موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

تحصیل در مدارس اتریش چه شرایطی دارد؟

اگر دغدغه زیادی در ارتباط با آینده فرزندتان دارید، شاید به ایده تحصیل رایگان در مدارس اتریش فکر کرده باشید. کشور اتریش یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای فرزند دلبند شماست. کشوری که به‌واسطه برخورداری از سیستم آموزشی قانونمند و منسجم، دانش‌آموزان را به بهترین شکل ممکن آماده ورود به دانشگاه و بازار کار می‌کند. افرادی که در مدارس اتریش تحصیل می‌کنند، برای پذیرش در دانشگاه‌های اتریش شانس بسیار بیشتری خواهند داشت. اتفاقی که به‌نوبه خود تا حد زیادی، ضامنِ آینده‌ی درخشانِ آکادمیک و شغلی آن‌هاست.

تحصیل در مدارس اتریش

 

تصمیم‌گیری درباره ثبت‌نام فرزندتان در مدارس اتریش، یک اقدام ارزشمند است که جای تحسین فراوان دارد. ولی اجرای درست این تصمیم، مستلزم آشنایی با مسیر و فرایند تحصیل در مدارس اتریش است. البته رایگان بودن تحصیل در اتریش یک امر مشروط است که برای بهره‌مندی از آن باید واجد شرایط لازم باشید. در این راهنما سیر تا پیاز تحصیل رایگان در مدارس اتریش را برای شما همراهان گرامی ویزاگروپ24 توضیح داده‌ایم.

شرایط سنی تحصیل رایگان در مدارس اتریش چگونه است؟

تحصیل رایگان در اتریش برای دانش‌آموزان کمتر از 18 سال موضوعیت پیدا می‌کند. به‌طور کلی همه کودکان در اتریش باید از سن 6 سالگی به مدرسه بروند. مدارس اتریش از نظر جنسیت، به‌صورت مختلط هستند و ثبت‌نام در آن‌ها اغلب در ابتدای ماه مارس انجام می‌شود.

 

مدرسه در اتریش

 

تحصیل در مدارس اتریش را می‌توان به سه مرحله یا دوره اصلی تقسیم کرد:

  • در مرحله اول، دانش‌آموزان از 6 سالگی وارد مقطع ابتدایی شده که این دوره 4 سال طول می‌کشد. به مدارس این مقطع Volksschule یا Grundschule می‌گویند.
  • در 10 سالگی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول را در مدارس Hauptschule یا Cooperative Mittelschule آغاز می‌کنند که تا 14 و بعضاً 15 سالگی آن را به پایان می‌رسانند.
  • دانش‌آموزان بعد از سپری کردن دومین دوره، وارد مقطع متوسطه دوم می‌شوند که درواقع همان دبیرستان است. آن‌ها در این دوره برای ورود به دانشگاه آماده می‌شوند. البته دانش‌آموزان از طریق انتخاب رشته‌های فنی می‌توانند به جای دانشگاه، ورود به بازار کار را به‌عنوان یک تکنسین یا صنعتگر ماهر مدنظر قرار دهند. در این حالت نیز امکان ادامه تحصیل در رشته فنی دلخواه برای آن‌ها در دانشگاه وجود دارد.

با اتمام دوره‌های ابتدایی و متوسطه، نوبت به تحصیل در دانشگاه‌های اتریش می‌رسد که ما قبلاً مطالب جامعی را در این زمینه روی سایت قرار داده‌ایم.

شرایط تحصیل رایگان در مدارس اتریش چیست؟

آیا همه می‌توانند از آپشن تحصیل رایگان در مدارس اتریش استفاده کنند؟ در مدارس دولتی بله! تحصیل در مدارس دولتی کشورهایی مثل اتریش رایگان است. در اینجا برعکس تحصیل در دانشگاه‌های اتریش، بین دانش‌آموزان اتریشی و دانش‌آموزان خارجی تفاوتی وجود ندارد. جالب است بدانید که حتی دولت اتریش بعضاً با ارائه کمک‌های مالی، شرایط تحصیل در مدارس اتریش را برای دانش‌آموزان خارجی فراهم می‌سازد. با این توضیحات، شرط اصلی برای تحصیل رایگان در دبیرستان‌های اتریش، ثبت‌نام در یک مدرسه دولتی است. درواقع تنها مدارس دولتی هستند که دوره‌های آموزشی رایگان ارائه می‌دهند.

نکته بسیار مهم درباره مدارس دولتی اتریش این است که دوره‌های آموزشی به زبان آلمانی تدریس می‌شوند. آلمانی بودن زبان دوره‌های درسی، مسئله‌ای است که می‌تواند یک مانع مهم برای حضور فرزندان شما در مدارس دولتی اتریش باشد. اگر دانش‌آموز زبان آلمانی را بلد نباشد، اجازه تحصیل رایگان در مدارس اتریش را نخواهد داشت. در این شرایط ثبت‌نام در مدارس خصوصی می‌تواند یک راهکار خوب باشد. در این مدارس، دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. البته ثبت‌نام در مدارس خصوصی مستلزم پرداخت شهریه است که هزینه آن با توجه به عوامل مختلف می‌تواند متغیر باشد.

آشنایی بیشتر با انواع مدارس در اتریش

همان‌طور که گفتیم به‌طور کلی مدارس اتریش به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند.

مدارس دولتی: مدارس دولتی همان مدارس رایگان اتریش هستند که از نظر برنامه و امکانات آموزشی جزء بهترین مدارس اروپا محسوب می‌شوند. این مدارس از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در سطحی عالی بوده و هر آنچه را موردنیاز دانش‌آموزان است در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. مهارت دانش‌آموز در زبان آلمانی شرط اصلی تحصیل رایگان در مدارس اتریش (دولتی) است.

مدارس خصوصی: کمتر از 10 درصد کل مدارس کشور اتریش از نوع خصوصی هستند. وقتی صحبت از مدارس خصوصی می‌کنیم دیگر بحث تحصیل رایگان در مدارس اتریش مطرح نیست بلکه باید بابت تحصیل، پول بدهید. مدارس خصوصی اتریش با وجود اینکه پولی هستند اما دروس را به زبان‌های غیر آلمانی مثل انگلیسی، فرانسه و … تدریس می‌کنند. این آپشن، تحصیل در مدارس اتریش را برای دانش‌آموزان ایرانی بسیار آسان می‌سازد. اکثر این مدارس امکانات بهتری را نسبت به مدارس دولتی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت ارزش پولی را که والدین صرف تحصیل فرزندشان در این مدارس می‌کنند، دارند.

 

مدارس دولتی اتریش

 

نوع دیگری از مدارس نیز در اتریش تحت عنوان مدارس بین‌المللی وجود دارند که درواقع شکلی از مدارس خصوصی هستند. امکانات ارائه‌شده در مدارس بین‌المللی، در کلاس جهانی بوده و به همین دلیل متقاضیان زیادی برای ثبت‌نام دارد. این تقاضای زیاد باعث شده این نوع مدارس، ظرفیت پذیرش محدودی داشته باشند و به همین دلیل ثبت‌نام در آن‌ها سخت‌تر و گران‌تر است. لازم به ذکر است که مدارس بین‌المللی اتریش عمدتاً در پایتخت، یعنی شهر وین واقع شده‌اند.

انتخاب قیم برای دانش‌آموز جهت تحصیل در مدارس اتریش

تحصیل رایگان در مدارس اتریش (و نیز غیر رایگان) حقی برای ورود والدین به خاک اتریش ایجاد نمی‌کند. این یعنی والدین نمی‌توانند به‌واسطه تحصیل فرزندشان در اتریش، در این کشور مجوز اقامت بگیرند. در عوض آن‌ها می‌توانند از طریق دریافت ویزای کوتاه‌مدت توریستی، چند ماهی کنار فرزندشان حضور داشته باشند. همان‌طور که گفتیم شرط اقامت دائم، مهاجرت به اتریش از راه‌هایی مثل سرمایه‌گذاری، کار و … است.

اگر والدین امکان اقامت در خاک اتریش را نداشته باشند، آنگاه می‌توانند نسبت به انتخاب و معرفی یک قیم قانونی برای دانش‌آموز اقدام کنند. این فرد می‌تواند یکی از اقوام و بستگان دانش‌آموز باشد. قیم موردنظر باید فردی موجه و مسئولیت‌پذیر بوده و وجاهت او از جانب دولت اتریش تأیید شود. او این اختیار را دارد که در مواقع لزوم از جانب والدین دانش‌آموز برای دانش‌آموز تصمیم‌گیری کند. به‌طور کلی، در این حالت تحصیل در مدارس اتریش تحت نظارت قیم قانونی دانش‌آموز انجام می‌پذیرد.

اگر فردی را به‌عنوان قیم دانش‌آموز در خاک اتریش سراغ ندارید، باز هم مشکلی نیست. در این صورت مدارس اتریشی می‌توانند عهده‌دار نقش قیم شوند. در چنین حالتی باید فرزندتان را در یکی از مدارس شبانه‌روزی اتریش ثبت‌نام کنید. به این ترتیب محل تحصیل و سکونت دانش‌آموز یکی خواهد شد و مدرسه، مسئولیت کامل نگهداری از او را متقبل می‌شود.

هزینه تحصیل در مدارس اتریش چقدر است؟

چنانچه برای تحصیل رایگان در مدارس اتریش شرایط لازم را نداشته باشید، باید در مدارس خصوصی و پولی ثبت‌نام کنید. به‌طور کلی هزینه تحصیل در مدارس خصوصی اتریش بین 11 تا 60 هزار یورو در سال برآورد می‌شود. البته این هزینه با توجه به عوامل مختلف می‌تواند کم و زیاد شود. به‌عنوان مثال اقامت در منزل شخصی به جای خوابگاه‌های دانش‌آموزی باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

نوع مدرسه خصوصی و مقطع تحصیلی نیز از دیگر فاکتورهای تعیین‌کننده در میزان هزینه تحصیل دانش‌آموزان در اتریش است. ضمناً اگر می‌خواهید فرزندتان را به یکی از مدارس شبانه‌روزی اتریش بفرستید سالانه بین 20 تا 40 هزار یورو برایتان هزینه خواهد داشت.

مدارک ثبت‌نام در مدارس اتریش

مدارک تحصیل در اتریش

 

یکی از مهم‌ترین الزامات تحصیل رایگان در مدارس اتریش، ارائه مدارک کامل و بی‌نقص است. برای مهاجرت دانش‌آموزان و ثبت‌نام در مدارس اتریش باید مدارک زیر را تهیه نموده و به سرکنسولگری اتریش در ایران ارائه دهید. ناگفته نماند که این مدارک باید تماماً به زبان آلمانی ترجمه شوند:

  • گذرنامه (پاسپورت) معتبر
  • فرم درخواست ویزای امضاشده از سوی والدین
  • فرم رضایت‌نامه
  • مدارک تحصیلی در مقاطع قبلی
  • ریزنمرات مقاطع تحصیلی قبلی
  • ارائه نامه پذیرش از مدرسه موردنظر
  • رسید پرداخت شهریه (برای مدارس خصوصی)
  • ارائه سند تمکن مالی

* نکته: در صورت جدایی والدین دانش‌آموز، ارائه حکم رسمی دادگاه مبنی بر دریافت حق حضانت از سوی پدر یا مادر الزامی می‌باشد.

سخن آخر

آنچه خواندید مروری جامع بر موضوع تحصیل رایگان در مدارس اتریش بود. همان‌طور که دیدیم لازمه تحصیل در مدارس اتریش به‌صورت رایگان، مهارت دانش‌آموز در زبان آلمانی است. در صورت عدم وجود این مهارت می‌توانید فرزندتان را در یکی از مدارس خصوصی اتریش ثبت‌نام کنید. تحصیل در مدارس اتریش چه رایگان و چه غیر رایگان، یک تصمیم مهم و ارزشمند است. با این اقدام شانس تحصیل در یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی اروپا نصیب فرزندتان می‌شود. این امر می‌تواند تأثیرات مثبت قابل‌توجهی بر آینده او داشته باشد.

امیدواریم محتوای این مقاله توانسته باشد بینش خوبی درباره تحصیل رایگان در مدارس اتریش برایتان به وجود بیاورد. بااین‌حال اگر هنوز سؤالی دارید که جواب آن را در این راهنما پیدا نکرده‌اید، می‌توانید آن را با کارشناسان ویزاگروپ24 در میان بگذارید. ما برای ارائه مشاوره‌های راهگشا به شما عزیزان همواره آماده‌ایم.