موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

مهاجرت به اتریش از طریق کار (ویزا کار اتریش)

آیا خواهان مهاجرت به اتریش از طریق کار هستید؟ اگر مهارت یا دانش خاص و ارزشمندی دارید، اخذ ویزای کاری اتریش برای شما بهترین و آسان‌ترین راه ورود به این کشور و اقامت در آن است. بااین‌حال، قبل از اینکه اقدامی انجام دهید باید شناخت بهتری از مسیر پیدا کنید و با سناریوهای مختلف آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم موضوع مهاجرت کاری به اتریش را زیر ذره‌بین قرار داده و جزئیات آن را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. بنابراین اگر فکر می‌کنید که اخذ ویزا کار اتریش مناسب‌ترین آپشن برای شماست، حتماً تا انتهای این گفتار با ما همراه باشید.

راه‌های مهاجرت به اتریش از طریق کار کدام‌اند؟

اتریش برای ایرانیان و همین‌طور مهاجران سایر کشورها، یک مقصد حرفه‌ای جذاب و ایده‌آل است. هر سال افراد زیادی از اقصی نقاط دنیا برای اخذ ویزای کاری اتریش اقدام می‌کنند و به همین علت، برای مهاجرت کاری به این کشور، رقابت فشرده‌ای در جریان است.

به‌طور کلی برای مهاجرت به اتریش از طریق کار، دو روش و مسیر متفاوت وجود دارد و این موقعیت شماست که تعیین می‌کند کدام مسیر برایتان هموارتر است؟ در ادامه به معرفی و تشریح هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

 

مهاجرت کاری به اتریش- ویزاگروپ24

 

1. دریافت ویزای کاری اتریش از طریق جستجوی کار (Job seeker)

در این روش، شما باید برای دریافت یک مجوز موقت برای اقامت 6 ماهه در کشور اتریش درخواست ارائه دهید که به این مجوز، ویزای کاریابی اتریش می‌گویند. در صورتی که موفق به دریافت این ویزا شوید 6 ماه فرصت دارید که در اتریش بمانید و در جستجوی شغل مناسبتان باشید.

اگر بتوانید ظرف این مدت شغل دلخواه را پیدا کنید، زمینه اولیه‌‌ی اقامت تا حد زیادی برایتان فراهم می‌شود و می‌توانید موفق به اخذ کارت قرمز سفید قرمز اتریش شوید که به‌صورت دوره‌ای، قابل تمدید است. اما اگر نتوانید ظرف 6 ماه فرصتی که در اختیار دارید، شغل مناسبی برای خودتان در اتریش پیدا کنید، اجازه حضور بیشتر در خاک این کشور را ندارید و باید قبل از انقضای تاریخ اعتبار ویزا به ایران برگردید.

به‌طور خلاصه در این روش مهاجرت به اتریش از طریق کار، باید زحمت سفر را به جان بخرید و در خاک اتریش، کارفرمایی را که به استخدام شما علاقه‌مند باشد، پیدا کنید که البته به زحمتش می‌ارزد!

 

دریافت ویزای کاری اتریش از طریق جستجوی کار

 

2. اخذ ویزای کاری اتریش از طریق دریافت پیشنهاد کار (جاب آفر)

در این روش مهاجرت به اتریش از طریق کار، نیازی به طی فرایند اخذ ویزای کاریابی ندارید و اگر بتوانید به پشتوانه‌ی تخصص یا دانشتان، نظر کارفرمای اتریشی را برای استخدام جلب کنید، مسیر ساده‌تری پیش رویتان قرار می‌گیرد.

در این روش، کارفرمای اتریشی، عنوان شغلی مدنظرش را 3 ماه در خود اتریش و بعد از آن 3 ماه در محدوده‌ی کشورهای عضو EU آگهی می‌نماید و چنانچه ظرف این 6 ماه موفق به یافتن نیروی انسانی واجد شرایط نشود، از طریق Job offer برای تأمین آن از کشورهای دیگر اقدام می‌کند. شانس اشتغال در اتریش از این راه برای مشاغل متداول و پرطرفدار، زیاد نیست چون بسیار بعید است که برای تصدی مشاغلی از این دست، در اتریش و کشورهای اتحادیه اروپا، نیروی انسانی واجد شرایط پیدا نشود. بااین‌حال، افرادی که در حوزه‌های خاص دارای دانش و مهارت هستند، برای مهاجرت به اتریش از این راه، شانس زیادی دارند.

 

اخذ ویزای کاری اتریش از طریق دریافت پیشنهاد کار

 

به‌طور خلاصه در این روش، ازآنجایی‌که ضرورتی برای سفر به اتریش وجود ندارد و از کشور خودتان با کارفرمای خارجی به توافق می‌رسید، مسیر هموارتری برای مهاجرت به اتریش از طریق کار در مقابلتان قرار دارد.

شرایط مهاجرت به اتریش از طریق کار

استخدام نیروی کاری خارجی در اتریش، معمولاً با در نظر گرفتن یکی از دو وضعیت زیر انجام می‌شود:

  • فقدان یا کمبود نیروی انسانی واجد مهارت‌های خاص در اتریش
  • برخورداری متقاضی شغلی از مهارت سطح بالا

حالت اول زمانی پیش می‌آید که برای شغل درخواستی شما، نیروی انسانی کافی وجود نداشته باشد. این کمبود نیروی کار می‌تواند از خصوصیات و ماهیت خودِ شغل نشئت بگیرد. به‌عنوان مثال دسته‌ای از مشاغل ممکن است آن‌قدر سخت یا پیچیده باشند که بازار کار در اتریش و حتی اتحادیه اروپا نیز نتواند نیروی انسانی کافی را برای تصدی آن‌ها تأمین کند. گاهی هم ممکن است بنا به هر دلیلی، یک جهش بزرگ در میزان تقاضا برای یک شغل متداول (مثل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در دوران کرونا) ایجاد شود که این امر، استخدام نیروی انسانی بیشتر را برای تصدی آن شغل ضروری می‌سازد. به هر صورت در این حالت، عامل کمبود یا Shortage است که زمینه مهاجرت به اتریش از طریق کار را برای کارجویان خارجی فراهم می‌کند. به افرادی که از شرایط لازم برای تصدی این دسته از مشاغل برخوردار هستند، کارکنان ماهر یا Skilled می‌گویند.

در حالت دوم، شما دارای دانش یا تخصصی هستید که در دسته مهارت‌های سطح بالا قرار می‌گیرد. مهارت‌های پرطرفداری که افراد کمی واجد آن هستند و می‌توانند برای شرکت‌های خارجی، منشأ پیشرفت‌های بزرگ یا خلق مزایای رقابتی باشند. به افرادی که از این راه، واجد شرایط مهاجرت به اتریش از طریق کار می‌شوند، کارکنان Highly Qualified می‌گویند.

توجه داشته باشید که بعضی از رشته‌ها مانند IT می‌توانند به‌طور هم‌زمان در هر دو دسته Shortage و Highly Qualified قرار بگیرند.

امتیازبندی مهاجرت کاری به اتریش

فارغ از اینکه کدام‌یک از دو مسیر جاب سیکر یا جاب آفر از دیدگاه شما مناسب‌تر به نظر می‌رسد، باید بدانید که شرط لازم برای مهاجرت به اتریش از طریق کار، عبور از یک چالش مهم است که به آن سیستم امتیازی مهاجرت کاری به کشور اتریش می‌گویند. برای موفقیت در مسیر مهاجرت به اتریش از طریق کار، ابتدا باید یک فرایند احراز صلاحیت را طی کنید. فرایندی که طی کردن آن، پیش‌نیاز اشتغال و اقامت شما در کشور اتریش است. این صلاحیت از طریق یک سازوکار خاص که همان سیستم امتیازی مهاجرت کاری است، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شما باید برای مهاجرت کاری به اتریش از طریق هر کدام از روش‌های گفته‌شده، حدنصاب لازم را از این سیستم امتیازی را کسب کنید. این سیستم از آیتم‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام، بارم یا نمره مشخصی دارند که طراحی و حدنصاب آن برای کارکنان Skilled و Highly Qualified متفاوت است.

  • سیستم امتیازی مهاجرت کاری به اتریش برای کارکنان Highly Qualified، 100 امتیاز دارد که متقاضی باید حداقل 70 امتیاز از آن بگیرد. تحت شرایط خاص، گاهی کسب نمره 65 هم می‌تواند برای قبولی کافی باشد. متقاضیانی که در رشته‌هایی مثل مهندسی برق (قدرت، مخابرات و الکترونیک)، مدیریت بازرگانی، فیزیک، مکانیک، اقتصاد، کامپیوتر (نرم‌افزار) و … تحصیل کرده‌اند، می‌توانند مشمول استفاده از این مزیت شوند.
  • در سیستم امتیازی کارکنان Skilled برای احراز صلاحیت باید حداقل 55 امتیاز از 90 امتیاز ممکن را کسب کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کسب حدنصاب لازم از سیستم امتیازی مهاجرت به اتریش از طریق کار برای کارکنان Skilled قدری آسان‌تر است. آن‌ها باید 61% از نمره کل را کسب کنند درحالی‌که این حدنصاب برای کارکنان Highly Qualified 70% است.

*توجه: اگر در زمینه‌های هنری دارای دانش یا تخصص قابل‌قبول هستید، می‌توانید آپشن مهاجرت کاری به اتریش برای هنرمندان را نیز مدنظر قرار دهید.

جزئیات سیستم امتیازی برای هر دو دسته از متقاضیان مهاجرت به اتریش از طریق کار در جداول 1 و 2 آمده است.

معیارهای پذیرش متقاضیان High qualified برای مهاجرت به اتریش از طریق کارامتیاز
شایستگی‌ها و مهارت‌های خاصحداکثر امتیاز قابل اکتساب: 40
اخذ مدرک فارغ‌التحصیلی از مؤسسات آموزش عالی؛ حداقل مدت دوره تحصیلی: 4 سال20
برای رشته‌های MINT (شامل ریاضی، انفورماتیک، علوم طبیعی یا فناوری)30
داشتن مدرک دکترا یا فوق دکترا40
دریافت حقوق ناخالص به‌واسطه اشتغال در سطوح مدیریت ارشد در شرکت‌هایی که مورد تأیید اداره بازرگانی اتریش هستند:
50000 تا 60000 یورو20
60000 تا 70000 یورو25
بیشتر از 70000 یورو30
فعالیت‌های پژوهشی و ابداعی (شامل ثبت اختراع و انتشار کتاب و مقاله)20
جوایز معتبر20
تجربه کاری (نشان‌دهنده صلاحیت متقاضی برای درخواست شغل یا تصدی پست مدیریت ارشد)حداکثر امتیاز قابل اکتساب: 20
سابقه کاری (به ازای هر سال)2
6 ماه سابقه کار در اتریش10
مهارت‌های زبانیحداکثر امتیاز قابل اکتساب: 10
مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی معادل با سطح A15
مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی معادل با سطح A210
شرایط سنیحداکثر امتیاز قابل اکتساب: 20
تا 35 سال20
تا 40 سال15
تا 45 سال10
سابقه تحصیل در اتریشحداکثر امتیاز قابل اکتساب: 10
مقطع دیپلم و فوق‌دیپلم5
مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس10
کل امتیاز قابل اکتساب100
حدنصاب لازم70

معیارهای پذیرش متقاضیان Skilled برای مهاجرت به اتریش از طریق کارامتیاز
شایستگی‌هاحداکثر نمره قابل اکتساب: 30
آموزش یا تحصیلات کافی برای تصدی مشاغلی که با کمبود نیروی کار روبرو هستند20
برخورداری از شرایط عمومی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اتریش25
گذراندن یک برنامه تحصیلی حداقل سه‌ساله در اتریش30
سوابق کاری مرتبط با شغل درخواستیحداکثر نمره قابل اکتساب: 20
تجربه کاری به ازای هر 1 سال2
تجربه کار در اتریش به ازای هر 1 سال4
مهارت‌های زبان آلمانیحداکثر نمره قابل اکتساب: 15
زبان آلمانی معادل با سطح A15
زبان آلمانی معادل با سطح A210
ربان آلمانی معادل با سطح B115
مهارت‌های زبان انگلیسیحداکثر نمره قابل اکتساب: 10
زبان انگلیسی معادل با سطح A25
زبان انگلیسی معادل با سطح B110
شرایط سنیحداکثر امتیاز قابل اکتساب: 20
تا 30 سال15
تا 40 سال10
کل امتیاز قابل اکتساب90
حدنصاب لازم55

جدول 1: سیستم امتیازی مهاجرت کاری به اتریش برای نیروی انسانی High qualified

جدول 2. سیستم امتیازی مهاجرت کاری به اتریش برای نیروی انسانی Skilled؛ منبع: www.migration.gv.at

* منبع جداول: www.migration.gv.at

مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری اتریش

یکی از مهم‌ترین نکات برای موفقیت در مسیر مهاجرت به اتریش از طریق کار، ارائه مدارک کامل و بی‌نقص به سفارت این کشور است. این مرحله علی‌رغم سادگیِ ظاهری، حساسیت زیادی دارد و وجود هرگونه مشکل در مدارک ارائه‌شده می‌تواند به عدم پذیرش یا همان ریجکت شدن درخواست اخذ ویزا منجر شود.

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری اتریش

 

مهم‌ترین مدارک لازم برای مهاجرت کاری به اتریش جهت ارائه به سفارت این کشور عبارت‌اند از:

  • گذرنامه معتبر
  • اسناد و مدارک هویتی مانند شناسنامه
  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزای کار اتریش
  • دو قطعه عکس در ابعاد 3 × 4 که ظرف 6 ماه اخیر گرفته شده باشد
  • درخواست کارفرمای اتریشی
  • مدارک بیمه سلامت و پوشش خطرات
  • سند تمکن مالی
  • اجاره‌نامه خانه یا ارائه سندی مبنی بر رزرو اقامتگاه در خاک اتریش

* نکته مهم: درخواست‌کننده باید برای اثبات هر ادعایی که در فرم درخواست ویزای شغلی اتریش مطرح می‌کند، سند رسمی و معتبر ارائه دهد. این ادعا می‌تواند شامل مواردی مثل مهارت‌های زبانی، سابقه کار، توصیه‌نامه‌ها و … باشد.

اگر مدارک ارائه‌شده از جانب شما به سفارت اتریش، کامل و بدون نقص باشد و درعین‌حال، موفق به کسب حدنصاب لازم از سیستم امتیازی شده باشید، معمولاً بدون مشکل خاصی ویزای کاری اتریش را دریافت می‌کنید. بااین‌حال اگر به هر دلیل غیرمنتظره‌ای مثل بروز خطا در انجام فرایندها، درخواستتان مورد پذیرش واقع نشد، حق ثبت اعتراض و رسیدگی مجدد به پرونده مهاجرت به اتریش از طریق کار، برایتان محفوظ است.

هزینه مهاجرت کاری به اتریش چقدر است؟

هزینه مهاجرت کاری به اتریش یکی دیگر از موضوعاتی است که سؤالات زیادی درباره آن مطرح می‌شود. اول باید این را بدانید که به‌طور کلی، مهاجرت به اتریش از طریق کار یکی از ارزان‌ترین آپشن‌های ممکن است که هزینه زیادی برایتان ندارد. علاوه بر این، شما قرار است پس از ورود به خاک اتریش، کار در شغل دلخواهتان را آغاز کنید که این باعث می‌شود ظرف همان ماه‌های نخست، همه هزینه‌هایی که بابت اخذ ویزای کاری متحمل شده‌اید، جبران گردد.

 

هزینه مهاجرت کاری به اتریش

 

غیر از هزینه‌هایی که صرف دریافت خدمات از وکلا یا مشاورین مهاجرتی می‌شوند، مهم‌ترین بخش از هزینه مهاجرت کاری به کشور اتریش مبالغی هستند که بابت انجام فرایندهای اداری و دولتی مانند ارائه درخواست ویزا، ترجمه مدارک و … پرداخت می‌کنید که این رقم معمولاً بین 1000 تا 2000 یورو است. البته یکی از لازمه‌های مهاجرت به اتریش از طریق کار، اثبات تمکن مالی برای اقامت و زندگی در خاک این کشور است که بر اساس آن، باید نشان دهید موجودی حساب شما، هزینه‌های سالانه زندگی‌تان را در اتریش پوشش می‌دهد که این رقم در حال حاضر (2021) حدود 12000 یورو به ازای هر سال است. توجه داشته باشید که شما قرار نیست این پول را خرج کنید بلکه صرفاً برای اثبات استطاعت مالی، پرینت حساب بانکی‌تان را که وجود این میزان پول را تأیید کند، به سفارت اتریش ارائه می‌دهید.

شرایط مهاجرت پزشکان به اتریش

یکی از موضوعات ویژه در بحث مهاجرت به اتریش از طریق کار، مهاجرت شغلی پزشکان است. پزشکی در همه جای دنیا، یک حرفه معتبر و درعین‌حال پر تقاضاست که اتریش نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل، این کشور فرایند ویژه‌ای را برای جذب پزشکان خارجی طراحی کرده تا از مهارت و تخصص ارزشمند آن‌ها در ارائه خدمات به شهروندان اتریشی به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

 

مهاجرت پزشکان به اتریش

 

برخورداری از مدرک پزشکی معتبر که بتوان آن را معادل‌سازی کرد، یکی از مهم‌ترین ملاحظات در بحث شرایط مهاجرت کاری پزشکان به اتریش است. ضمناً به دلیل اهمیت حیاتی مهارت‌های ارتباطی برای یک پزشک، داشتن مدرک C1 زبان آلمانی، از الزامات بسیار مهمی است که داوطلبان اخذ ویزای کار اتریش باید واجد آن باشند.

شرایط مهاجرت پرستاران به اتریش

رشته پرستاری که خود از شاخه‌های پیراپزشکی محسوب می‌شود، از دیگر مشاغل بسیار پر تقاضا در کشورهای توسعه‌یافته اروپایی مانند اتریش است که حتی قبل از بحران پاندمی کرونا نیز با درخواست زیادی از سوی این کشورها روبرو بود. بنابراین برای پرستاران نیز همانند پزشکان، زمینه مساعدی جهت اخذ ویزای کاری اتریش از سوی اداره مهاجرت این کشور فراهم شده است. ازآنجایی‌که ماهیت مشاغل پزشکی و پرستاری به یکدیگر نزدیک است، در بحث مهاجرت به اتریش از طریق کار برای پرستاران نیز دو موضوع معادل‌سازی مدرک و همین‌طور داشتن مدرک زبان آلمانی سطح بالا، در اولویت قرار می‌گیرند.

سخن آخر

آنچه خواندید، مروری جامع بر شرایط مهاجرت به اتریش از طریق کار بود که طی آن ضمن شناخت دو روش اصلی اخذ ویزای کاری، با جزئیات مربوط به هر کدام از آن‌ها آشنا شدید. بعد از اینکه توانستید در اتریش مشغول به کار شوید، مجوزی برای اقامت کاری برایتان صادر می‌شود که به آن کارت قرمز سفید قرمز می‌گویند. این مجوز ابتدا 2 سال اعتبار دارد که اگر بدون مشکل یا مسئله خاصی طی این مدت در اتریش اقامت داشته باشید، چند بار دیگر به‌صورت مشروط و مدت‌دار تمدید می‌شود و سر آخر از این طریق می‌توانید مجوز اقامت دائم در اتریش را کسب کنید. ناگفته نماند که مدت اعتبار مجوز کاری در ابتدا ممکن است با توجه به مفاد قرارداد کارفرمای اتریشی با کارجو 1 سال باشد.

نکته آخر اینکه در سیستم امتیازبندی مهاجرت کاری به اتریش غیر از تخصص و مدرک دانشگاهی، سن و مهارت‌های زبانی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند. بنابراین اگر تصمیمتان را برای مهاجرت به اتریش از طریق کار گرفته‌اید، بهتر است تعلل را کنار بگذارید تا بتوانید با اقدام به‌موقع، با کسب حداکثر امتیاز قابل اکتساب از این دو آیتم، شانستان را برای دریافت ویزای کار اتریش به حداکثر برسانید. ضمناً قویاً پیشنهاد می‌کنیم که در این مسیر متفاوت، دریافت خدمات مشاوره‌ای از متخصصان امور مهاجرت را فراموش نکنید.

دانلود فرم های مهاجرت کاری

3 نظر

  • سلام من حسنی هستم سوال داشتم

    آیا میشود با شغل برنمنویسی نرمافزار در اتریش کار پیدا کرد ؟

    • سلام
      عذرخواهی میکنیم بابت تاخیر در پاسخگویی
      بله یکی از شغل های پرطرفدار هست، برای اطلاعات دقیق تر میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.