارتان، یک بیزینس پلن ارائه دهید و دارای 50 هزار یورو سرمایه اولیه باشید. علاوه بر این باید از سیستم امتیازی خاص کشور اتریش که آیتم‌هایی مثل تحصیلی، زبان، سابقه و … را شامل می‌شود، حداقل 50 امتیاز را کسب کنید.

 

مطالعه بیشتر : ویزا کاری اتریش

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت در اتریش

مهم‌ترین مدارکی که برای ثبت شرکت در اتریش باید ارائه دهید عبارت‌اند از:

  • مدارک هویتی
  • مجوز ثبت
  • بیزینس پلن
  • اساسنامه شرکت
  • آدرس موقعیت مکانی شرکت در اتریش
  • گواهی عدم سوءسابقه
  • سند تمکن مالی

نکته: از میان موارد بالا، ارائه یک بیزینس پلن قوی، در بحث مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه‌گذاری اهمیت ویژه‌ای دارد. بیزینس پلن که بعضاً به آن طرح کسب‌وکار نیز می‌گویند، همان طرحی است که اهداف کسب‌وکار و همین‌طور چگونگی دستیابی به این اهداف باید به‌روشنی در آن منعکس شده باشد. وجه مشترک همه بیزینس پلن‌ها، قدرت متقاعدسازی آن‌هاست. این طرح‌ها باید آن‌قدر منسجم و عینی تدوین شوند که بتوانند به هر سؤالی پاسخ دهند. همان‌طور که برای جذب سرمایه با هدف راه‌اندازی کسب‌وکار در ایران، باید سرمایه‌گذاران را به مشارکت در پروژه‌تان ترغیب کنید، برای مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت نیز باید بتوانید دولت اتریش را مجاب کنید که ایده‌هایتان آن‌قدر جذاب و سودآور هستند که ارزش ارائه فرصت را برای پیاده‌سازی آن‌ها در خاک این کشور دارند. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری شما باید برای کشور اتریش نیز منافعی در بر داشته و در رونق و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد آن نقش معناداری ایفا کند.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت در اتریش

 

* توجه داشته باشید که کلیه اسناد لازم برای ثبت شرکت در اتریش باید به زبان آلمانی ترجمه شوند.

ضمناً مهم‌ترین مدارکی که برای مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت باید آن‌ها را به سفارت این کشور ارائه دهید عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • فرم تکمیل‌شده درخواست مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت
  • سند ازدواج یا طلاق (اگر ازدواج یا طلاقی صورت گرفته)
  • بیمه
  • سند تمکن مالی

اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در اتریش

مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت می‌تواند زمینه‌ای برای اخذ مجوز اقامت دائم شما در این کشور باشد. مجوز ابتداییِ اقامت کارآفرینان در اتریش، 2 سال اعتبار دارد که اگر مشکلی وجود نداشته باشد در پایان سال دوم، برای 3 سال دیگر تمدید می‌شود. به‌این‌ترتیب متقاضی می‌تواند بعد از 5 سال، موفق به دریافت مجوز اقامت دائم در اتریش شده و بعد از گذشت 6 سال، نسبت به انجام اقدامات لازم جهت دریافت پاسپورت اتریش اقدام کند.

تمدید مرحله‌ایِ مجوز اقامت در اتریش و نهایتاً تبدیل آن به اقامت دائم، مستلزم آن است که متقاضی، در مدت حضور در خاک این کشور، سوءسابقه کیفری نداشته باشد و ضمن رعایت قوانین عمومی کشور اتریش، تعهدات مالیاتی‌اش را نیز به‌طور کامل ایفا کرده باشد. شرکت در آزمون شهروندی و تسلط مناسب به زبان رسمی کشور یعنی آلمانی، از دیگر شرایط مهم اخذ اقامت دائم در اتریش هستند.

چرا مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت یک پروژه ایده‌آل است؟

مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت می‌تواند مصداق خوبی برای ضرب‌المثل معروف «با یک تیر، دو نشان زدن» باشد! اول اینکه شما مجوز اقامت و زندگی در کشوری را اخذ می‌کنید که از نظر شاخص‌های کیفیت زندگی مثل رفاه، امنیت و … جزء بهترین مقاصد مهاجرتی دنیا محسوب می‌شود که این به‌خودی‌خود، ارزش بسیار زیادی دارد. اما علاوه بر این، اتریش به‌عنوان تارگت تجاری در اروپا نیز یک انتخاب ایده‌آل است که فعالیت در این کشور به‌واسطه ریسک سرمایه‌گذاری حداقلی و اقتصاد سالم و باثبات آن می‌تواند سودآوری و رونق کسب‌وکارتان را تا حد زیادی تضمین کند. عضویت اتریش در نهادهای مهمی مثل سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و …، توجه کارآفرینان زیادی را برای راه‌اندازی کسب‌وکار و تأسیس شرکت در این کشور به خود جلب می‌کند.

 

مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری-ویزاگروپ24

 

یکی دیگر از مزایای مهم مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه گذاری، امکان دریافت وام و تسهیلات اقتصادی از بانک‌ها و مؤسسات مالی این کشور است که این مزیت می‌تواند به شما در اجرای هر چه بهتر ایده‌های کارآفرینانه کمک زیادی کند. افرادی که به‌واسطه ثبت یا خرید شرکت در اتریش به سرزمین دانوب آبی مهاجرت می‌کنند، می‌توانند بدون هیچ مشکلی، همسر و فرزندان کمتر از 18 سال را نیز به‌عنوان همراه با خود ببرند. استفاده رایگان از بیمه درمانی و امکانات تحصیلی، از دیگر امتیازات ویژه و ارزشمندی محسوب می‌شوند که دولت اتریش برای خانواده کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است.

مطالعه بیشتر : مهاجرت تحصیلی اتریش

سخن آخر

مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت، راه خوبی برای اخذ مجوز ورود به این کشور و اقامت در آن برای سرمایه‌گذاران خارجی است. اگر یک کارآفرین هستید و درعین‌حال، قصد سرمایه‌گذاری در کشوری را دارید که بازده خوبی را از فعالیت‌های اقتصادی عایدتان کند، اتریش یکی از بهترین گزینه‌های روی میز است که انتخاب آن، مزایای زیادی به همراه خواهد داشت. بااین‌حال، همان‌طور که دیدید راه‌اندازی و خرید بیزینس در اتریش، ملاحظات حقوقی و قانونی زیادی دارد که همین امر، ورود مشاوران و وکلای کارکشته به ماجرا را به یکی از الزامات موفقیت تبدیل می‌کند. بنابراین اگر خود را واجد شرایط اولیه برای اخذ اقامت اتریش از طریق ثبت شرکت می‌دانید، بهتر است از همان آغاز کار، با آگاهی کامل در این مسیر گام بردارید.

پرسش و پاسخ های متداول

پرسش : ثبت شرکت در اتریش چقدر زمان می‌برد؟
پاسخ : شما می‌توانید به‌عنوان یک خارجی، در کمتر از 30 روز شرکت مدنظرتان را در اتریش راه‌اندازی کنید
پرسش : اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در اتریش
پاسخ : می‌توانید بعد از 5 سال، موفق به دریافت مجوز اقامت دائم در اتریش شوید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.