موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

اقامت اتریش از طریق تمکن مالی (ویزا خود حمایتی اتریش)

اقامت اتریش از طریق تمکن مالی یعنی چه؟ چه کسانی می‌توانند از طریق تمکن مالی به این کشور مهاجرت کنند؟ این فرایند به چه مدارک و شرایطی نیاز دارد؟ این‌ها ازجمله مهم‌ترین سؤالات مطرح‌شده درباره یکی از روش‌های خاص مهاجرت به اتریش است. روشی که مهم‌ترین شرط موفقیت در آن، برخورداری از دارایی قابل‌توجه و همین‌طور داشتن جریان درآمد مناسب است. اگر واجد این شرط اساسی هستید و درعین‌حال تصمیمتان را برای مهاجرت به اتریش و اقامت در این کشور گرفته‌اید، این مقاله را به‌طور کامل بخوانید تا بینش روشنی درباره این موضوع کسب کنید.

قوانین اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی

اگر خواهان مهاجرت به اتریش و اخذ اقامت دائم در این کشور هستید، تمکن مالی می‌تواند در دستیابی به این هدف کمکتان کند. در این روش، متقاضیان با ارائه اسنادی که حاکی از توانمندی مالی آن‌هاست، به دولت اتریش ثابت می‌کنند که از منابع مالی و درآمد کافی برای اقامت برخوردار بوده و برای تأمین هزینه‌های زندگی، نیازی به کار کردن در این کشور ندارند.

 

اقامت اتریش از طریق تمکن مالی

 

در ادامه ضمن بیان مهم‌ترین قوانین اقامت اتریش از طریق تمکن مالی ( خود حمایتی )، توضیحات کاملی را درباره شرایط مالی لازم برای احراز صلاحیت دریافت این نوع ویزا خدمتتان ارائه می‌دهیم.

1. در روش خودحمایتی، اجازه کار کردن در اتریش را ندارید

یکی از شروط اصلی صدور مجوز اقامت اتریش از طریق تمکن مالی، «کار نکردن» است. درواقع در این حالت، شما به شرطی اجازه ورود به این کشور و متعاقباً اقامت در آن را اخذ می‌کنید که اولاً همه هزینه‌های زندگی را با تکیه بر منابع مالی شخصی پوشش دهید و ثانیاً برای تأمین این منابع مالی، نیازی به کار کردن در این کشور نداشته باشید. تحقق این دو شرط مهم، مستلزم وجود یک اندوخته‌ی مالی مطمئن و جریان مستمر درآمد است که برای پوشش نیازهای اقتصادی اقامت در اتریش، کفایت کند.

2. فقط همسر و فرزندان، «همراه» محسوب می‌شوند

یکی دیگر از ملاحظات مهم در اخذ اقامت از طریق تمکن مالی، به همراه بردن اعضای خانواده است. بنا به قانون، متقاضیانی که قصد مهاجرت به اتریش را از این طریق دارند، تنها می‌توانند همسر و فرزندانشان را به‌عنوان همراه با خود به این کشور ببرند. علی‌رغم شرط ممنوعیت اشتغال در اتریش از طریق مهاجرت تمکن مالی، درصورتی‌که سن فرزند یا فرزندان شما کمتر از 18 سال باشد، بدون هیچ مشکلی از مزیت تحصیل رایگان بهره خواهند برد و بعدها می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند.

 

ویزا خودحمایتی اتریش

 

اقامت اتریش از طریق تمکن مالی برای فرزندان بالای 18 سال، حکایت متفاوتی دارد. اگر سن فرزند شما بیشتر از 18 سال باشد و می‌خواهید او را به‌عنوان همراه از طریق ویزای خود حمایتی با خود به اتریش ببرید، باید بدانید که بنا به قانون، مجاز به کار کردن در این کشور نخواهد بود. در چنین حالتی شاید بهتر باشد که از روش‌های دیگری مانند کار یا تحصیل در اتریش، زمینه مهاجرت فرزندتان را به این کشور فراهم کنید. در این صورت ممنوعیت اشتغال، شامل حال او نمی‌شود و مُجاز است بدون هیچ مشکلی، کار کند.

3. حداقل 6 ماه از سال را باید در خاک اتریش اقامت داشته باشید

یکی از مهم‌ترین قوانینی که باید درباره اقامت اتریش از طریق تمکن مالی ( خود حمایتی ) بدانید این است که اگر می‌خواهید مجوز اقامتتان در این کشور به‌طور مستمر تمدید شود و درنهایت مجوز اقامت دائم را کسب کنید، باید حداقل 6 ماه از سال را در خاک این کشور بگذرانید. البته پیوستگی یا گسستگیِ این اقامت اهمیتی ندارد و فقط رسیدن به حد نصب 6 ماه از طریق پُر کردن و اصطلاحاً «حضور زدن» مهم است.

مطمئناً گاهی ممکن است اتفاقات غیرمنتظره‌ای (مانند بیماری، درگذشت بستگان نزدیک و …) رخ دهد که افراد به هر دلیلی قادر نباشند به حدنصاب 6 ماه حضور در خاک اتریش برسند. در چنین شرایطی، دولت قوانین خاصی را وضع کرده که چنانچه بر مبنای آن‌ها عدم حضور، موجه تشخیص داده شود، مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد شد.

آیا فعالیت اقتصادی در اقامت اتریش از طریق تمکن مالی مُجاز است؟

پاسخ این سؤال بستگی به این دارد که چه تعریفی از فعالیت اقتصادی داشته باشید! اگر منظورتان از فعالیت اقتصادی، اشتغال مستقیم در اتریش است، مطلقاً اجازه این کار را ندارید. اما حق و امکان سرمایه‌گذاری در اتریش کماکان برایتان محفوظ است. زیاد پیش آمده که اقدام برای اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی، مقدمه‌ای برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در این کشور باشد. به‌هرحال، اتریش ساختار اقتصادی سالم و پویایی دارد که همین امر، ریسک سرمایه‌گذاری در آن را بسیار کاهش می‌دهد.

همه کشورها برای توسعه هر چه بیشتر اقتصادشان از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنند که این قاعده درباره اتریش هم صادق است. علاوه بر این شما می‌توانید در زمینه‌هایی مانند خرید و فروش املاک، بازار بورس و … نیز فعالیت داشته باشید و از این راه‌ها، کسب درآمد کنید. کار کردن در معنای متداول، تنها محدودیتی است که در اقامت اتریش از طریق تمکن مالی با آن روبرو هستید. خلاصه آنکه در این روش، حضور مهاجران خارجی نباید توازن بازار کار را به هم بزند و به قول معروف، نانِ نیروی کار اتریشی را آجر کند!

پذیرش مهاجر از طریق تمکن مالی اتریش چه فلسفه‌ای دارد؟

فلسفه پذیرش مهاجر از طریق تمکن مالی اتریش را از جنبه‌های مختلفی می‌توان مورد ارزیابی قرار داد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، جنبه‌ی اقتصاد کلان است. دولت اتریش با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به سیاست‌های جمعیتی و پذیرش مهاجر، زمینه را برای ورودِ کنترل‌شده‌ی افراد متمول به کشور فراهم می‌کند. با ورود این افراد، شاخص تقاضای کل افزایش یافته که این امر نیز متعاقباً به افزایش عرضه کل یا همان درآمد ملی کشور منجر می‌شود. اتخاذ چنین سیاستی ضمن بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان، به دلیل ممانعت از اشتغال نیروی مهاجر خارجی، ثبات بازار کار را حفظ کرده و مانع از افزایش نرخ بیکاری در اتریش می‌شود.

هزینه اقامت اتریش از طریق تمکن مالی چقدر است؟

شرایط دریافت مجوز اقامت خود حمایتی اتریش، از نظر سنی محدودیتی ندارد و این یعنی هر فردی با هر سن و سالی می‌تواند در این زمینه اقدام کند. بااین‌حال، همان‌طور که گفتیم، استطاعت یا تمکن مالی مهم‌ترین شرط اخذ این نوع اقامت است. اگر بتوانید با ارائه اسناد محکم و قانونی، نشان دهید که علاوه بر اندوخته مالی مناسب، جریان درآمدی کافی به‌صورت ماهانه به حساب بانکی‌تان سرازیر می‌شود، بخش مهمی از مسیر را طی کرده‌اید.

 

هزینه اقامت خود حمایتی اتریش

 

منبع درآمد ماهانه مستمر، می‌تواند اَشکال مختلفی داشته باشد. این تمکن مالی از طریق ارائه اسنادی مثل فیش حقوق بازنشستگی، سود واریزی حساب بانکی، سوم سهام، مبالغ دریافتی به‌عنوان اجاره‌بهای املاک و مستغلات و … قابل‌اثبات است. این درآمد باید بین 2000 تا 3000 یورو در ماه باشد که میزان دقیق آن در هر سال می‌تواند دستخوش برخی تغییرات شود.

وجود موجودی کافی در حساب بانکی به‌عنوان داراییِ در دسترس، بخش دیگری از فرایند اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی است. این یعنی شما باید علاوه بر ارائه سندی مبنی بر برخورداری از درآمد ماهانه کافی، در حساب بانکی‌تان نیز موجودی کافی داشته باشید. مبلغ این موجودی نیز به‌صورت سالانه می‌تواند متغیر باشد اما میزان حدودی آن (در 2021) تقریباً برابر با 22000 یورو در سال به ازای هر نفر است. این یعنی اگر قصد دارید همسر یا فرزندانتان را نیز همراه با خودتان به اتریش ببرید، باید به ازای هر نفر از آن‌ها چنین مبلغی را هنگام ارائه درخواست به سفارت اتریش، در حساب بانکی، موجود داشته باشید.

ناگفته نماند که انجام فرایندهای اداری و دولتی صدور ویزای اتریش نیز مستلزم پرداخت هزینه‌های جداگانه است که این هزینه‌ها در همه روش‌های مهاجرت به اتریش، مشترک هستند.

مدارک لازم برای مهاجرت به اتریش از طریق تمکن مالی

ارائه مدارک کامل و درست به سفارت یکی از اقدامات ابتدایی و درعین‌حال مهم برای اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی محسوب می‌شود که وجود کوچک‌ترین مشکل یا نقص در آن می‌تواند تلاش‌هایتان را با شکست مواجه کند.

مهم‌ترین مدارکی که برای این منظور باید ارائه دهید عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه
  • عکس
  • فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست ویزای تمکن مالی اتریش
  • سند تمکن مالی
  • اسناد مربوط به منابع درآمد ماهانه
  • بیمه درمانی و پوشش خطرات
  • سند خرید یا اجاره خانه جهت سکونت در خاک اتریش
  • گواهی ازدواج و طلاق (در صورت وجود)
  • گواهی عدم سوءسابقه کیفری

* نکته 1: ارائه‌ی مدرک زبان برای اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی به اندازه روش‌های دیگر، اهمیت ندارد. بااین‌حال، گاهی ارائه مدرک زبان (حداقل A1) نیز به‌عنوان یکی از مدارک اخذ ویزای اقامت خودحمایتی اتریش، ضرورت می‌یابد. توجه داشته باشید که این مدرک برای ارائه به سفارت، حداکثر 1 سال از تاریخ اخذ، اعتبار دارد. البته برای اینکه درنهایت بتوانید مجوز اقامت دائم را از طریق تمکن مالی کسب کنید، باید مهارت‌های زبانی‌تان را ارتقا داده و مدرکی حداقل معادل با سطح B1 بگیرید.

* نکته 2: رقابتی بودنِ فرایند اخذ ویزای اقامت اتریش از طریق تمکن مالی و محدود بودن ظرفیت پذیرش سالانه مهاجران از این راه، باعث می‌شود که سرعت عمل، اهمیت زیادی پیدا کند. این یعنی اگر هر چه سریع‌تر اقدام کنید، شانس بیشتری برای اخذ ویزای خودحمایتی اتریش خواهید داشت. اگر می‌خواهید یکی از 500 سهمیه‌ی سالانه ویزای تمکن مالی اتریش نصیبتان شود، پیشنهاد می‌کنیم طوری برنامه‌ریزی کنید که در روزهای ابتدایی ژانویه برای مصاحبه و ارائه مدارک در سفارت این کشور حضور یابید.

اخذ اقامت دائم اتریش از طریق تمکن مالی

مانند هر شکل دیگری از مهاجرت به اتریش، اقامت اتریش از طریق تمکن مالی نیز از همان ابتدا، دائمی نیست و شما باید در یک بازه زمانی معین، به دولت اتریش نشان دهید که از صلاحیت قانونی لازم برای ماندن در این کشور، برخوردار هستید.

مجوزی که برای اقامت اتریش از طریق تمکن مالی صادر می‌شود در ابتدا تنها یک سال اعتبار دارد که در پایان سال اول، یک سال دیگر هم تمدید می‌شود. در پایان این دو سال، چنانچه شهروند قانون‌مداری باشید اعتبار مجوز اقامتتان در اتریش برای سه سال دیگر تمدید می‌شود. در پایان سال پنجم، یک مُهرِ تمدید پنج‌ساله‌ی دیگر روی مجوزتان می‌خورد و نهایتاً در پایان سال دهم، سرانجام موفق به اخذ مجوز اقامت دائم و دریافت پاسپورت اتریش خواهید شد. مجدداً تأکید می‌کنیم که این سناریو، فقط و فقط مشروط به رعایت قوانین اتریش و پرهیز از مبادرت به فعالیت‌های غیرقانونی در این کشور است.

سخن آخر

همان‌طور که گفتیم موفقیت در اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی تا حد زیادی وابسته به این است که به‌موقع اقدام کنید. برای مهاجرت به اتریش از راه خودحمایتی، نیاز به برخورداری از دانش یا تخصص خاصی ندارید و اگر از نظر مالی، متمول باشید و به قول معروف، دستتان به دهانتان برسد، گامی بلند در مسیر موفقیت برداشته‌اید.

 

مهاجرت به اتریش از طریق خودحمایتی

 

اقامت تمکن مالی اتریش، اگرچه در مقایسه با روش‌هایی مانند مهاجرت کاری یا تحصیلی، به‌مراتب پرهزینه‌تر است اما نسبت به روش اقامت اتریش از طریق سرمایه‌گذاری، هزینه بسیار کمتری دارد و اساساً در این روش، نیازی نیست که سرمایه‌تان را به اتریش انتقال دهید. محفوظ ماندن حق سرمایه‌گذاری و فعالیت در طیف گسترده‌ای از زمینه‌های اقتصادی، ممنوعیت کار کردن را تا حدی جبران نموده و برخورداری فرزندان زیر 18 سال از مزیت تحصیل رایگان در اتریش، آن را به پروژه‌ی جذاب‌تری تبدیل می‌کند.

پرسش و پاسخ های متداول

پرسش : شرایط کار برای افرادی که ویزا خودحمایتی میگیرند به چه شکل هست؟

پاسخ : یکی از شروط اصلی صدور مجوز اقامت اتریش از طریق تمکن مالی، «کار نکردن» است
پرسش : شرایط مالی لازم برای ویزا تمکن مالی اتریش چقدر هست؟
پاسخ : اثبات درآمد ماهیانه 2000 تا 3000 یورو و مبلغ 22000 یورو موجودی حساب بانکی
پرسش : بعد از چند سال میتوانیم اقامت دائم بگیریم؟
پاسخ : بعد از 10 سال 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.