موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش

اگر تصمیمتان را برای مهاجرت تحصیلی به اتریش گرفته‌اید، به شما تبریک می‌گوییم! تحصیل در یک کشور اروپایی سطح بالا مثل اتریش قطعاً مزایای زیادی دارد. ورود به دانشگاه‌های اتریشی می‌تواند پُلی برای ورود به بازار کار این کشور و متعاقباً اخذ اقامت دائم اتریش باشد. بااین‌حال، برای مهاجرت تحصیلی اتریش باید پلن دقیقی داشته باشید. رشته تحصیلی احتمالاً اولین و مهم‌ترین سؤالی است که در این خصوص مطرح می‌شود. اینجاست که موضوع بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش به میان می‌آید. به نظر شما بهترین رشته برای تحصیل در اتریش کدام است؟ اگر درصدد یافتن پاسخ این سؤال هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

دانشگاه اتریش

 

اهمیت آگاهی از بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش

شاید بگویید اساساً شناخت بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش چه ضرورتی دارد؟ افراد زیادی را دیده‌ایم که هدفشان صرفاً تحصیل در اتریش بوده و نسبت به رشته تحصیلی حساسیت زیادی نشان نداده‌اند. اما این استراتژی، چندان منطقی و کارآمد نیست. تحصیل در رشته‌های متمایز و اصطلاحاً تاپ اتریش، بعدها گزینه‌های زیادی را در معرض انتخابتان قرار می‌دهد.

همان‌طور که گفتیم مهاجرت تحصیلی به اتریش می‌تواند زمینه‌ای را برای اقامت دائم در این کشور فراهم کند. دانشگاه‌ها دروازه‌های ورود به بازار کار هستند. پس اگر بتوانید هم‌زمان یا بعد از تحصیل در اتریش، جایگاهی در بازار کار این کشور برای خودتان دست‌وپا کنید، شرایط برایتان رؤیایی پیش خواهد رفت. اگر بتوانید در جایی مشغول شوید، نوع ویزایتان از ویزای تحصیلی به ویزای کار اتریش تغییر خواهد یافت. با داشتن ویزای کاری، کارت قرمز سفید قرمز اتریش را دریافت می‌کنید و درنهایت…؟ بله! بعد از چند سال موفق به دریافت مجوز اقامت دائم در اتریش خواهید شد. هر چقدر در رشته بهتری تحصیل کنید، شانس ورودتان به بازار کار اتریش بیشتر است. حالا احتمالاً اهمیت شناخت بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش را بیشتر درک می‌کنید. این‌طور نیست؟! راستی برای آشنایی بیشتر با پروسه مهاجرت تحصیلی اتریش، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای کامل ما را در این خصوص نیز بخوانید.

معیارهای دسته‌بندی بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش

اول از همه این نکته را یادآور شویم که دسته‌بندی رشته‌ها در قالب «بهترین»، وحیِ مُنزَل نیست! به‌هرحال آنچه در وهله اول، موفقیت تحصیلی افراد را تضمین می‌کند علاقه و استعداد است. شاید مواردی که در فهرست بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش از آن‌ها نام می‌بریم، جزء علایق و توانمندی‌های شما نباشند. هیچ اِشکالی هم ندارد. ما هرگز پیشنهاد نمی‌کنیم که مسیر تحصیلی‌تان را چشم‌بسته و بدون علاقه انتخاب کنید.

اگر رشته‌های مدنظرتان در لیستی که پایین‌تر آورده‌ایم قرار ندارند، نباید ناامید شوید. این اصلاً بدان معنا نیست که رشته‌های انتخابی شما سطح پایین یا بد هستند. بااین‌حال، برخی مشاغل در بازار کار هر کشوری، متقاضیان بیشتری دارند. درواقع بازار کار آن کشور برای این دسته از مشاغل خاص با کمبود مواجه است. درنتیجه کارفرمایان برای استخدام فارغ‌التحصیلان رشته‌های تحصیلی مرتبط با این مشاغل، تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند. چنین مشاغلی، درآمد به‌مراتب بهتری در مقایسه با مشاغل دیگر دارند و این عجیب نیست؛ در هر بازاری که بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار نباشد و تقاضا بر عرضه بچربد، قیمت هم بالاتر می‌رود. به همین دلیل کارفرمایان برای استخدام فارغ‌التحصیلان بعضی رشته‌ها حاضر به پرداخت حقوق بالاتری هستند.

به‌طور خلاصه، دسته‌بندی بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش بر اساس دو معیار کلیدی صورت می‌گیرد: کمبود نیروی انسانی و درآمد. آیا می‌خواهید با مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل، راه را برای ورود به بازار کار این کشور هموارتر کنید؟ پس بهتر است تحصیل در رشته‌های زیر را در اولویت قرار دهید.

بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش کدامند؟

مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل را می‌توان به شکل‌های مختلفی آغاز کرد. برای این منظور باید تحصیل در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را مدنظر قرار دهید. بنابراین ما هم بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش را به تفکیک این سه مقطع تحصیلی به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

بهترین رشته‌های کارشناسی (لیسانس) در اتریش کدم‌اند؟

بهترین رشته‌های مقطع کارشناسی برای تحصیل در اتریش عبارت‌اند از:

پزشکی

همه جا برای پزشکان فرش قرمز پهن می‌کنند و بازار کار اتریش نیز از این قاعده مستثنا نیست! البته دشواری‌های تحصیل در رشته پزشکی نیاز به یادآوری مجدد ندارد. ضمن اینکه برای تحصیل پزشکی در اتریش، باید دارای مدرک c1 زبان آلمانی باشید.

روانشناسی

یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در اتریش است. برای تحصیل در این رشته هم مثل رشته پزشکی باید مدرک C1 زبان آلمانی را داشته باشید.

حقوق

برای تحصیل در رشته حقوق حتماً باید به زبان آلمانی تسلط خوبی داشته باشید. ضمن اینکه با تحصیل در این رشته فقط به بازار کار کشور اتریش محدود می‌شوید؛ مگر اینکه تحصیلاتتان را با رشته حقوق بین‌الملل تکمیل کنید. حقوق جزا، حقوق مدنی و حقوق کیفری زیرشاخه‌های اصلی رشته حقوق در اتریش محسوب می‌شوند. البته این را بدانید که حقوق جزء رشته‌های دشوار تحصیلی در اتریش است که البته آینده شغلی بسیار درخشانی دارد.

اقتصاد و مدیریت بازرگانی

این‌ها احتمالاً محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در اتریش که خودش یکی از قوی‌ترین اقتصادهای دنیا را دارد، هستند. مخصوصاً اگر می‌خواهید به زبان انگلیسی در این کشور درس بخوانید این دو رشته گزینه‌های مناسبی خواهند بود. رشته اقتصاد بیشتر ماهیت نظری دارد؛ درحالی‌که مدیریت بازرگانی با مفاهیم عملی‌تر سروکار دارد.

مدیریت گردشگری

آیا می‌دانستید کشور اتریش سالانه به‌طور متوسط میزبان 40 میلیون توریست است؟ به همین دلیل مدیریت صنعت گردشگری و افزایش درآمدزایی از آن در این کشور جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. برای تحصیل در این رشته باید علاوه بر شم اقتصادی بالا و مهارت‌های ارتباطی، به زبان انگلیسی نیز تسلط خوبی داشته باشید.

علوم ارتباطی

این رشته یکی از زیرشاخه‌های پرطرفدار علوم انسانی و اجتماعی است که در آن می‌توانید روی حوزه‌هایی مثل روزنامه‌نگاری، مدیریت رسانه و روابط عمومی تمرکز کنید. رسانه‌ها در کشورهای اروپایی، نقش بسیار پررنگی در شکل‌گیری جریان‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایفا دارند. به همین دلیل ورود به بازار کار رشته علوم ارتباطی در اتریش، درآمد و شأن کاریِ بالایی را نصیبتان می‌کند.

معماری

این رشته، علم مهندسی و هنر طراحی را با یکدیگر ترکیب می‌کند. اینکه ظاهر یک شهر چطور به نظر برسد به عملکرد و سبک معماری آن بستگی دارد. پس عجیب نیست که مهندسی معماری در اتریش که یکی از قطب‌های فرهنگی و هنری دنیاست، جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

بیولوژی (زیست‌شناسی)

زیست‌شناسی، محبوب‌ترین رشته تحصیلی در اتریش در حوزه علوم طبیعی است. کشورهای اروپایی مثل اتریش، برای تحقیقات علمی مستقل روی پدیده‌های طبیعی و زیستی ارزش زیادی قائل‌اند. به همین دلیل است که زیست‌شناسی در زمره بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش قرار می‌گیرد. البته برای تحصیل در این رشته بهتر است با فیزیک و شیمی میانه‌ی خوبی داشته باشید! فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مؤسسات آموزشی، سازمان‌های علمی- پژوهشی و همین‌طور آزمایشگاه‌ها مشغول به کار شوند.

علوم کامپیوتر و انفورماتیک

علوم کامپیوتر در همه کشورهای دنیا بالأخص کشورهای پیشرفته، رشته‌ای بسیار پرطرفدار است. انفورماتیک نیز یکی از زیرشاخه‌های علوم کامپیوتر است که البته رشته نسبتاً جوانی محسوب می‌شود. برای تحصیل این رشته‌ها در اتریش با ترکیبی از مفاهیم نظری و عملی سروکار خواهید داشت. بعضی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که در مقطع لیسانس آن‌ها را می‌آموزید عبارت‌اند از: مبانی کامپیوتر، الگوریتم‌ها و ساختار داده، نظریه سیستم‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی، توسعه وب، امنیت فناوری و … .

 

بهترین رشته های کارشناسی ارشد

 

تاریخ

تعجب کردید؟! بله تاریخ هم یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید در اتریش تاریخ بخوانید می‌توانید یکی از شاخه‌های تاریخ باستان، قرون‌وسطی و تاریخ معاصر را انتخاب کنید. شاید بپرسید با خواندن تاریخ در چه جاهایی می‌توانید مشغول به کار شوید؟ گزینه‌های زیادی وجود دارند: مراکز آموزشی، موزه‌ها، کتابخانه‌ها، رسانه‌ها، سازمان‌های گردشگری و … .

ناگفته نماند که بیشتر رشته‌های مهندسی مثل مهندسی مکانیک، برق، صنایع و … نیز جزء رشته‌های بسیار خوب برای تحصیل در اتریش هستند. بااین‌حال تلاش کردیم که در فهرست بالا جز چند مورد معروف، رشته‌هایی را معرفی کنیم که شاید کمتر درباره آن‌ها گفته شده باشد.

بهترین رشته‌های کارشناسی ارشد (فوق‌لیسانس) در اتریش:

حالا که با بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش آن هم در مقطع لیسانس آشنا شدید، طبیعتاً برای مقطع فوق‌لیسانس نیز می‌توانید همین رشته‌ها را در اولویت قرار دهید. شما در اکثر رشته‌های مقطع کارشناسی، کلیات و مبانی آن رشته را یاد می‌گیرید. اما مقطع فوق‌لیسانس، یک مرحله تخصصی‌تر است که گرایش‌های مختلفی را در آن می‌توان انتخاب کرد. باید اذعان کرد که همه گرایش‌های رشته‌های تاپ در اتریش، آینده شغلی خوبی در این کشور دارند. بااین‌حال، بعضی زیرشاخه‌ها گزینه‌های جذاب‌تری نسبت به رشته‌های دیگر هستند. پس در اینجا چند مورد از بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش را در مقطع فوق‌لیسانس نام می‌بریم:

  • مدیریت بازرگانی بین‌الملل
  • پردازش سیگنال و تصاویر
  • اقتصادی سیاسی
  • ارتباطات تجاری
  • امنیت سایبری
  • تولید افزایشی
  • طراحی سیستم
  • و …

بهترین رشته‌های دکترا در اتریش

فرایند تحصیل مقطع دکترا در اتریش، دو مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس متفاوت است. انتخاب رشته مناسب در مقطع دکترا به عوامل زیادی مثل پیشینه تحصیلی، فعالیت‌های پژوهشی و همین‌طور جلب نظر مساعد اساتید راهنما بستگی دارد. ازآنجایی‌که شرایط هر فرد با فرد دیگری از لحاظ این معیارها متفاوت است، نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر دقیقی کرد. به‌علاوه تنوع حوزه‌ها در مقطع دکترا بسیار کمتر از مقطع فوق‌لیسانس است. بنابراین به‌سادگی می‌توانید با در نظر گرفتن شرایطتان، گزینه‌های تحصیل در این مقطع را مورد بررسی قرار دهید.

 

رشته های تحصیلی در دکتری

 

سخن آخر

مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل، یک راه آسان و معمولاً کم‌هزینه برای ورود به دیار مشاهیری مثل موتزارت است! از این بابت مطمئن باشید که تحصیل در اتریش، تحت هر شرایطی برای هم‌وطنان ایرانی، یک فرصت طلایی محسوب می‌شود. بااین‌حال، شناخت فرصت‌های تحصیلی بهتر می‌تواند کمکتان کند که تصمیمات بهتری برای آینده بگیرید. اگر به تحصیل به‌عنوان مسیری برای اقامت در اتریش نگاه می‌کنید، بهتر است رشته‌های پرتقاضا را در اولویت قرار دهید.

در این مطلب تلاش کردیم تا کلیات مختصر و مفیدی را درباره بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش خدمتتان ارائه دهیم. بااین‌حال عجیب نیست اگر هنوز هم سؤالات بی‌جوابی در ذهنتان باقی مانده باشد. سؤالاتی که می‌توانید پاسخ آن‌ها را از طریق مشاوره پیدا کنید. ویزاگروپ با هدف ارتقای آگاهی متقاضیان گرامی، امکان استفاده از مشاوره رایگان مهاجرت به اتریش را فراهم کرده است. بنابراین برای دریافت اطلاعات بیشتر و رفع هرگونه ابهام می‌توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما با نهایت حوصله آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.