موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

پرسش های متداول مهاجرت

انواع مهاجرت

کارت قرمز – سفید – قرمز به شکل کارت بانکی صادر می شود و ترکیبی از اجازه اقامت و اجازه کار است. اعتبار آن دو سال است و به شما به عنوان دارنده کارت، حق تسویه حساب و استخدام با یک کارفرمای خاص را می دهد. اگر ظرف دو سال اول، کارفرمای خود را تغییر دهید، باید برای دریافت مجدد این کارت درخواست دهید.

کارت قرمز – سفید – قرمز پلاس به شکل کارت بانکی صادر می شود و دارنده آن حق تسویه حساب و اشتغال بدون محدودیت را دارد. اگر شما دارنده کارت قرمز – سفید – قرمز پلاس هستید، می توانید کارفرمای خود را در هر زمانی بدون درخواست مجوز جدید تغییر دهید.

اگر به مدت دو سال کارت قرمز – سفید – قرمز دارید، می توانید برای کارت قرمز – سفید – قرمز پلاس درخواست دهید، مشروط بر اینکه طبق شرایط واجد شرایط بودن برای حداقل 21 ماه در 24 ماه گذشته استخدام شده باشید.

اعضای خانواده دارندگان کارت قرمز – سفید – قرمز و دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا می توانند بلافاصله برای کارت قرمز – سفید – قرمز پلاس درخواست دهند.

کارت آبی اتحادیه اروپا به شکل کارت بانکی صادر می شود و ترکیبی از اجازه اقامت و اجازه کار است. اگر شما دارنده کارت آبی اتحادیه اروپا هستید، حق تسویه حساب موقت و استخدام با یک کارفرمای خاص را دارید. برای مدت اعتبار دو سال صادر می شود.
اگر به مدت دو سال دارای کارت آبی اتحادیه اروپا هستید، می توانید برای کارت قرمز – سفید – قرمز پلاس درخواست دهید، مشروط بر اینکه در 24 ماه گذشته حداقل 21 ماه در شغلی مطابق با شرایط خود مشغول به کار بوده باشید.

خیر، این ویزای ویژه منحصراً برای افرادی است که واجد شرایط به عنوان کارگران بسیار با صلاحیت هستند.

با این حال، اگر معیارهای کارت قرمز – سفید – قرمز را دارید و مجاز به ورود به اتریش تحت رژیم بدون ویزا هستید، نیازی به ویزای جستجوی کار ندارید. شما ممکن است در طول اقامت قانونی بدون ویزا خود در اتریش به دنبال کار بگردید و اگر شغلی مطابق با صلاحیت خود پیدا کردید، می توانید در این مدت در اتریش برای کارت قرمز – سفید – قرمز درخواست دهید.

اگر شما یک کارگر بسیار با صلاحیت (Very Highly Qualified) هستید و در طول مدت اعتبار شش ماهه ویزای جستجوی کار خود شغلی مطابق با شرایط خود پیدا نکردید، باید اتریش را ترک کنید. شما می توانید برای ویزای جستجوی کار جدید فقط پس از یک دوره انتظار 12 ماهه درخواست دهید.

کارگرانی که طبق فهرستی از معیارها (نظام امتیازدهی) به حداقل 70 امتیاز از 100 امتیاز دست یابند، بسیار واجد شرایط در نظر گرفته می شوند. دسته کارت قرمز – سفید – قرمز “کارگران بسیار با صلاحیت” به دنبال جذب پرسنل سطح بالا بسیار ماهر و با تجربه، مانند دانشمندان و مدیران ارشد سطح بالا است.

اگر به عنوان یک کارگر بسیار ماهر واجد شرایط هستید و هنوز کارفرمایی در اتریش پیدا نکرده اید، می توانید برای جستجوی کار خود برای ویزای اقامت شش ماهه (ویزای جستجوی کار) درخواست دهید. اگر در طول مدت اعتبار ویزای خود شغلی مطابق با صلاحیت خود پیدا کردید، می توانید برای کارت قرمز – سفید – قرمز برای کارگران بسیار واجد شرایط درخواست دهید.

درخواست ویزای جویای کار برای کارگران بسیار با صلاحیت باید در نمایندگی اتریش (سفارت یا کنسولگری) در خارج از کشور ثبت شود.

اگر ویزای شما قبل از رسیدگی به درخواست شما به درستی منقضی شود، باید اتریش را ترک کنید و منتظر تصمیم نهایی در خارج از کشور باشید.

چه کسانی می توانند اقدام کنند؟

کارت قرمز-سفید-قرمز ترکیبی از اجازه اقامت و اجازه کار برای کارگران واجد شرایط کشورهای ثالث است. برای گروه های زیر از متقاضیان موجود است:

  1. کارگران بسیار ماهر
  2. کارگران ماهر در مشاغل کمبود
  3. سایر کارگران کلیدی
  4. فارغ التحصیلان دانشگاه ها و دانشگاه های علمی کاربردی اتریش
  5. کارگر کلیدی خوداشتغال
  6. بنیانگذاران استارت آپ

اعضای خانواده به صورت زیر تعریف می شوند:
1. همسران
2. شرکای ثبت شده
3. فرزندان صغیر، از جمله فرزندان خوانده و ناتنی (تا سن 18 سالگی).

در زمان ثبت درخواست، همسران و شرکای ثبت نام شده باید 21 سال سن داشته باشند.

ماشین حساب امتیاز ابزاری برای تخمین واجد شرایط بودن شماست. به عنوان یک سرویس فقط برای اولین گرایش شما، این یک برنامه کاربردی نیست و جایگزین ارزیابی مقامات اتریشی نمی شود. نتیجه این ماشین حساب بر اساس خود ارزیابی شخصی شما است و ممکن است با ارزیابی رسمی متفاوت باشد. این یک درخواست نیست و جایگزین ارزیابی توسط مقامات اتریشی نمی شود. مقامات واجد شرایط بودن شما را بر اساس مدارکی که ارسال کرده اید ارزیابی می کنند. علاوه بر دستیابی به امتیازات لازم برای پذیرش و رعایت شرایط عمومی اعطای مجوز، شما همچنین به یک پیشنهاد استخدامی با یک کارفرمای اتریشی (دارای دستمزد و شرایط کاری اتریش) نیاز دارید تا بتوانید برای کارت قرمز-سفید-قرمز درخواست دهید.

1. اعضای خانواده از

دارندگان «کارت قرمز-سفید-قرمز» یا «کارت آبی اتحادیه اروپا»،
اتباع کشورهای ثالث با عنوان اقامت طولانی مدت در اتریش،
دارندگان خاص “کارت قرمز-سفید-قرمز پلاس” (که قبلا “کارت قرمز-سفید-قرمز” یا “مجوز تسویه حساب – محققان” داشتند)،
دارندگان «مجوز اسکان برای افراد خوداشتغال» («Niederlassungsbewilligung für selbständige Schlüsselkräfte»)،
برخی از دارندگان «مجوز تسویه حساب – موارد خاص مشاغل سودآور وابسته» («Niederlassungsbewilligung – Sonderfälle unselbständiger Erwerbstätigkeit») و
دارندگان “مجوز اسکان – پژوهشگران” (“Niederlassungsbewilligung – Forscher”)
2. دارندگان 2 سال کارت قرمز-سفید-قرمز – پس از مدت 24 ماه، در صورتی که حداقل 21 ماه در یک حرفه منطبق با شرایط آنها در همان کارفرما مشغول به کار بوده باشند.

3. دارندگان 2 سال کارت آبی اتحادیه اروپا پس از 24 ماه، در صورتی که حداقل 21 ماه در حرفه ای منطبق با صلاحیت خود مشغول به کار بوده باشند.

4. افرادی که به دنبال تغییر به یکی از عناوین دیگر اقامت زیر هستند: «اجازه اقامت – پژوهشگران» («Niederlassungsbewilligung – Forscher»)، مجوز اسکان («Niederlassungsbewilligung»)، یا «اجازه استقرار – وابسته» («Niederölligungsungs» ).

اگر به یکی از این گروه‌ها تعلق دارید، می‌توانید عنوان اقامت «کارت قرمز-سفید-قرمز پلاس» را دریافت کنید، مشروط بر اینکه شرایط اعطای عمومی را نیز داشته باشید.

کارفرما

اگر کارت قرمز-سفید-قرمز دارید و می خواهید کارفرمای خود را تغییر دهید، باید برای یک کارت قرمز-سفید-قرمز جدید درخواست دهید. خدمات استخدامی عمومی (AMS) بررسی خواهد کرد که آیا شما معیارهای مربوط به استخدام جدید خود را دارید یا خیر.

اگر دارای کارت آبی اتحادیه اروپا هستید، تنها در صورتی می توانید کارفرمای خود را تغییر دهید که برای استخدام جدید کارت آبی اتحادیه اروپا دیگری دریافت کنید. AMS بررسی خواهد کرد که آیا شما معیارهای مربوط به استخدام جدید خود را دارید یا خیر.

اگر قبلاً کارت قرمز-سفید-قرمز پلاس دارید، می توانید کارفرمای خود را در هر زمانی تغییر دهید و محدود به محل کار خاصی نیستید.

خیر، برای درخواست کارت قرمز-سفید-قرمز به یک کارفرما در اتریش نیاز دارید. اگر به عنوان یک کارگر بسیار با صلاحیت واجد شرایط باشید، یک قانون ویژه اعمال می شود. در این مورد، شما فوراً به کارفرما نیاز ندارید. در عوض، می توانید برای ویزای جستجوی کار درخواست دهید که به شما اجازه می دهد به مدت شش ماه در اتریش به دنبال کار بگردید. اگر – در مدت اعتبار این ویزا – کارفرمایی را در اتریش پیدا کردید که به شما شغلی مطابق با صلاحیت شما پیشنهاد می دهد (یک قرارداد کاری معتبر باید ارسال شود)، می توانید برای کارت قرمز-سفید-قرمز درخواست دهید.

خیر، کارت قرمز-سفید-قرمز فقط برای استخدام با یک کارفرمای خاص صادر می شود.

تشکیل پرونده ها

کل فرآیند درخواست بسته به کامل بودن درخواست و مدارک ارسالی و همچنین منابع مرجع تقریباً هشت هفته طول می کشد.

برای اقامتگاهی در اتریش که طبق استانداردهای محلی کافی در نظر گرفته می شود، نیازی به ارائه مدرکی دال بر یک عنوان قانونی ندارید. با این حال، هنگام نشان دادن اینکه متقاضی دارای امکانات کافی برای زندگی است، باید هزینه های اقامت در نظر گرفته شود.

لطفاً برگه اطلاعات «مدارک مورد نیاز برای ویزای جستجوی کار و کارت قرمز-سفید-قرمز» (pdf – 377 KB) را دانلود کنید.

شما می توانید درخواست خود را برای کارت قرمز-سفید-قرمز یا کارت آبی اتحادیه اروپا شخصاً به نمایندگی اتریش (سفارت یا کنسولگری) ذیصلاح کشور خود یا کشور محل اقامت خود ارسال کنید. از طرف دیگر، کارفرمای احتمالی شما می‌تواند درخواستی را به مرجع صالح اقامت در اتریش (فرماندار استان، اداره اداری منطقه‌ای، یا اداره محلی اداری) ارسال کند. لطفاً یک اظهارنامه کتبی کارفرما (Arbeitgebererklärung) با جزئیات خاص در مورد محل کار آینده خود همراه با درخواست خود ارسال کنید.

اگر تحت یک رژیم بدون ویزا وارد اتریش شده‌اید، یا اگر دارای یک عنوان اقامت معتبر یا ویزای جستجوی کار معتبر برای کارگران بسیار با صلاحیت هستید، می‌توانید درخواست خود را شخصاً نزد مرجع ذیصلاح اقامت در اتریش ارسال کنید. لطفاً توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید برای کارت قرمز-سفید-قرمز درخواست دهید همیشه به یک پیشنهاد کاری الزام آور قانونی با یک کارفرمای اتریشی (قرارداد کاری) نیاز دارید. لطفا توجه داشته باشید که ثبت درخواست در اتریش به شما اجازه نمی دهد که ویزا یا عنوان اقامت خود را بیش از حد باقی بمانید. این بدان معناست که پس از انقضای ویزا یا عنوان اقامت شما، باید اتریش را ترک کرده و منتظر رسیدگی بیشتر در خارج از کشور باشید، حتی اگر روند درخواست همچنان ادامه داشته باشد.

بله، در حال حاضر در زمان درخواست، باید مدرکی مبنی بر پوشش بیمه درمانی ارائه دهید که در اتریش مزایایی را ارائه می دهد و همه خطرات را پوشش می دهد. مقامات بیمه سلامت مسافرتی را می پذیرند، مشروط بر اینکه هزینه های بسیار بالاتر از 30000 یورو را پوشش دهد و شامل ضمانتی برای پوشش هزینه های احتمالی نجات و بازگشت باشد. پس از دریافت کارت قرمز-سفید-قرمز و شروع به کار، تحت پوشش بیمه قانونی اتریش قرار خواهید گرفت.

یافتن کار در اتریش
اتباع کشورهای ثالث

همه شهروندان کشورهایی که عضو منطقه اقتصادی اروپا (EEA) نیستند. EEA شامل تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین است. شهروندان سوئیس نیز تبعه کشور ثالث محسوب نمی شوند.

آزمون بازار کار

استخدام ممکن است با یا بدون آزمون بازار کار اعطا شود. در صورت نیاز به آزمون بازار کار، تنها در صورتی مجوز اعطا می شود که کارگری وجود نداشته باشد که در AMS ثبت نام کرده باشد و بتواند استخدام شود.

کمبود نیروی کار

مشاغل کمبود هر ساله در مقرراتی (Fachkräfteverordnung) که توسط وزیر فدرال کار (Arbeitsminister) با مشورت وزیر اقتصاد فدرال (Wirtschaftsminister) صادر می شود، اعلام می شود. اینکه کدام مشاغل به عنوان مشاغل کمبود در نظر گرفته می شوند بستگی به توسعه بازار کار اتریش دارد.

دانش آموزان

خیر، دانش آموزان نمی توانند کارت قرمز – سفید – قرمز دریافت کنند.

بله، به عنوان یک دانشجوی کشور ثالث ممکن است به شما اجازه اشتغال برای استخدام حداکثر 20 ساعت در هفته، بدون آزمون بازار کار داده شود. کارفرمای احتمالی شما باید درخواست مجوز استخدام شما را به AMS ارسال کند.