موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

مهاجرت به اتریش از طریق تحصیلی

برای بسیاری از افراد، تحصیل آسان‌ترین راه مهاجرت به اتریش است که هزینه چندان بالایی هم ندارد و جالب است بدانید که بعد از فارغ‌التحصیلی نیز برای جستجوی کار در اتریش، مهلتی یک‌ساله به آن‌ها داده می‌شود.

مهاجرت به اتریش از طریق کاری

اخذ ویزای کار اتریش به دو شکل امکان‌پذیر است:
الف: احراز شرایط مهاجرت به اتریش از طریق اخذ ویزای جستجوی کار (Job Seeker)
ب: احراز شرایط مهاجرت به اتریش از طریق دریافت جاب آفر (پیشنهاد کار)

مهاجرت به اتریش از طریق تمکن مالی

در این روش، متقاضی باید قادر به ارائه اسنادی مبنی بر اثبات توانمندی مالی‌اش (از حیث ثروت و جریان درآمد) برای اقامت در کشور اتریش باشد. این کشور سالانه تنها به 500 پرونده خود حمایتی ترتیب اثر می‌دهد.

مهاجرت هنری به اتریش

کشور اتریش که خودش یکی از قطب‌های هنری جهان محسوب می‌شود، شرایط مناسبی را برای مهاجرت هنرمندان فراهم کرده است. البته یکی از شروط احراز شرایط مهاجرت به اتریش از این راه، داشتن درآمد ماهانه کافی و فعالیت در حوزه مرتبط با زمینه‌ی هنری‌تان است.

مهاجرت به اتریش از طریق ثبت شرکت

کشور اتریش، اقتصاد باثباتی دارد و برای بهبود مستمر شاخص‌های اقتصادی، از سرمایه‌گذاری‌های خارجی استقبال زیادی می‌کند. خرید املاک، کارآفرینی و ثبت شرکت، ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای مهاجرت به اتریش محسوب می‌شوند

مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش

مهاجرت پزشکان و پرستاران به اتریش می‌تواند مسیر زندگی حرفه آن‌ها را کاملاً تغییر دهد
شیوع ویروس کرونا، باعث ایجاد یک جهش ناگهانی در میزان تقاضای کشورهای اروپایی برای پزشکان و پرستاران شد.

شرایط مهاجرت به اتریش – راه های مهاجرت به اتریش

آگاهی از شرایط مهاجرت به اتریش ازجمله موضوعاتی است که برای آن دسته از هم‌وطنانی که خواهان اقامت در یک کشور اروپایی هستند، جذابیت زیادی دارد. در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش سخت‌گیری کشورهایی نظیر آمریکا و استرالیا در پذیرش اتباع خارجی، کشورهای اروپایی به کانون توجه هم‌وطنان تبدیل شده‌اند و در این میان غیر از آلمان، اتریش نیز طرفداران زیاد پیدا کرده است. کشوری کوچک در اروپای مرکزی که همسایه‌ی آلمان بوده و به لحاظ فرهنگی، زبانی، اقتصادی و … پیوندها و اشتراکات زیادی با این کشور دارد.

 

با توجه به افزایش جذابیت این کشور به‌عنوان یک مقصد مهاجرتی، در این گفتار قصد داریم شرایط مهاجرت به اتریش را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم ایده‌ی مهاجرت به اتریش را در سر می‌پرورانید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

راه‌های مهاجرت به اتریش

شرایط مهاجرت به اتریش می‌تواند با توجه به راه و مسیری که انتخاب می‌کنید، متفاوت باشد. هر مسیر، الزامات و ملاحظات خاص خودش را دارد و این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام راه برایتان هموارتر است؟ مهم‌ترین راه‌های مهاجرت به اتریش عبارت‌اند از:

  • مهاجرت به اتریش از طریق کار
  • مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل
  • مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه‌گذاری

در ادامه، شرایط مهاجرت به اتریش را برای هر کدام از این روش‌ها توضیح می‌دهیم.

1. احراز شرایط مهاجرت به اتریش از طریق کار

در این روش همان‌طور که از نامش پیداست، شما به لطف تخصص یا مهارت‌های حرفه‌ای‌تان، می‌توانید عازم اتریش شوید و مجوز سکونت در این کشور را اخذ ‌کنید. اخذ ویزای کار اتریش به دو شکل امکان‌پذیر است:

الف. احراز شرایط مهاجرت به اتریش از طریق اخذ ویزای جستجوی کار (Job Seeker)

در این حالت متقاضی در صورت برخورداری از شرایط لازم، یک ویزای موقت 6 ماهه برای اقامت در اتریش اخذ می‌کند تا بتواند در این کشور و ظرف همین مدت، کار پیدا کند. چنانچه تلاش‌هایتان برای اشتغال در اتریش ظرف مدت تعیین‌شده به نتیجه برسد، موفق به دریافت کارت قرمز سفید قرمز می‌شوید که درواقع همان مجوز اقامت کاری در اتریش است. اما اگر نتوانید تا قبل از انقضای مجوز 6 ماهه در اتریش، شغل مناسبی برای خودتان پیدا کنید، باید به کشور بازگردید.

 

 

اخذ ویزای جستجوی کار اتریش، مستلزم کسب حداقل 70 امتیاز از سیستم 100 امتیازی این نوع ویزاست. این سیستم از مؤلفه‌هایی مانند شرایط سنی، وضعیت تحصیلی، تجربه و سوابق کاری، مهارت زبانی و … تشکیل شده است.

ب. احراز شرایط مهاجرت به اتریش از طریق دریافت جاب آفر (پیشنهاد کار)

در این حالت، کارفرمای اتریشی، شغل موردنیاز خود را ابتدا در خودِ اتریش و سپس کشورهای عضو EU (اتحادیه اروپا) آگهی می‌کند و در صورت عدم جذب نیروی انسانی واجد شرایط ظرف 6 ماه، درصدد تأمین آن از کشورهای دیگر برمی‌آید.

اخذ ویزای جاب آفر اتریش نیز مستلزم کسب حداقل 55 امتیاز از سیستم 90 امتیازی آن است که آیتم‌هایی شبیه به بخش قبل دارد. اخذ این نوع ویزا در حالت کلی، کار آسانی نیست اما اگر از یک تخصص یا مهارت ویژه مثل دانش برنامه‌نویسی برخوردار باشید، شانس زیادی برای مهاجرت از این طریق دارید. در این صورت، مهاجرت کاری برای شما ارزان‌ترین راه مهاجرت به اتریش خواهد بود.

2. احراز شرایط مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل

برای بسیاری از افراد، تحصیل آسان‌ترین راه مهاجرت به اتریش است که هزینه چندان بالایی هم ندارد. حتماً می‌دانید که اتریش، مهد هنر و موسیقی جهان است و چهره‌های سرشناسی مثل موتزارت اهل همین کشور بوده‌اند و مشاهیری مثل بتهوون، بسیاری از شاهکارهای هنری‌شان را طی اقامت در اتریش، خلق کرده‌اند. بنابراین، تحصیل در اتریش می‌تواند سناریوی جذاب و هیجان‌انگیزی برای شما باشد.

تحصیل در دانشگاه‌های اتریش همانند آلمان یا رایگان است یا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه به‌مراتب کمتری دارد. به همین دلیل اگر به دنبال یک آپشن ساده و درعین‌حال ارزان برای احراز شرایط مهاجرت به اتریش هستید، می‌توانید روی این گزینه به‌طور جدی فکر کنید. البته اعتبار دانشگاه‌های اتریشی، صرفاً به رشته‌های هنری و موسیقی خلاصه نمی‌شود و این کشور برای تحصیل در رشته‌هایی مثل حقوق، پزشکی، صنعتی و مهندسی نیز دانشگاه‌های سرشناسی دارد.

 

 

پاتریش دانشگاه‌های زیادی دارد که در عین قدمت، از رتبه علمی و اعتبار بالایی برخوردار هستند. تدریس در دانشگاه‌های دولتی اتریش، عمدتاً به زبان آلمانی صورت می‌گیرد؛ بااین‌حال، اگر مهارت بالایی در زبان انگلیسی داشته باشید، باز هم می‌توانید در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید. البته به این شرط که دانشگاه انتخابی، رشته مدنظرتان را به زبان انگلیسی ارائه دهد. دانشجویان در طول دوران تحصیل، مجوز اقامت در اتریش را کسب می‌کنند و جالب است بدانید که بعد از فارغ‌التحصیلی نیز برای جستجوی کار در اتریش، مهلتی یک‌ساله به آن‌ها داده می‌شود.

3. احراز شرایط مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه‌گذاری

اگر شرایط مهاجرت به اتریش از طریق کار یا تحصیل برایتان فراهم نیست، می‌توانید به مهاجرت از راه سرمایه‌گذاری فکر کنید. البته به شرط آنکه وضع مالی خوبی داشته باشید و به قول معروف، چَپِتان حسابی پُر باشد!

 

 

کشور اتریش، اقتصاد باثباتی دارد و برای بهبود مستمر شاخص‌های اقتصادی، از سرمایه‌گذاری‌های خارجی استقبال زیادی می‌کند. پروژه‌های مختلفی در اتریش برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توانید با در نظر گرفتن شرایطتان، نسبت به انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها اقدام کنید. خرید املاک، کارآفرینی و ثبت شرکت، ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای احراز شرایط مهاجرت به اتریش محسوب می‌شوند که هر کدام از آن‌ها الزامات خاص خودشان را دارند.

یک راه دیگر مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، اخذ ویزای تمکن مالی اتریش است که نسبت به روش‌های قبل، پیچیدگی کمتری دارد. بااین‌حال در این روش، متقاضی باید قادر به ارائه اسنادی مبنی بر اثبات توانمندی مالی‌اش (از حیث ثروت و جریان درآمد) برای اقامت در کشور اتریش باشد.

آیا برای احراز شرایط مهاجرت به اتریش، روش‌های دیگری هم وجود دارد؟

سه راهی که در بخش‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم، متداول‌ترین روش‌های مهاجرت به اتریش هستند. بااین‌حال، روش‌های دیگری هم برای این منظور وجود دارند که هرچند فراگیری و عمومیت زیادی ندارند، اما گاهی می‌توانند مانند یک برگ برنده، شرایط مهاجرت به اتریش را برایتان جفت‌وجور کنند. در اینجا درباره این روش‌ها، توضیحات کوتاهی خدمتتان ارائه می‌دهیم.

  • مهاجرت اتریش از طریق ازدواج: اگر بخت یارتان باشد و مِهرتان به دل یک اتریشی عاشق‌پیشه! بیفتد، می‌توانید از طریق ازدواج با او به اتریش مهاجرت کنید. در این حالت برای اخذ تابعیت و اقامت در اتریش به‌طور دائم، باید 6 سال صبر کنید و حداقل 5 سال از این 6 سال را در خاک اتریش و کنار همسرتان سپری کنید.
  • دریافت ویزای هنرمندان اتریش: کشور اتریش که خودش یکی از قطب‌های هنری جهان محسوب می‌شود، شرایط مناسبی را برای مهاجرت هنرمندان فراهم کرده است. بنابراین اگر در حوزه هنری خاصی فعالیت دارید و می‌توانید این امر را با ارائه اسناد معتبر به دولت اتریش ثابت کنید، شانس خوبی برای مهاجرت دارید. البته یکی از شروط احراز شرایط مهاجرت به اتریش از این راه، داشتن درآمد ماهانه کافی و فعالیت در حوزه مرتبط با زمینه‌ی هنری‌تان است.
  • اخذ ویزای پناهندگی اتریش: برخی هم‌وطنان برای احراز شرایط مهاجرت به اتریش، از همان ابتدا سراغ آخرین راه ممکن می‌روند و درصدد اخذ ویزای پناهندگی این کشور برمی‌آیند. بااین‌حال، باید بدانید که این راه سختی‌ها و مخاطرات زیادی دارد و شرایط پذیرش اقامت مهاجر از این طریق نیز طی سال‌های اخیر بسیار سخت‌تر شده است. به همین علت، اخذ ویزای پناهندگی برای مهاجرت اتریش، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و طبیعتاً ما نیز چنین راهی را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

هزینه زندگی در اتریش چقدر است؟

هزینه مهاجرت به اتریش، صرفاً به مبالغی که در فرایند اخذ ویزا پرداخت می‌کنید، خلاصه نمی‌شود؛ بلکه هزینه زندگی نیز یکی دیگر از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در برخورداری از شرایط مهاجرت به اتریش است. به‌طور کلی وقتی بحث هزینه زندگی در یک کشور مطرح می‌شود، باید موضوع را با در نظر گرفتن جوانب مختلفی سنجید. به‌عنوان مثال، متوسط هزینه تهیه مسکن در اتریش در نگاه اول، نسبتاً بالاست اما اگر بخواهید آن را با کشورهای دیگر اروپایی نظیر آلمان، انگلستان یا فرانسه مقایسه کنید، احتمالاً نظرتان تغییر می‌کند! بااین‌حال مسکن، فقط یکی از آیتم‌های هزینه زندگی محسوب می‌شود و برای ارزیابی بهتر، باید معیارهای دیگری مانند هزینه خوراک، خدمات عمومی و نظایر این‌ها را نیز مورد توجه قرار داد.

با استناد به گزارش نشریه فوربس در سال 2020 اتریش در رتبه بیست و یکم گران‌ترین کشورهای دنیا برای زندگی قرار دارد. بااین‌حال اگر بخواهیم این هزینه را با در نظر گرفتن شاخص رفاه و سطح کیفی زندگی در این کشور تحلیل کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اتریش یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی در اروپا برای ایرانیان است. هزینه زندگی در شهرهای اینسبروک، لینز، گراتس، وین و سالزبورگ در مقایسه با سایر شهرهای اتریش، بالاتر است و اگر هم به دنبال ارزان‌ترین گزینه‌ها از نظر هزینه زندگی هستید، می‌توانید به اقامت در شهرهایی مانند کلگنفورت فکر کنید.

هزینه ماهانه زندگی در اتریش برای هر نفر، تا حد زیادی به شهر محل سکونت و البته سبک زندگی افراد بستگی دارد. ولی بر مبنای یک برآورد تقریبی می‌توان گفت که میانگین این هزینه برای یک دانشجو حدود 950 یورو در ماه است.

هزینه زندگی در اتریش به تفکیک 5 شهر گران‌قیمت این کشور و با در نظر گرفتن 4 شاخص اجاره مسکن، خواروبار، قیمت رستوران و قدرت خرید محلی در جدول زیر ارائه شده است.

رتبه
گراتز
شاخص کل هزینه زندگی
شاخص اجاره مسکن
شاخص هزینه خواروبار
شاخص قیمت رستوران
قدرت خرید محلی
1گراتس
78.48
23.78
75.55
63.84
66.06
2اینسبروک
77.89
31.68
67.69
79.24
62.3
3لینز
75.17
28.36
68.82
77.99
70.54
4سالزبورگ
74.04
35.23
72.08
68.25
72.41
5وین
68.78
35.32
62.22
67.08
79.8

همان‌طور که در جدول می‌بینید علیرغم اینکه هزینه اجاره مسکن در شهر وین، بیشتر از شهرهای دیگر است اما وین از نظر شاخص کل هزینه زندگی، در مقایسه با 4 شهر دیگر وضعیت بهتری دارد و شاخص قدرت خرید محلی نیز برای ساکنان این شهر، بیشتر است. برعکس، شهری مثل گراتس علی‌رغم اینکه شاخص کل هزینه زندگی در آن بالاست اما از نظر اجاره مسکن با اختلاف، ارزان‌ترین شهر است.

نمودار دایره‌ای زیر، توزیع هزینه‌های ماهانه زندگی در اتریش را نشان می‌دهد.

مزایا و معایب مهاجرت به اتریش

قبل از تلاش برای احراز شرایط مهاجرت به اتریش، خوب است با مزایا و معایب این کشور کوچک اروپای مرکزی بیشتر آشنا شوید. البته مهاجرت به کشوری مانند اتریش، از هر زاویه‌ای برای مهاجران ایرانی، یک گام روبه‌جلو محسوب می‌شود؛ بااین‌حال شناخت بیشتر ویژگی‌های مقصد همواره می‌تواند بر تصمیم‌گیری نهایی‌تان تأثیر بگذارد.

مهم‌ترین مزایای مهاجرت به اتریش عبارت‌اند از:

  • سیستم حمل‌ونقل زمینی عالی: این سیستم از حیث گستردگی، تنوع و کارایی، در اروپا بی‌نظیر است
  • کیفیت بالای زندگی: شهرهای اتریش و مخصوصاً وین از حیث شاخص‌هایی مثل خدمات عمومی، آلودگی هوا، امنیت و مراقبت‌های بهداشتی جزء بهترین شهرهای دنیا هستند
  • سیستم تحصیلی رایگان یا کم‌هزینه
  • کیفیت و تنوع غذا و نوشیدنی: غذاها و نوشیدنی‌های اتریشی در اقصی نقاط دنیا طرفداران بسیار زیادی دارند. تافه اشپیتز، کوفته سیب‌زمینی و اشپتزله، تنها چند نمونه از غذاهای لذیذ و معروف اتریشی هستند که مطمئناً اگر یک بار امتحان کنید، به مشتریان پروپاقرصشان تبدیل می‌شوید!
  • امکانات تفریحی فراوان و متنوع: از مراکز خرید، کلاب‌ها، سالن‌های تئاتر و سینما، کافه‌های دنج و باشگاه‌های ورزشی در اتریش که بگذریم، به موزه‌ها و مراکز فرهنگی، پیست‌های اسکی و همین‌طور جاذبه‌های طبیعی بکر (و گل سرسبد آن‌ها یعنی کوه‌های آلپ) می‌رسیم که در کنار یکدیگر، این کشور را به مقصدی رؤیایی برای افراد سرزنده و خوش‌گذران تبدیل می‌کند.

 

  • آب‌وهوای مطبوع: اتریش مانند اغلب کشورهای اروپایی، دارای آب‌وهوای کاملاً معتدل است. این کشور تابستان‌های سوزانی ندارد و در زمستان هم هوای آن بیش‌ازحد سرد و بارانی نیست. در بهار و پاییز هم دمای هوا کاملاً ملایم و مطبوع است.
  • موقعیت جغرافیایی: اتریش که در مرکز اروپا واقع شده، با کشورهای چک، آلمان، مجارستان، لیختن‌اشتاین، اسلواکی، اسلوونی و سوئیس دارای مرز مشترک است. قرار گرفتن در قلب اروپا این امکان را برایتان فراهم می‌کند که حتی اگر هم از جاذبه‌های اتریش خسته شدید (که بعید است خسته شوید!)، برای آغاز ماجراجویی‌های جدید کار سختی نداشته باشید.
  • زیبایی‌های طبیعی: می‌دانستید اتریش از نظر زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی در بین 149 کشور دنیا، رتبه دوازدهم را دارد؟!

مهم‌ترین معایب مهاجرت به اتریش که شاید بهتر باشد از واژه «محدودیت» برای آن‌ها استفاده کنیم عبارت‌اند از:

  • یافتن شغل برای خارجی‌ها: اگر خارجی باشید و نتوانید به زبان آلمانی صحبت کنید، پیدا کردن کار در اتریش برایتان بسیار سخت می‌شود.
  • مشکلات ارتباطی: در اینجا هم مسئله اصلی، ناآشنایی با زبان آلمانی است. اگر آلمانی بلد نباشید، نباید از مواجهه با موانع ارتباطی با مردمی که در اتریش زندگی می‌کنند، غافلگیر شوید. البته که دانستن زبان انگلیسی حسابی به کارتان می‌آید؛ ولی بدانید که خیلی از اتریشی‌ها، نمی‌توانند به‌خوبی بسیاری از مردم کشورهای دیگر، انگلیسی حرف بزنند.
  • هزینه بالای زندگی: اتریش یکی از گران‌ترین کشورهای اروپایی مخصوصاً از نظر قیمت مواد غذایی محسوب می‌شود. با این وجود، با خرید این اقلام از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای مانند LidI و Hofer می‌توانید تا حد زیادی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.
  • اختلاف فرهنگی: یک فرد ایرانی با فرهنگ شرقی ممکن است در نگاه اول، اتریشی‌ها را افرادی خشک و سرد ارزیابی کند. از سوی دیگر، اتریشی‌ها در برقراری ارتباط با غریبه‌ها، بیشتر احتیاط می‌کنند و مدتی طول می‌کشد تا به قول معروف، یخ رابطه با آن‌ها آب شود. مردم اتریش، افراد بسیار رکی هستند که این ممکن است در فرهنگ شرقی، نوعی بی‌ادبی تلقی شود. بااین‌حال، مطمئناً دیر یا زود دوره‌ی شوک فرهنگی ناشی از ورود به محیط جدید را طی می‌کنید و درنهایت به این واقعیت پی می‌برید که مردم اتریش، واقعاً انسان‌های خوبی هستند.
  • آزادی مصرف سیگار: اگر از دود و دم فراری هستید، بدانید که اتریش، بهشت طرفداران سیگار است! سیگار کشیدن در اماکن عمومی و حتی اکثر رستوران‌های این کشور کاملاً مُجاز و آزاد است و نمی‌توانید به این موضوع، اعتراضی داشته باشید.
  • درآمد پایین و مالیات بالا: اکثر افراد در اتریش، بین 42 تا 48 درصد از درآمدشان را صرف پرداخت مالیات می‌کنند که این رقم با توجه به کشوری که از آن آمده‌اید، متغیر است. میانگین حقوق ناخالص در شهر وین (در سال 2020)، 47000 یورو است که با در نظر گرفتن هزینه‌های زندگی و همین‌طور نرخ مالیات بالا، شاید آن‌قدرها زیاد نباشد.

سخن آخر

در این مطلب شما مخاطبان گرامی را با کلیاتی درباره شرایط مهاجرت به اتریش آشنا کردیم و ضمن معرفی روش‌های مهاجرت، درباره هر کدام از آن‌ها توضیحات مختصر و مفیدی ارائه دادیم. در ادامه اطلاعاتی را درباره کشور اتریش و مزایا و معایب اقامت در آن با شما عزیزان در میان گذاشتیم تا اگر درصدد مهاجرت به این کشور هستید، بتوانید با آگاهی بیشتری به تجزیه‌وتحلیل تصمیمتان بپردازید. با توجه به مطالبی که گفته شد، آیا واجد شرایط مهاجرت به اتریش هستید؟ کدام روش مهاجرت اتریش برایتان مناسب‌تر است؟ امیدواریم آنچه خواندید، مورد قبول واقع شده باشد و با مطالعه این مقاله، توانسته باشید نکات جدیدی درباره مهاجرت اتریش بیاموزید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.