موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

ویزا هنرمندان اتریش

مهاجرت هنری به اتریش یکی از رؤیایی‌ترین روش‌های ورود به خاک این کشور و اقامت در آن است. شاید بپرسید چرا رؤیایی؟ اول اینکه به‌هرحال شما مجوز زندگی در کشوری اروپایی با شاخص رفاه و کیفیت بالای زندگی را اخذ می‌کنید و دوم آنکه این کشور اروپایی، خودش یکی از قطب‌های هنری جهان است. تار و پود بافت فرهنگی و تاریخی کشور اتریش، با مفاهیم هنری عجین شده و به همین دلیل اتریش می‌تواند برای هنرمندی که قصد مهاجرت به یک کشور اروپایی را دارد، یک گزینه بسیار ایده‌آل باشد.

سیاست فرهنگی اتریش از تبادل بین المللی هنرمندان خلاق حمایت و ترویج می کند. مانند سایر مسافران، هنرمندان باید مقررات مربوط به ورود، اقامت و/یا اسکان و همچنین استخدام را رعایت کنند

 

مهاجرت هنری به اتریش- ویزاگروپ24

 

هنرمندانی که قصد دارند بیش از 6 ماه در اتریش بمانند باید مجوز اقامت از مقامات محلی صلاحیتدار (مرکز خدمات مهاجرت) داشته باشند. مجوز اقامت شامل مجوز کار می شود.

اما مهاجرت هنری به اتریش چه شرایطی دارد و برای اخذ ویزا هنرمندان اتریش چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟ اگر می‌خواهید برای سؤالاتی از این قبیل، پاسخ مناسبی بگیرید تا انتهای این گفتار با ما همراه باشید.

آشنایی با کلیات طرح مهاجرت هنری به اتریش

مهاجرت به اتریش برای هنرمندان، در مقایسه با روش‌های متداول مانند مهاجرت کاری یا مهاجرت تحصیلی به اتریش، روش جدیدی محسوب می‌شود. همان‌طور که از نام این نوع مهاجرت پیداست، فقط افراد خاص و محدودی از یک کشور، واجد شرایط استفاده از آن هستند و همین امر باعث می‌شود که فرایند صدور ویزا هنرمندان اتریش، در مقایسه با فرایند صدور ویزا در روش‌های دیگر، به شکل قابل‌توجهی کوتاه‌تر باشد. به‌طوری‌که صفر تا صد ماجرا، معمولاً بیشتر از 1 سال طول نکشیده و در بسیاری اوقات، زودتر از این زمان انجام می‌پذیرد.

شرایط مهاجرت هنری به اتریش

بررسی شرایط احراز صلاحیت، مهم‌ترین نکته در خصوص قوانین اخذ ویزا هنرمندان اتریش است. به عبارت دیگر، قبل از هر اقدامی ابتدا باید مطمئن شوید که آیا برای مهاجرت هنری به اتریش، واجد شرایط لازم هستید یا نه؟ استفاده از این آپشن، مستلزم برخورداری از دو شرط اصلی می‌باشد که در ادامه هر یک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • اثبات هنرمند بودن
  • اثبات تمکن مالی

1. اثبات هنرمند بودن

در اولین مرحله، شما باید ثابت کنید که واقعاً یک هنرمند هستید و برای اثبات این حقیقت، مدارک قانع‌کننده‌ای ارائه دهید.

 

شرایط مهاجرت هنری به اتریش

 

شاید فکر کنید چون صرفاً صدای خوبی دارید یا در دورهمی‌های خانوادگی یکه‌تازی می‌کنید یا حتی چند قطعه موسیقی را در اینترنت منتشر کرده‌اید، می‌توانید خود را هنرمند بدانید! شاید هم واقعاً درست فکر کنید اما باید بپذیرید که هنر در عرصه بین‌المللی و امور مهاجرتی، معنای کاملاً متفاوتی دارد. از این جنبه، خروجیِ کار یک هنرمند باید در بازار، قیمت پیدا کند و مثل یک محصول تولیدی، منبع خلق ارزش باشد. اگر آفرینش‌های هنری شما هم از چنین معیارهایی برخوردار هستند، آنگاه برای دریافت ویزا هنرمندان اتریش، شانس زیادی خواهید داشت.

برای اثبات هنرمند بودن به‌منظور استفاده از آپشن مهاجرت هنری به اتریش، دو راه وجود دارد:

  • راه اول ارائه آثاری است که قبلاً خلق کرده‌اید. آلبوم‌های موسیقی، تندیس‌های ساخته‌شده، فعالیت‌های سینمایی، تابلوهای نقاشی، برگزاری نمایشگاه‌ها و نمونه‌هایی از این دست، بخشی از شناسنامه کاری و بهترین مُعرف شما هستند.
  • راه دوم، دریافت گواهی رسمی از یک یا چند موسسه هنری معتبر در ایران است که «هنرمند بودن» شما را تأیید می‌کند.

توجه داشته باشید که در هیچ‌کدام از دو روشِ اثبات هنرمند بودن، ارائه مدارک آکادمیک در رشته‌های هنری، ضرورت ندارد.

  1. اثبات تمکن مالی

شرط دیگر مهاجرت هنری به اتریش، اثبات تمکن مالی‌تان به دولت این کشور است. درواقع شما باید ثابت کنید که برای ورود به اتریش و اقامت در آن، علاوه بر صلاحیت هنری از کفایت مالی نیز برخوردار هستید. بهترین حالت این است که منشأ این کفایت مالی، فعالیت‌های هنری‌تان باشد و بتوانید از هنرتان درآمد کافی داشته باشید. صرف‌نظر از اینکه منبع تمکن مالی چه باشد، باید نشان دهد که شما تا حداقل 2 سال آینده، 2 تا 3 هزار یورو درآمد ماهانه دارید.

برای افرادی که از طریق اخذ ویزا هنرمندان اتریش، مجوز مهاجرت را دریافت کرده‌اند، بعد از ورود به خاک اتریش دو سناریو اتفاق می‌افتد:

  • در حالت اول، فرد به‌صورت شخصی یا خویش‌فرما به فعالیت‌های هنری مشغول می‌شود و از همین راه، درآمد کسب می‌کند. فعالیت هنرمندانی که در کشور خودشان، جزء چهره‌های شناخته‌شده محسوب می‌شوند، معمولاً به همین شکل است. اغلب آن‌ها به‌محض ورود به اتریش، گزینه‌های متعددی برای فعالیت حرفه‌ای دارند و افراد یا شرکت‌های زیادی، مترصد انعقاد قرارداد با آن‌ها هستند. طبعاً هر چقدر شهرت و اعتبار هنرمند بیشتر باشد، زمینه فعالیت حرفه‌ای برای او نیز مساعدتر خواهد بود.
  • در حالت دوم، فرد نه به‌صورت خویش‌فرما بلکه به‌واسطه استخدام توسط یک کارفرمای خارجی در اتریش مشغول به کار شده و در زمینه تولید محصولات هنری، ایفای نقش می‌کند.

مزایای مهاجرت هنری به اتریش

مزایای مهاجرت هنری به اتریش را صرفاً نباید به اخذ مجوز اقامت در یک کشور اروپایی محدود کرد. هنرمندانی که واجد شرایط اقدام برای این نوع مهاجرت هستند، می‌توانند به‌راحتی، اعضای خانواده را نیز با خود به اتریش ببرند. البته در اینجا منظور از اعضای خانواده، همسر و فرزندان کمتر از 18 سال است و این مزیت، شامل سایرِ اقوام سببی یا نسبی حتی پدر و مادر نمی‌شود.

اگر راهنمای جامع مهاجرت به اتریش از طریق تمکن مالی را خوانده باشید، می‌دانید افرادی که از این طریق به اتریش می‌روند، مُجاز به کار کردن در این کشور نیستند. اما مهاجرت هنری به اتریش، چنین محدودیتی ندارد و حق و امکان استفاده از آپشن تحصیل و کار برای خودِ هنرمند و همین‌طور اعضای خانواده‌اش کاملاً محفوظ است. البته زمینه‌ی شغلی فردی که از طریق اخذ ویزا هنرمندان اتریش به این کشور مهاجرت می‌کند، باید با رشته و حوزه هنری‌اش ارتباط داشته باشد.

یکی دیگر از مزایای مهاجرت هنری به اتریش برای هنرمندان این است که متقاضیان در این روش، بسیار زودتر از روش‌هایی مثل تمکن مالی، موفق به اخذ مجوز اقامت دائم در اتریش می‌شوند. کل فرایند اقامت هنرمندان در اتریش سه مرحله دارد – ابتدا 1 سال، مجدداً 1 سال و در انتهای سال دوم، 3 سال – که این پروسه درمجموع، 5 سال زمان می‌برد. در ششمین سال حضور در اتریش، سرانجام می‌توانید پاسپورت اتریش را دریافت کنید و رسماً به جرگه‌ی شهروندان این کشور بپیوندید. این فرایند در اخذ ویزای تمکن مالی اتریش، دو برابر یعنی 10 سال طول می‌کشد.

* توجه داشته باشید که شرط اخذ پاسپورت اتریش برای متقاضیان، صرف‌نظر از روش مهاجرت آن‌ها این است که طی مدت اقامت در این کشور، رفتار قانون‌مدارانه‌ای از خود نشان دهند و ضمن پرداخت منظم مالیات، به زبان آلمانی نیز تسلط کافی پیدا کنند. علاوه بر این، متقاضیان باید بتوانند با تکیه بر فعالیت‌های هنری در اتریش، از عهده تأمین هزینه‌های اقامت و زندگی در این کشور برآیند.

مدارک مهاجرت هنری به اتریش

برای اینکه در پروسه مهاجرت هنری به اتریش با مشکل یا مانعی روبرو نشوید، باید مدارکی که به سفارت این کشور ارائه می‌دهید، درست و کامل باشد.

مهم‌ترین مدارک برای این منظور عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • اسناد هویتی مانند شناسنامه
  • عکس
  • فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست ویزا هنرمندان اتریش
  • رزومه هنری
  • سند تمکن مالی

* برای اثبات تمکن مالی می‌توانید اسناد مختلفی را ارائه دهید که دارایی‌ها، قراردادهای حرفه‌ای، انواع سود واریزی به حساب بانکی، مبالغ دریافتی به‌عنوان اجاره‌بهای املاک و مستغلات و … از آن جمله‌اند.

سخن آخر

آنچه خواندید، مروری تفصیلی و حتی‌الامکان جامع بر موضوع مهاجرت هنری به اتریش بود که در آن تلاش کردیم به مهم‌ترین ملاحظات مربوط به این روش مهاجرتیِ جدید و متفاوت اشاره کنیم. اینکه اتریش به‌عنوان یک مهد قدیمی و باشکوهِ هنری و خاستگاه مشاهیر بزرگی همچون موتسارت، زمینه مساعدی را برای ورود هنرمندان خارجی فراهم کند، چندان جای تعجب ندارد. بنابراین اگر در فکر مهاجرت به سرزمین دانوب آبی هستید و از شرایط لازم برای اخذ ویزا هنرمندان اتریش برخوردارید، پیشنهاد می‌کنیم که هر چه سریع‌تر از این فرصت طلایی استفاده کنید.

پرسش و پاسخ های متداول

پرسش:دو شرط مهم اقامت هنرمندی اتریش چیست؟
پاسخ : اثبات هنرمند بودن
اثبات تمکن مالی

پرسش : آیا برای اقامت هنری، نیازی به تمکن مالی هست؟
پاسخ : بله، باید ثابت کنید که علاوه بر صلاحیت هنری از کفایت مالی نیز برخوردار هستید و تا دو سال آینده حداقل 2-3 هزار یورو ماهانه درآمد دارید.
پرسش : اثبات هنرمند بودن چگونه هست؟
پاسخ : ارائه آثاری که قبلاً خلق کرده‌اید یا دریافت گواهی رسمی از یک یا چند موسسه هنری معتبر در ایران است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.