موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

راهنمای کامل مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل

آیا تا امروز درباره ایده مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل فکر کرده‌اید؟ اگر پاسخ، مثبت باشد پس مطمئناً سؤالات زیادی پیرامون موضوعاتی مثل شرایط تحصیل در اتریش، هزینه تحصیل در اتریش، مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور و … در ذهنتان وجود دارد.

ما در این راهنما تلاش کرده‌ایم تا به همه این سؤالات، جواب دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید از زیر و بم مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل باخبر شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

چرا مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل؟

احتمالاً می‌دانید که راه‌های مختلفی برای مهاجرت به اتریش وجود دارد. راه‌هایی که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و مسیر کاملاً متفاوتی را پیش رویتان قرار می‌دهند. بااین‌حال، فرایند مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در مقایسه با روش‌های دیگر، به‌مراتب آسان‌تر است و به همین دلیل، افرادی که می‌خواند به یک کشور اروپایی مهاجرت کنند، گزینه مهاجرت تحصیلی را به‌طور جدی مدنظر قرار می‌دهند.

یکی دیگر از جذابیت‌های مهاجرت تحصیلی به اتریش، هزینه تحصیل در این کشور است. اتریش یکی از اقتصادی‌ترین مقاصد تحصیل در خارج از کشور محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر به دنبال یک راه کم دردسر و درعین‌حال ارزان برای مهاجرت به اتریش هستید، تحصیل می‌تواند بهترین گزینه‌ی ممکن برایتان باشد.

اعتبار بین‌المللی مدرک دانشگاه‌های اتریش، از دیگر دلایل جذابِ مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل است. اتریش دانشگاه‌های سطح بالایی دارد که در رتبه‌بندی‌های علمی، در جایگاه‌های خوبی قرار گرفته‌اند و اخذ مدرک از آن‌ها، مُهر تائیدی بر صلاحیت علمی شماست. مدارک دانشگاه‌های اتریشی، در همه کشورهای دنیا اعتبار دارند و این یعنی اگر بعدها، قصد کار کردن یا ادامه تحصیل در کشور دیگری را داشته باشید، از نظر اعتبار مدرک تحصیلی، هیچ مشکلی نخواهید داشت.

مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل

آشنایی با دانشگاه‌های اتریش

قبل از مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل باید درباره نوع دانشگاهی که می‌خواهید برای آن پذیرش بگیرید، تصمیم‌گیری کنید. دانشگاه‌های اتریش در کلی‌ترین دسته‌بندی به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند که شرایط تحصیل در آن‌ها متفاوت است. مهم‌ترین این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  • هزینه تحصیلی: همان‌طور که انتظار می‌رود، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اتریش، بسیار کمتر از دانشگاه‌های خصوصی این کشور است. بنابراین اگر معیارهای اقتصادی برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل برایتان اهمیت زیادی دارد، صرفاً باید به فکر تحصیل در دانشگاه‌های دولتی باشید.
  • شرایط پذیرش: شرایط پذیرش دانشجویان خارجی، یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در اتریش است. به‌طور کلی، دانشگاه‌های خصوصی، انعطاف‌پذیری بیشتری در پذیرش دانشجو دارند و درنتیجه، ورود به آن‌ها ساده‌تر است. به‌عنوان مثال، درحالی‌که مدرک تحصیلیِ صادره از جانب برخی مؤسسات آموزش عالی ایران، موردقبول دانشگاه‌های دولتی اتریش قرار نمی‌گیرد، اما این مشکل درباره دانشگاه‌های خصوصی وجود ندارد.
  • زبان دوره‌های آموزشی: بیشتر دوره‌ها یا کورس‌های آموزشی در دانشگاه‌های دولتی اتریش، به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. اما در دانشگاه‌های خصوصی این‌طور نیست و شما به‌راحتی می‌توانید به زبان‌های مختلفی ازجمله انگلیسی نیز در رشته محبوبتان درس بخوانید.
  • دوره کارورزی: گذراندن دوره کارورزی، یکی از الزامات اخذ مدرک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های خصوصی است. شرکت در این دوره، مهارت‌ها و تجربیات ارزشمندی را عاید دانشجویان می‌کند و آن‌ها می‌توانند از طریق برقراری روابط گسترده با کارفرمایان، برای اشتغال در اتریش بعد از تحصیل، شانس بیشتری داشته باشند.

 

 

افرادی که قصد مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل را دارند باید بدانند که این کشور، دانشگاه‌های زیادی دارد که بسیاری از آن‌ها در عین قدمت زیاد، از اعتبار بالایی در سطح بین‌المللی برخوردار هستند. به‌عنوان مثال، دانشگاه وین که معتبرترین دانشگاه اتریش است، سیزدهمین دانشگاه قدیمی قاره اروپا محسوب می‌شود که از نظر وجهه و وسعت در اروپای مرکزی، می‌توان آن را یک دانشگاه بی‌نظیر دانست. این دانشگاه در رنکینگ برترین دانشگاه‌های جهان نیز در جایگاه 150 قرار گرفته است. فهرست 10 دانشگاه برتر اتریش با توجه به رتبه‌بندی جهانی QS در سال 2021 در جدول زیر آمده است:

رتبهبهترین دانشگاه های اتریش
1دانشگاه وین
2دانشگاه صنعتی وین
3دانشگاه صنعتی گراتس
4دانشگاه اینسبروک
5دانشگاه یوهانسن کپلر لینز
6دانشگاه کلاگنفورت
7دانشگاه کارل فرانتس گراتس
8دانشگاه سالزبورگ

بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش کدم‌اند؟

اگر درصدد مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل هستید، شناخت بهترین و اصطلاحاً تاپ‌ترین رشته‌ها برایتان اهمیت خواهد داشت. البته انتخاب بهترین رشته برای هر فرد، توجه به عوامل و معیارهای مختلفی را می‌طلبد؛ بااین‌حال همیشه رشته‌هایی هستند که اعتبار و پرستیژ بیشتری دارند و تحصیل در آن‌ها جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

 

 

رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، هنر و حقوق را می‌توان جزء بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش دانست که هر سال افراد زیادی از اقصی نقاط دنیا متقاضی تحصیل در آن‌ها هستند. البته یکی از مهم‌ترین شروط مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در چنین رشته‌هایی، تسلط به زبان آلمانی است. رشته‌های مهندسی، از دیگر رشته‌های خوب و پرطرفدار هستند که درس خواندن در آن‌ها مخصوصاً در دانشگاه‌های صنعتی شاخص این کشور مثل وین یا گراتس، اعتبار مدرک دریافتی‌تان را دوچندان می‌کند. اقتصاد، علوم طبیعی و مدیریت نیز از دیگر رشته‌های مناسب برای تحصیل در اتریش محسوب می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهید.

مطالعه بیشتر : مهاجرت پزشکان به اتریش

شرایط مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در مقاطع مختلف

فرایند کلی تحصیل در اتریش، در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تا حد زیادی یکسان است. بااین‌حال، هر کدام از این مقاطع، جزئیات و ملاحظات خاصی دارند که دانستن آن‌ها برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل، اهمیت دارد.

1. شرایط مهاجرت تحصیلی به اتریش در مقطع کارشناسی

داشتن مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی (12 ساله)، لازمه‌ی تحصیل کارشناسی در اتریش است. ضمناً ازآنجایی‌که تقریباً 90% دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های اتریش به زبان آلمانی برگزار می‌شوند، باید تسلط کافی و مناسبی روی این زبان داشته باشید. درواقع اگر می‌خواهید در دانشگاه‌های دولتی اتریش تحصیل کنید، باید مدرک زبان آلمانی را اخذ کنید. البته تحصیل کارشناسی به زبان انگلیسی نیز امکان‌پذیر است؛ بااین‌حال، برای این منظور احتمالاً باید تحصیل در یک دانشگاه خصوصی را مدنظر قرار دهید.

یک نکته بسیار مهم درباره مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل لیسانس در دانشگاه‌های دولتی این کشور، قبولی در یکی از دانشگاه‌های روزانه در همان رشته مدنظر در کشور خودتان است. یعنی شما باید علاوه بر قبولی در یکی از دانشگاه‌های روزانه، حداقل 1 ترم را در آن دانشگاه با موفقیت بگذرانید. گواهی قبولی دانشگاه و همین‌طور اشتغال به تحصیل در آن، یکی از مهم‌ترین مدارکی است که باید برای تحصیل لیسانس در دانشگاه‌های دولتی اتریش ارائه دهید.

برای تحصیل کارشناسی در دانشگاه‌های اتریش به زبان آلمانی، باید دارای مدرک B2 باشید. بااین‌حال، راه دیگری نیز وجود دارد. شما می‌توانید در ابتدا، مدرک A2 را به دانشگاه ارائه دهید و با گذراندن چند ترم کورس زبان آلمانی، سطحتان را ارتقا داده و مدرک B2 بگیرید. این یک آپشن بسیار ارزشمند است که کمک می‌کند افراد، صرفاً به دلیل عدم مهارت زبانی کافی، فرصت مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل را از دست ندهند. اگر هم می‌خواهید دوره لیسانس در اتریش را به انگلیسی بگذرانید، حداقل مدرک زبانتان باید آیلتس 6 (Academic) باشد که معادل با نمره 60 تا 78 مدرک تافل است. فرایند تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی بین 3 تا 4 سال (6 تا 8 ترم) طول می‌کشد.

2. شرایط مهاجرت تحصیلی به اتریش در مقطع کارشناسی ارشد

اساسی‌ترین پیش‌شرط مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق‌لیسانس، داشتن مدرک لیسانس و از آن مهم‌تر، پذیرش این مدرک از سوی دانشگاه‌های اتریش است. به عبارت دیگر، دانشگاهی که قصد دارید در آن فوق‌لیسانس بخوانید، باید موسسه‌ی صادرکننده‌ی مدرک کارشناسی شما را معتبر بداند. بسیاری از عزیزانی که مدرک لیسانس را از دانشگاه‌های غیردولتی ایران اخذ کرده‌اند، ممکن است برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دچار مشکل شوند که در ادامه، در یک بخش مُجزا درباره این مسئله، توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

اگر مدرک کارشناسی‌تان از نظر اعتبار مشکلی نداشته باشد، طبیعتاً برای اخذ پذیرش از دانشگاه مدنظر نیز مانعی نخواهید داشت. بااین‌حال، گاهی ممکن است واحدهای درسی گذرانده شده با چارت استاندارد دانشگاه، مطابقت 100% نداشته باشد که البته جای نگرانی نیست. در این حالت، واحدهای درسی مشترک، از طریق فرایند تطبیق، محاسبه می‌شوند و واحدهای باقی‌مانده‌ی لازم را به‌عنوان دروس پیش‌نیاز می‌گذرانید. ضمناً حتی اگر قبلاً هم در یکی از دانشگاه‌های ایران فوق‌لیسانس گرفته باشید، مجدداً می‌توانید در اتریش، این مقطع تحصیلی را بگذرانید.

مدرک زبان آلمانی لازم برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس، همان B2 است که در اینجا نیز می‌توانید با داشتن مدرک A2، پذیرش اولیه برای تحصیل را بگیرید و با گذراندن چند ترم آلمانی و ارتقای سطح مهارت زبانی، مدرک B2 را ارائه دهید. البته هزینه شرکت در کلاس زبان، جدا از هزینه شهریه خواهد بود.

برای تحصیل فوق‌لیسانس در اتریش به زبان انگلیسی، باید مدرک آیلتس 6 یا 6.5 داشته باشید که این امر به ضوابط پذیرشِ دانشگاه مدنظرتان بستگی دارد. این مدرک معادل با امتیاز 60 تا 93 در سیستم نمره دهی تافل است. فرایند تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی بین 1 تا 2 سال (2 تا 4 ترم) طول می‌کشد.

3. شرایط مهاجرت تحصیلی به اتریش در مقطع دکترا

ناگفته پیداست که داشتن مدرک کارشناسی ارشد، پیش‌نیاز تحصیل دکترا در اتریش است. البته در این حالت هم اعتبار مدرک فوق‌لیسانس شما باید مورد تأیید دانشگاه موردنظر قرار بگیرد و در صورت نیاز، باید نسبت به تطبیق واحدهای مشترک و گذراندن چند واحد پیش‌نیاز یا جبرانی اقدام کنید.

یک موضوع مهم در بحث مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در مقطع دکترا، داشتن استاد راهنماست. چنانچه رشته‌ی انتخابی‌تان، جزء رشته‌های فنی و مهندسی باشد، حتماً باید یکی از اساتید دانشگاه‌های اتریش را مجاب کنید که مسئولیت راهنمایی شما را بپذیرد. بدون اخذ این تأییدیه نمی‌توانید برای تحصیل در دانشگاه مدنظر، پذیرش بگیرید. داشتن سابقه علمی قابل‌قبول یا ارائه ایده‌های پژوهشی ناب، شانس جلب موافقت اساتید دانشگاه‌های اتریشی با شما را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. ضمناً اگر بتوانید با استاد راهنما یا همان سوپروایزر رابطه خوبی برقرار کنید می‌توانید به اخذ بورسیه و دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی و همین‌طور یافتن شغل مناسب در اتریش نیز امیدوار باشید. دانشجویان رشته‌های غیر فنی، از این جنبه، کار به‌مراتب آسان‌تری دارند چون می‌توانند فرایند یافتن استاد راهنما را بعد از ورود به اتریش آغاز کنند.

 

 

 

ازآنجایی‌که دوره‌های زیادی در مقطع دکترا در دانشگاه‌های اتریش به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، داشتن مدرک زبان آلمانی در این حالت به اندازه تحصیل در مقطع کارشناسی، اهمیت ندارد. شما می‌توانید با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی، به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی در اتریش، دکترا بخوانید. به‌منظور تحصیل به زبان آلمانی در مقطع دکترا باید مدرک B2 و برای برخی دانشگاه‌ها و رشته‌ها مثل پزشکی، مدرک C1 داشته باشید. اگر هم می‌خواهید در یک رشته انگلیسی‌زبان دکترا بگیرید، مدرک زبانتان باید معادل با امتیاز 6.5 آیلتس و برای برخی دانشگاه‌ها 7 باشد که این سطح، با بازه‌ی امتیازی 79 تا 101 در سیستم تافل، متناظر است. طول دوره تحصیل در اتریش در مقطع دکترا بین 3 تا 5 سال است.

مدارک لازم برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل

تحصیل در اتریش در هر کدام از مقاطعِ سه‌گانه، مستلزم جمع‌آوری و ارائه مدارک کامل به سفارت این کشور است.

 

 

مدارک لازم برای ارائه به سفارت و اخذ ویزای تحصیلی اتریش به ترتیب عبارت‌اند از:

1.فرم تکمیل شده درخواست اقامت دانشجویی
2.عکس به روز بیومتریک
3.پاسپورت معتبر
4.تاییدیه امتحان ورودی, پذیرش برای تحصیل یا تاییدیه ثبت نام
5.شناسنامه
6. گواهی عدم سوء پیشینه از کشور محل سکونت
7.مدرکی دال بر میزان اجاره بها
8.بیمه نامه ای که در اتریش قابل استفاده بوده و تمام مخاطرات را پوشش دهد.
9.مدرکی دال بر توانایی تامین مخارج زندگی در اتریش (بورس تحصیلی,موجودی نقدی حساب بانکی ,مدرکی دال بر واریز هلی مستمر)
10.ارائه تعهد نامه نیز امکان پذیر بوده. درصورت ارائه تعهد نامه,لظفا مدرکی دال بر میزان در آمد و همچنین لیست مخارج شخص متعهد ارایه گردد.

* توجه: دریافت نامه تمکن مالی اتریش برای اخذ ویزای تحصیلی در این کشور، از طریق اثبات توانمندی مالی امکان‌پذیر است. برای این منظور، در حساب بانکی شما باید موجودی کافی وجود داشته باشد. این رقم با در نظر گرفتن هزینه ماهیانه یک دانشجو در اتریش، برای هر سال حدود 12000 یورو برآورد می‌شود که البته می‌تواند برای هر سال متغیر باشد.

شرایط سنی تحصیل در اتریش چگونه است؟

خوشبختانه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های اتریش، شرایط سنی خاصی ندارد و این یکی دیگر از مزایای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل است. این گزاره درباره شرایط معدل نیز صدق می‌کند. یعنی مهاجرت تحصیلی به اتریش، شرط معدل هم ندارد. بااین‌حال، واضح است که داشتن معدل بالاتر در مقاطع تحصیلی قبل، می‌تواند بر شانس موفقیتتان برای تحصیل در اتریش و بالأخص اخذ پذیرش از دانشگاه‌های تاپ، تأثیر بگذارد. به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی و نانوشته، بهتر است که حداقل معدلتان 14 و ترجیحاً 15 باشد. البته در صورت برخورداری از شرایط اصلی، حتی با معدل‌های پایین‌تر هم می‌توانید برای تحصیل، عازم اتریش شوید.

مطالعه بیشتر : اخذ خوابگاه در اتریش

 

دریافت بورسیه تحصیلی اتریش

دریافت بورسیه تحصیلی یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل است که در مقایسه با روش‌های معمول، پیچیدگی و دشواری‌های به‌مراتب بیشتری دارد. هر فرد برای دریافت بورسیه تحصیلی، باید واجد ویژگی‌های خاصی بوده و در دسته دانشجویان ممتاز و اصطلاحاً الیت قرار داشته باشد.

بورسیه تحصیلی اتریش

این شایستگی بر اساس معیارهای مختلفی ارزیابی می‌شود که معدل عالی، مدرک زبانی سطح بالا، تعدد و کیفیت مقالات پژوهشی معتبر و بعضاً ابداعات و اختراعات از آن جمله‌اند.

گرفتن بورسیه تحصیلی اتریش در مقطع لیسانس

دریافت بورسیه برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در مقطع لیسانس، مستلزم ارائه مدارک کافی و متقاعدکننده در این زمینه است. علاوه بر معدل عالی و همین‌طور مدرک سطح بالای زبان آلمانی، دانشجو باید سندی مبنی بر قبولی در یکی از دانشگاه‌های سراسری ایران در همان رشته یا تحصیل در آن دانشگاه برای یک یا چند ترم ارائه دهد و درعین‌حال ثابت کند که فاقد استطاعت مالی کافی برای تحصیل و اقامت در اتریش است. ضمناً دریافت بورسیه برای برخی رشته‌های دانشگاه‌های دولتی اتریش مانند پزشکی، مستلزم شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره حدنصاب است.

گرفتن بورسیه تحصیلی اتریش در مقطع فوق‌لیسانس

دریافت بورسیه برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس، علاوه بر معدل، تا حد زیادی به پیشینه‌ی تحقیقاتی دانشجو بستگی دارد. بنابراین ارائه مقالات معتبر و انتشار آن‌ها در ژورنال‌های درجه‌یک بین‌المللی، شانستان را به‌طور قابل‌توجهی برای دریافت بورسیه افزایش می‌دهد. ازآنجایی‌که زمینه تحصیل در رشته‌های انگلیسی‌زبان دانشگاه‌های اتریش برای مقطع فوق‌لیسانس هموارتر است، غیر از مدرک B2 یا C1 آلمانی، با داشتن آیلتس 6.5 یا 7 (با توجه به رشته و دانشگاه موردنظر) هم می‌توانید در اتریش بورسیه تحصیلی بگیرید. داشتن انگیزه نامه قوی و اقلاً 2 مقاله معتبر و همین‌طور قبولی در آزمون ورودی بعضی رشته‌های خاص، از دیگر الزامات دریافت بورسیه از دانشگاه‌های اتریش در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

گرفتن بورسیه تحصیلی اتریش در مقطع دکترا

معدل عالی، انگیزه نامه، پیشینه‌ی پژوهشی خوب و داشتن مدرک زبان سطح بالا (آلمانی یا انگلیسی)، در مقطع دکترا نیز جزء شرایط اولیه‌ی دریافت بورسیه برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل هستند. اما غیر از این موارد، داشتن توصیه‌نامه از سایر اساتید و مخصوصاً جلب رضایت و نظر مساعد استاد راهنما، نقش بسیار پررنگی در موفقیت شما ایفا می‌کند. آنچه شانستان را در جلب نظر استاد راهنما شدیداً بالا می‌برد، جذابیت موضوع و زمینه‌ی پژوهش و البته جدیت و پیگیری خودتان است.

*به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع بورسیه‌های تحصیلی اتریش برای مقاطع مختلف و همین‌طور آگاهی از فرصت‌های بورسیه‌ایِ در دسترس، می‌توانید به پایگاه Grants.at مراجعه کنید.

هزینه مهاجرت تحصیلی به اتریش چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم یکی از بزرگ‌ترین مزایای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل، رایگان بودن آن است. بااین‌حال، تنها دانشجویانی می‌توانند از آپشن تحصیل رایگان در این کشور استفاده کنند که تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا را داشته باشند. این یعنی اگر از کشوری مثل ایران برای تحصیل عازم اتریش می‌شوید، باید مقداری هزینه کنید. بااین‌حال، هزینه مهاجرت به اتریش برای تحصیل در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی و همین‌طور کشورهایی مانند آمریکا و استرالیا بسیار کمتر است.

 

هزینه زندگی دانشجویی در اتریش

 

میانگین هزینه تحصیل در اتریش برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حدود 750 یورو و هزینه تحصیل دکترا در اتریش از 750 تا 1500 یورو برای هر ترم متغیر است. البته این هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی هستند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش، به‌مراتب بیشتر از تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور است. اگر خواهان مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی هستید، هزینه هر ترم تحصیلی بعضاً می‌تواند از 20 هزار یورو نیز بالاتر برود.

هزینه تحصیل اتریش در دانشگاه‌های علمی کاربردی، در حد وسط دانشگاه‌های دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد که شهریه هر ترم آن‌ها از 7500 یورو بیشتر نخواهد شد. بااین‌حال همان‌طور که می‌بینید، این رقم حدود 10 برابر شهریه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اتریش است!

خوب است این قاعده کلی را به خاطر بسپارید که تحصیل یک رشته انگلیسی‌زبان در اتریش، هزینه بیشتری در مقایسه با تحصیل رشته‌های آلمانی‌زبان دارد. ضمناً فراموش نکنید که هزینه‌های مربوط به شهریه دانشگاه، تنها بخشی از هزینه مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل است. زندگی دانشجویی شما مطمئناً هزینه‌های دیگری هم دارد که اجاره خانه در اتریش، خوراک، پوشاک، تفریح و خدمات عمومی، اخذ خوابگاه دانشجویی در اتریش ازجمله مهم‌ترین آن‌ها هستند. اگر از تفاوت ناشی از سبک زندگی و الگوی مصرف بین افراد چشم‌پوشی کنیم، میانگین هزینه زندگی ماهانه یک دانشجو در اتریش حدود 950 تا 1000 یورو برآورد می‌شود. توجه داشته باشید که آمار و ارقام مذکور بر اساس هزینه‌های سال 2022 میلادی ارائه شده‌اند.

تحصیل رایگان در اتریش؟!

بیش از 2.5 سال هست که تحصیل در اتریش رایگان نیست. به طور مشخصا دانشگاه ملی وین ترمی 368 یورو و دانشگاه سایر شهر ها ترمی 724 یورو تا 760 یورو هزینه دارد. به علاوه این ها، ترمی 18 یورو بابت هزینه های بخش رفاه دانشگاهی نیز باید پرداخت گردد.

اعتبار دانشگاه‌های ایرانی در اتریش؛ یک علامت سؤال بزرگ!

برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل و اخذ پذیرش از یک دانشگاه دولتی، اعتبار مدرک دانشگاهی و مقبولیت آن نزد دانشگاه مقصد، به یک دغدغه مهم تبدیل می‌شود. مسئله‌ی اعتبار مدرک دانشگاه‌های ایرانی در اتریش، گاهی از تحصیل ایرانیان در دانشگاه‌های این کشور، ممانعت به عمل می‌آورد.

اگر مدرکتان را از یک دانشگاه سراسری در ایران گرفته‌اید، جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و می‌توانید با ارائه آن به دانشگاه اتریشی، با خیال راحت برای اخذ پذیرش اقدام کنید. بروز مشکل در فرایند مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در اتریش
  • اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی در اتریش
  • اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور در اتریش

واقعیت این است که دانشگاه‌های برتر و اصطلاحاً تاپ اتریشی، نگاه چندان مساعدی نسبت به مدارک دانشگاه‌های آزاد در ایران ندارند. بنابراین اگر دوران کارشناسی یا کارشناسی ارشدتان را در دانشگاه آزاد گذرانده‌اید، احتمالاً نمی‌توانید با ارائه این مدرک برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل، پذیرش بگیرید.

اما ماجرای اعتبار مدارک صادره توسط دانشگاه‌های غیرانتفاعی و همین‌طور پیام نور برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل، قدری متفاوت است. علی‌رغم اینکه باز هم ممکن است دانشگاه‌های تاپ اتریشی، مدرک تحصیلی مأخوذ از این مؤسسات را نپذیرند، اما هنوز برای تحصیل در یک دانشگاه دولتی شانس زیادی دارید. به‌طور کلی پذیرش یا عدم پذیرش اعتبار مدرک دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی، بیش از هر چیز به سیاست دانشگاه موردنظر شما در قبال مؤسسات آموزش عالی در ایران بستگی دارد.

توجه داشته باشید که بحث اعتبار مدرک دانشگاه‌های ایرانی برای مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل، فقط برای دانشگاه‌های دولتی موضوعیت دارد. این بدان معناست که اگر بخواهید در یک دانشگاه خصوصی تحصیل کنید، اساساً موضوع اعتبار مدرک و موسسه صادرکننده‌ی آن مطرح نخواهد بود.

شرایط کار دانشجویی در اتریش چطور است؟

آیا اشتغال به کار دانشجویی در اتریش، امکان‌پذیر است؟ خوشبختانه بله! همه دانشجویان در هر سه مقطع تحصیلی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا می‌توانند هم‌زمان با تحصیل، به‌صورت پاره‌وقت کار کنند.

 

کار دانشجویی در اتریش

 

کار دانشجویی در اتریش، تابع قوانینی سفت‌وسخت است و دانشجویان تنها در محدوده زمانی تعیین‌شده، مجاز به کار کردن هستند. سقف زمان مجاز کار کردن برای دانشجویان لیسانس و فوق‌لیسانس 20 ساعت در هفته و برای دانشجویان مقطع دکترا 30 ساعت در هفته است. توجه داشته باشید که تخطی از این حدود می‌تواند تبعات قانونی و محرومیت‌هایی را برایتان در پی داشته باشد.

ضمناً این را بدانید که درآمد حاصل از کار پاره‌وقت در اتریش، به‌تنهایی نمی‌تواند کفاف مخارج زندگی در این کشور را دهد و تنها باید به‌عنوان نوعی کمک‌خرج روی آن حساب باز کنید. اگر پوشش هزینه‌های اقامت در یک کشور اروپایی با فقط هفته‌ای 20 الی 30 ساعت کار کردن امکان‌پذیر بود، زندگی قطعاً زیباتر می‌شد!

شرایط کار بعد از تحصیل در اتریش چطور است؟

مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل می‌تواند پُلی برای دریافت اقامت دائم در این کشور باشد. قسمت خوب ماجرا اینجاست که فارغ‌التحصیلان خارجی دانشگاه‌های اتریشی بعد از پایان دوران تحصیل و اخذ مدرک، یک فرصت ویژه‌ی موقت برای اقامت در این کشور دارند و می‌توانند طی این مدت، به دنبال شغلی مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی‌شان در اتریش باشند.

مطالعه بیشتر : مهاجرت کاری به اتریش

مدت اعتبار این مجوز موقت، 6 ماه تا 1 سال است. چنانچه بتوانید ظرف مدت تعیین‌شده، در شغل دلخواهتان مشغول به کار شوید موفق به دریافت کارت قرمز سفید قرمز می‌شوید که با اعتبار آن می‌توانید 1 سال دیگر در اتریش کار کنید. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، اعتبار این کارت در فواصل زمانی مشخص مثلاً به‌صورت 2 ساله تمدید می‌شود که با ادامه این روند درنهایت مجوز اشتغال و اقامت دائم در اتریش را خواهید گرفت.

سخن آخر

آنچه خواندید، مروری جامع و حتی‌الامکان دقیق بر موضوع مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل بود که امیدواریم مورد توجه شما مخاطبان گرامی قرا گرفته باشد. به‌طور کلی، اتریش یک مقصد تحصیلیِ از هر لحاظ ایده‌آل برای ایرانیان است که رؤیای تحصیل در دانشگاه‌های خوب اروپایی با صرف حداقل هزینه در آن رنگ واقعیت می‌گیرد. علاوه بر این، اخذ ویزای تحصیلی اتریش و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور، فرایند روتینی دارد که در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، آسان‌تر و کم دردسرتر است. اگر تصمیمتان را برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های اتریشی گرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر دست‌به‌کار شده و خود را برای تجربه یک مسیر هیجان‌انگیز و جدید در زندگی، آماده کنید.

پرسش و پاسخ های متداول

پرسش : شرایط سنی تحصیل در اتریش
پاسخ : تحصیل در اتریش شرایط سنی خاصی ندارد

پرسش : مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در اتریش 
پاسخ : منوط به مقطع تحصیلی مدرک زبان متفاوتی مورد نیاز هست

پرسش : آیا تحصیل رایگان است؟
پاسخ : برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ترمی 750 یورو و برای مقطع دکتری 1500 یورو در ماه هزینه دارد

پرسش : شرایط کار حین تحصیل 
پاسخ : هفته ای 20 الی 30 ساعت اجازه کار دانشجویی دارید.

8 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.