موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

حقوق و مزایای مهاجران در آلمان

همانطور که می‌دانید همه افرادی که قصد مهاجرت به کشوری دیگر را دارند حتماً به حقوق و مزایا و شرایط زندگی در آن کشور فکر می‌کنند زیرا مهاجرت کار ساده‌ای نیست و باید همه جوانب آینده را در نظر گرفت. دریافت حقوق و مزایا باعث می‌شود شما بتوانید در کشور مورد نظر بهتر زندگی کنید و در رفاه باشید. کشور آلمان از مهم‌ترین کشورهای اروپایی است که امروزه از سراسر جهان مهاجر می‌پذیرد، هرچند که مهاجران به دلایل مختلفی به آلمان مهاجرت می‌کنند اما هر یک از آنها هدفی مشخص دارند که آن هم زندگی در کشوری دیگر با وجود رفاه و امکانات ویژه است. اگر شما هم کنجکاو هستید بدانید که حقوق و مزایا مهاجران در آلمان به چه صورت است و شرایط زندگی آنها چگونه خواهد بود تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جزییات حقوق افراد مهاجر در آلمان

 

حقوق مهاجران در آلمان به چه صورت است؟

حتماً می‌دانید که دسته‌ای از افراد به صورت پناهنده به کشور آلمان مهاجرت می‌کنند، یعنی در این کشور پناهنده می‌شوند. به همین خاطر به پارلمان آلمان اطلاع می‌دهند که به این کشور پناهنده می‌شوند از این رو اگر پارلمان آلمان تشخیص دهد که پناهنده سیاسی یا غیر سیاسی است برای او حقوقی در نظر گرفته می‌شود. حقوق و مزایایی که برای پناهندگان و مهاجران به آلمان در نظر گرفته شده از سوی کنوانسیون تعیین می‌شود. این حقوق می‌تواند تامین کننده همه نیازهای مهاجران از جمله خوراک و پوشاک و مسکن و بهداشت و درمان باشد. در صورت تشخیص و تایید پارلمان آلمان برای پناهندگی فرد مورد نظر، به مدت ۳ سال اجازه اقامت در این کشور داده می‌شود که محل زندگی پناهجویان نیز تعیین خواهد شد. یعنی پناهجویان حق انتخابی برای محل زندگی خود ندارند، بلکه از نظر کشور آلمان آنها در محلی تعیین شده برای زندگی مستقر خواهند شد.

 

یافتن شغل برای دریافت حقوق و مزایای مهاجران آلمان

اگر بتوانید بلافاصله پس از مهاجرت به آلمان شغلی پیدا کنید و مشغول به کار شوید قطعاً حقوق و مزایایی دریافت خواهید کرد که پاسخگوی همه نیازهای شما خواهد بود و در این کشور با امکانات و رفاه کامل زندگی خواهید کرد. ثبات اقتصادی و امکانات شغلی در آلمان باعث شده که یکی از بهترین مکان‌ها برای مهاجرت به نظر بیاید زیرا افراد بلافاصله پس از ورود می‌توانند شغل متناسب با تحصیلات و سابقه و مهارت خود را بیابند، علاوه بر آن حقوق و مزایایی بسیار عالی دریافت خواهند کرد که به واحد یورو محاسبه می‌شود. درآمد سالانه افراد حقوق بگیر در آلمان بین ۶۴۰۰۰ تا ۸۱ هزار یورو است. این مبلغ می‌تواند درآمد و حقوقی قابل قبول و نسبتا بالا برای زندگی محسوب شود. طبق محاسبات انجام شده درآمد حدود ۵۰ هزار یورو در سال برای زندگی و امرار معاش کافی است که می‌توان باقی آن را پس انداز کرد.

 

شرایط زندگی در آلمان

اگر با یک آلمانی در مورد حقوق و درآمد او صحبت کنید قطعاً چیزی دستگیرتان نمی‌شود؛ زیرا آنها خیلی کم در مورد درآمد و حقوقشان صحبت می‌کنند و اطلاعات دقیقی نمی‌دهند در واقع سعی می‌کنند جزئیات را بازگو نکنند. اما طبق تحقیقات صورت گرفته و گزارش‌هایی که از کشور آلمان گرفته شده مشخص است که درآمد ماهانه ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ یورو در ماه می‌تواند حقوقی ایده‌آل به نظر برسد. با دریافت چنین حقوقی شما می‌توانید ماهانه از شرایط مطلوبی بهره‌مند شوید یعنی می‌توانید اواخر هفته را در تعطیلات باشید و در کنار عزیزانتان لحظاتی خوش را ثبت کنید. همچنین از امکانات تحصیلی رایگان استفاده کنید و این درآمد را صرف خوراک و پوشاک و مسکن نمایید. با این وجود بخشی از درآمد ماهانه می‌تواند برای سفرهای دو الی سه بار در سال پس‌انداز شود. به همین خاطر است که می‌گویند شرایط زندگی در آلمان با وجود حقوق و مزایایی که دارد یکی از اقدامات ایده‌آل به نظر می‌رسد.

هزینه زندگی در آلمان

نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مهاجران در آلمان

اگر شما از آن دسته افرادی باشید که کارت آبی آلمان را دریافت کرده‌اید و مشغول به کار شده‌اید حقوق و مزایای شما سالانه بیش از ۵۰ هزار یورو خواهد بود. اما برخی افراد بدون وجود کارت آبی یا Blue card مشغول به کار می‌شوند. گاهی ممکن است در این زمینه بی‌عدالتی‌هایی انجام شود به همین منظور توصیه می‌کنیم برای انجام مشاغل مختلف حتماً مجوز کار دریافت کنید. زیرا وجود مجوز کار باعث می‌شود که با شما مانند همه ساکنین آلمان برخورد شود. یعنی اگر شما مجوز کار داشته باشید حقوق و مزایای شما همانند کارگران آلمانی پرداخت خواهد شد و هیچگونه بی‌عدالتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. علاوه بر این موارد عوامل تاثیرگذار دیگری هم هستند که بر افزایش یا کاهش حقوق موثر واقع شده‌اند این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • جنسیت

شاید برای شما هم جالب باشد اما حقوق مردان در آلمان از زنان بیشتر است. طبق تحقیقات صورت گرفته این حقوق حدوداً ۲۱ درصد برای مردان بیشتر از خانم‌ها پرداخت می‌شود.

  • سابقه تحصیلات

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در میزان حقوق مهاجران به آلمان میزان تحصیلات آنها است.  تحصیلی افراد تاثیر مستقیمی بر میزان درآمد آنها می‌گذارد به این صورت که افرادی که دارای تحصیلات بیشتر و سابقه تحصیلی بیشتری هستند سالانه نزدیک به ۶۰ هزار یورو حقوق دریافت می‌کنند؛ این در حالیست که افرادی که به تازگی موفق به دریافت مدرک تحصیلی شده‌اند و سابقه چندانی ندارند درآمدشان به صورت تقریبی سالانه حدود 40 هزار یورو پرداخت می‌شود. این اختلاف بین سوابق تحصیلی حدود ۴۸ درصد است.

  • تجربه کاری

افرادی که در مشاغل فنی مشغول به کار هستند قطعاً می‌دانند که تجربه کاری مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موضوع در میزان حقوق است. افرادی که تازه مشغول به کار شده‌اند و تجربه کاری آنها هنوز به ۳ سال نرسیده است سالانه نزدیک به ۳۵ هزار یورو حقوق دریافت می‌کنند. افرادی که سابقه کاری ۵ تا ۱۰ سال دارند نزدیک به ۴۸ هزار یورو حقوق دریافت می‌کنند که این میزان برای افرادی که بین ۱۰ تا ۲۵ سال تجربه کاری داشته‌اند به ۵۵ هزار یورو در سال می‌رسد.

  • منطقه کاری

کشور آلمان هم مانند کشورهای دیگر از مناطق مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آنها تاثیرات مستقیمی بر روی حقوق و مزایا خواهند گذاشت. به عنوان مثال افرادی که در منطقه غرب آلمان مشغول به کار هستند حقوقشان بیش از ۵۰ هزار یورو است. اما افرادی که در شرق آلمان مشغول به کار هستند حقوقی معادل 40 هزار یورو دریافت می‌کنند. این موضوع را بدانید که بیشترین حقوق و مزایا مربوط به منطقه بادن وورتمبرگ است.

  • کار کردن در مجتمع‌های بزرگ و کوچک

شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیار زیادی در سراسر آلمان وجود دارند که هر یک از آنها حقوق و مزایایی برای کارکنان در نظر می‌گیرند. اما نکته قابل توجه میزان حقوق شرکت‌های بزرگ است که نسبت به شرکت‌های کوچک مبلغ بیشتری پرداخت می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید حقوق بیشتری به دست آورید و درآمد بالاتری داشته باشید، بهتر است کار خود را در شرکت‌ها و موسسات بزرگتر آغاز کنید.

نتیجه‌گیری

مهاجرت به آلمان یکی از بهترین کارهایی است که امروزه افراد در سراسر جهان انجام می‌دهند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید در کشور آلمان زندگی کنید با توجه به این مطلب اطلاعات مفیدی در رابطه با حقوق و مزایای مهاجران به آلمان به دست آوردید. بهترین کار این است که در منطقه غربی و شرکت‌های بزرگ مشغول به کار شوید هرچند که تحصیلات و سابقه کاری شما تاثیر مثبتی بر روی میزان حقوق دریافتی‌تان خواهد گذاشت. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با مشاوران و راهنمایان ما در ارتباط باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.