موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

مهاجرت به اتریش از طریق خرید ملک

آیا اقامت اتریش از طریق خرید ملک امکان‌پذیر است؟ آیا می‌توان با خرید ملک موفق به اخذ اقامت دائم در اتریش شد؟ اگر سرمایه لازم را برای خرید ملک در اتریش را داشته باشید، احتمالاً این سؤال‌ها بارها و بارها از ذهنتان عبور کرده‌اند. به همین دلیل در این مقاله ویزاگروپ24 می‌خواهیم موضوع اقامت اتریش از طریق خرید ملک را مورد بررسی قرار دهیم. از شما عزیزان دعوت می‌کنیم تا انتهای این گفتار با ما همراه باشید.

خرید ملک در اتریش

 

مزایای خرید ملک در اتریش

خرید ملک در اتریش صرف‌نظر از انگیزه شما برای انجام این کار، یک اقدام هوشمندانه محسوب می‌شود. اتریش به‌واسطه اقتصاد سالم و منسجم، گزینه‌ای بسیار جذاب و مطمئن برای سرمایه‌گذاری شماست. بنابراین شاید بد نباشد قبل از بررسی موضوع اقامت اتریش از طریق خرید ملک به مزایای سرمایه‌گذاری در این کشور نگاهی داشته باشیم.

وقتی مِلکی را در اتریش خریداری می‌کنید، قیمت آن ملک بعد از چند سال تغییر زیادی نمی‌کند. این شاید در نگاه اول چندان هیجان‌انگیز نباشد اما بازار ملک در همه اقتصادهای قدرتمند دنیا چنین وضعیتی دارد. به دلیل پایین بودن نرخ تورم، روند افزایش قیمت املاک در کشورهایی مثل اتریش سرسام‌آور نیست. این افزایش، با شیب ملایمی اتفاق می‌افتد. درست برعکس ایران که قیمت مِلک در سال بعد ناگهان می‌تواند به دو برابر قیمت کنونی برسد! ویژگی ثبات ارزش مِلک، خود نشانه‌ای از سلامت و امنیت سرمایه‌گذاری در بازار املاک اتریش است.

یکی از بهترین مزایای خرید ملک در اتریش، کسب درآمد یورویی است. شما می‌توانید با خرید یک ملک و دریافت اجاره‌بهای ماهانه آن یک منبع درآمد مطمئن برای خودتان ایجاد کنید. درست است که قیمت مِلک در بازار اتریش تغییر زیادی نمی‌کند؛ ولی در عوض قیمت ارز در ایران تا دلتان بخواهد بالا می‌رود! این یعنی به‌موازات افزایش قیمت ارز، ارزش ریالیِ اجاره‌بهای دریافتیِ شما از ملکتان در اتریش افزایش پیدا می‌کند. حتی اگر انگیزه‌ای برای اخذ اقامت اتریش از طریق خرید ملک نداشته باشید، این مزیت به‌تنهایی می‌تواند به سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیبتان کند.

خرید ملک در اتریش

تسهیل فرایند اخذ ویزای توریستی، یکی دیگر از مزایای خرید ملک در اتریش است. وقتی در خاک اتریش، مِلکی از خودتان داشته باشید، آسان‌تر می‌توانید مجوز ورود به این کشور را کسب کنید. درواقع این مالکیت، نوعی اعتبار یا کردیت برایتان ایجاد می‌کند که باعث می‌شود برای رفت‌وآمد توریستی به اتریش، کار راحت‌تری داشته باشید.

آیا اخذ اقامت اتریش از طریق خرید ملک امکان‌پذیر است؟

حالا نوبت به سؤال اصلی این گفتار می‌رسد. آیا می‌توانیم از طریق خرید ملک در اتریش، اقامت دائم این کشور را بگیریم؟

اگر بخواهیم خیلی ساده و کلی به این سؤال جواب بدهیم باید بگوییم نه! اخذ اقامت اتریش صرفاً به‌واسطه خرید یک ملک در این کشور امکان‌پذیر نیست. بنابراین برای گرفتن اقامت دائم اتریش در کنار خرید ملک، باید اجرای ایده‌های دیگری را نیز در نظر بگیرید.

یکی از این ایده‌ها سرمایه‌گذاری گسترده در بازار املاک اتریش است. در این حالت خرید ملک در اتریش از جانب شما، نه جنبه شخصی، بلکه جنبه تجاری پیدا می‌کند. این یعنی شما فعالانه وارد بازار املاک و مستغلات اتریش می‌شوید. در این سناریو، شما به‌واسطه سرمایه‌گذاری، به سهم خودتان نقش مهمی در رونق چرخه اقتصادی این کشور ایفا می‌کنید. این مشارکت اقتصادی برای دولت اتریش آن‌قدر ارزشمند است که در ازای آن، مجوز اقامت دائم در این کشور را برایتان صادر می‌کند. سرمایه‌گذاری در املاک اتریش، مستلزم ارائه یک طرح تجاری قانع‌کننده (بیزنس پلن) به دولت این کشور است. ضمناً مبلغ این سرمایه‌گذاری باید حداقل 100 هزار یورو باشد.

اخذ ویزای تمکن مالی یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند اقامت اتریش از طریق خرید ملک را امکان‌پذیر کند. در این روش با اثبات توانایی مالی‌تان برای پوشش هزینه‌های زندگی در اتریش، می‌توانید اقامت دائم را بگیرید. اگر این روش را گزینه مناسبی برای خودتان می‌دانید راهنمای مهاجرت به اتریش از طریق خودحمایتی را بخوانید.

شرایط اقامت اتریش از طریق خرید ملک

اقامت اتریش از طریق خرید ملک، شرایط و فرایندهای خاص خودش را دارد. داشتن پول کافی اساسی‌ترین و بدیهی‌ترین شرط خرید ملک در اتریش است! بااین‌حال همه چیز به پول داشتن خلاصه نمی‌شود.

مهم‌ترین نکته درباره اقامت از طریق خرید ملک در اتریش، گردآوری اطلاعات جامع در حوزه املاک است. شما باید درباره موضوعات مختلفی مثل قیمت ملک، مختصات مکانی، نحوه پرداخت هزینه خرید، محدودیت‌های احتمالی و … آگاهی کافی داشته باشید. اینجاست که کمک گرفتن از وکلای حقوقیِ باتجربه اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

* ما در ویزاگروپ 24 آماده هستیم تا تمام اطلاعت خودمان در خرید ملک را در اختیار شما بگذاریم. اگر میخواهید با ما در ارتباط باشید، فرم رزرو مشاوره را پر کنید. بریم سراغ ادامه مقاله.

فرایند خرید ملک در اتریش معمولاً بین 14 تا 30 روز زمان می‌برد. مراحل فرایند خرید را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد:

  • حصول اطلاع دقیق و کامل از شرایط خرید (پیش‌قرارداد)
  • پرداخت 10% از قیمت ملک جهت انجام استعلام‌های ضروری
  • پرداخت مالیات ملک
  • انعقاد قرارداد نهایی و ثبت قانونی قرارداد خرید در اداره ثبت کشور اتریش

تنظیم قرارداد، یکی از مهم‌ترین مراحل خرید ملک در اتریش است که در اینجا نیز باید کار را به کاردان بسپارید. توجه داشته باشید که خرید ملک در اتریش، به‌خودی‌خود یک سرمایه‌گذاری مطمئن است. بااین‌حال، خطر فریب خوردن از افراد و مؤسسات نامعتبر در این حوزه همواره خریداران را تهدید می‌کند. این افراد و مؤسسات سودجو، فرایند خرید ملک در خارج را ناامن ساخته و متأسفانه تا امروز افراد زیادی را فریب داده‌اند. همین نکته به‌تنهایی، ضرورت مشاوره با وکلای قانونی و رزومه‌دار را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

هزینه‌های خرید ملک در اتریش

یکی از نکات مهم در بحث اقامت اتریش از طریق خرید ملک، قیمت ملک موردنظر است. واضح است که عوامل زیادی در تعیین قیمت خرید ملک در اتریش دخیل هستند که در این بین شهر و موقعیت مکانی، اهمیت بیشتری دارند. به‌عنوان مثال، قیمت خانه در شهرهایی مثل وین، اینسبروک و تیلبورگ به شکل قابل‌توجهی گران‌تر از شهرهای دیگر است. اما اگر به دنبال خرید خانه در شهرهای ارزان‌تری هستید گراتس و کلاگن فورت گزینه‌های می‌توانند گزینه‌های خوبی باشد. متراژ، قدمت و امکانات نیز هر کدام به سهم خودشان روی قیمت ملک تأثیر می‌گذارند.

صرف‌نظر از قیمت یا ارزش خرید، هزینه‌های جانبی یا همان معاملاتیِ خرید ملک در اتریش نیز قابل‌توجه است. با استناد به گزارش اکسپاتیکا معادل با 9.4 تا 13% از قیمت خرید یک ملک صرف هزینه‌های معاملاتی آن می‌شوند. تنظیم قرارداد، مالیات انتقال ملک، دفتر اسناد رسمی، مالیات بر ارزش افزوده، ثبت قانونی ملک و … تنها چند نمونه از اقلام هزینه‌های معاملاتی هستند.

مدارک لازم برای خرید ملک در اتریش

مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای خرید ملک در اتریش عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم درخواست خرید ملک
  • کپی قرارداد یا پیش‌نویس آن
  • طرح نقشه‌برداری ملک
  • مشخص کردن نوع کاربری
  • ارائه اسناد شغلی مانند پروانه (برای خریداران حقوقی)
  • اثبات تمکن مالی و استعلام وضعیت (برای سرمایه‌گذاری در املاکی نظیر پاساژ، مجتمع و …)

سخن آخر

همان‌طور که دیدیم خرید املاک در اتریش می‌تواند یک گزینه عالی برای سرمایه‌گذاری باشد. بااین‌حال، اخذ اقامت اتریش از طریق خرید ملک (به‌تنهایی) امکان‌پذیر نیست. پس اگر می‌خواهید از طریق خرید ملک برای مهاجرت به اتریش اقدام کنید، باید طرح‌های دیگری مثل سرمایه‌گذاری و خودحمایتی را نیز در دستور کار قرار دهید.

به‌طور کلی مهاجرت به اتریش از طریق خرید ملک و اساساً هر روشی که مستلزم سرمایه‌گذاری زیاد باشد، در مقایسه با روش‌هایی مثل کار و تحصیل پیچیدگی و حساسیت بیشتری دارد. گاهی عدم آگاهی از یک نکته کوچک می‌تواند موجب هدر رفتن زمان، پول و تلاش‌های متقاضی شود. به همین دلیل باید با چشمانی باز در این حوزه‌ها اقدام کرد و از حضور یک مجموعه متخصص بهره بُرد. ویزاگروپ24 با سال‌ها تجربه و به لطف بهترین وکلای حقوقی و مهاجرتی، همراه مطمئن شما برای مهاجرت به اتریش است. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر درباره انواع روش‌های مهاجرت اتریش می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.