موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

راهنمای کامل مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

آیا ایده مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل برایتان جذاب است؟ آیا به فکر مهاجرت تحصیلی به سرزمین ژرمن‌ها هستید؟ اگر این‌طور است، اجازه دهید ابتدا به شما تبریک بگوییم! تحصیل در آلمان بی‌تردید یکی از بهترین تصمیماتی است که در طول زندگی می‌گیرید. تصمیمی که بعدها بابت اتخاذ آن خودتان را تحسین خواهید کرد.

تحصیل در آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، یک مسیر آکادمیک روشن است؛ ضمناً با این اقدام، در صورت احراز شرایط لازم، شانس اقامت دائم در این کشور را نیز به دست می‌آورید. با همه این اوصاف، مهاجرت تحصیلی به آلمان در بدو امر شاید یک مسیر پیچیده به نظر برسد. برای اینکه به هدفتان برسید، باید علاوه بر آگاهی از شرایط و الزاماتِ مهاجرت، انجام اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهید. علاوه بر این، دریافت مشاوره از وکلای مهاجرتی معتبر و کاربلد کمکتان می‌کند تا این مسیر را به سهولت و در کمترین زمان ممکن طی کنید. اگر می‌خواهید همه چیز را درباره مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل بدانید، تا انتهای این گفتار با ویزاگروپ همراه باشید.

شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان

ایرانیانی که قصد مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را دارند، باید قبل از ورود به این کشور نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند. این قاعده برای همه افرادی که شهروند سوئیس، اتحادیه اروپا و ناحیه اقتصادی اروپا نیستند، صادق است. در اینجا دو حالت پیش می‌آید:

اگر دوره تحصیلی تا 90 روز طول بکشد: شاید بخواهید نه برای تحصیلات دانشگاهی، بلکه برای گذراندن یک دوره تابستانی زبان آلمانی، عازم آلمان شوید. در این صورت باید از طریق سفارت یا کنسولگری آلمان، ویزای شنگن دریافت کنید. در این سناریو، اخذ ویزای دانشجویی آلمان موضوعیتی ندارد.

اگر دوره تحصیلی بیشتر از 90 روز طول بکشد: اکثر داوطلبان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل جزء این دسته هستند. یعنی کسانی که می‌خواهند تحصیلات آکادمیکشان را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در یکی از دانشگاه‌های آلمانی بگذرانند. شاید هم به‌عنوان یک دانشجو، درگیر یک پروژه تحقیقاتی باشید که انجام آن، مستلزم اقامت طولانی‌مدت در آلمان است. در این صورت باید نسبت به اخذ ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنید. ویزایی که به‌واسطه آن اجازه رسمی و قانونیِ اقامت در این کشور را دریافت خواهید کرد.

قبل از آمدن به سرزمین ژرمن‌ها، بسیار مهم است که از قوانین ویزای دانشجویی آلمان آگاهی کامل داشته باشید. اگر با ویزای شنگن به آلمان بروید و بخواهید برای تحصیل، مدت بیشتری در این کشور بمانید، با مشکل روبرو می‌شوید. چراکه تمدید ویزای شنگن، همواره امکان‌پذیر نیست.

ویزا دانشجویی آلمان

 

انواع ویزای دانشجویی در آلمان

در بحث گرفتن ویزای دانشجویی آلمان هم با دو حالت روبرو می‌شویم. حالاتی که درواقع، نوع ویزای دانشجویی را مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، تعیین می‌کنند.

1. ویزای درخواست تحصیل در آلمان: اگر هنوز در دانشگاه یا کالج موردنظر پذیرفته نشده‌اید

گاهی برای تحصیل در یک دوره درخواست می‌دهید ولی علی‌رغم داشتن نامه تأییدیه (و سایر مدارک لازم) به‌طور رسمی موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه موردنظر نمی‌شوید. در این صورت برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل باید ویزای درخواست تحصیل را دریافت کنید. ویزایی که به شما 3 ماه فرصت می‌دهد تا با انجام اقدامات لازم، شرایط پذیرش در دانشگاه را احراز کنید. این نوع ویزای دانشجویی را در صورت لزوم می‌توان تا 6 ماه تمدید کرد؛ یعنی حداکثر مدت اعتبار آن درمجموع 9 ماه است.

وقتی برای تحصیل در دوره موردنظر پذیرش رسمی گرفتید، باید برای اخذ مجوز اقامت جهت تحصیل در آلمان درخواست دهید. برای این منظور، نیازی نیست خاک آلمان را ترک کنید.

2. ویزای دانشجویی آلمان: وقتی رسماً از کالج یا دانشگاه موردنظر پذیرش می‌گیرید

بعد از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج، نوبت به اخذ ویزای دانشجویی آلمان می‌رسد. مدت اعتبار این ویزا معمولاً 3 ماه است؛ در پایان این مدت، شما باید مجوز اقامت دانشجویی در آلمان را از سازمان اتباع خارجی دریافت کرده باشید.

برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، متقاضی باید موجودی کافی در حساب بانکی خود داشته باشد و تحت پوشش بیمه درمانی نیز قرار بگیرد. این موارد از مهم‌ترین شرایط تحصیل در آلمان هستند. غیر از شرایط عمومی، تحصیل در هر دانشگاه شرایط و الزامات خاص خودش را دارد. اکثر دانشگاه‌ها روی وب‌سایت خود، اطلاعات دقیقی را درباره این شرایط و الزامات به متقاضیان ارائه می‌دهند.

پس از دریافت ویزای دانشجوییِ اولیه، می‌توانید تا 3 ماه در این کشور بمانید. طی این مدت باید برای کسب مجوز اقامت تحصیلی در آلمان اقدام کنید. با این مجوز مجاز هستید تا حداکثر 2 سال در آلمان اقامت داشته باشید. البته که بسته به مدت تحصیلتان می‌توانید آن را تمدید کنید. ضمناً یکی از ارزشمندترین مزایای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، صدور مجوز کار برای دانشجویان است. درواقع به‌واسطه دریافت ویزای دانشجویی آلمان، مُجاز هستید سالی 120 روز در این کشور کار کنید.

مدرک زبان موردنیاز برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

شرایط تحصیل در آلمان با توجه به دانشگاه یا کالجِ انتخابی متغیر است. همان‌طور که گفته شد، هر دانشگاه، الزامات تحصیلی خاص خودش را دارد. الزاماتی که مدرک زبان بیشتر از هر چیز دیگری، توجه و ذهن متقاضیان را به خود مشغول می‌کند.

زبان مورد نیاز برای تحصیل در آلمان

اکثر دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. پس اگر می‌خواهید دستتان در انتخاب رشته یا مقصد تحصیلی باز باشد، باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید. البته امکان تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی هم وجود دارد؛ بااین‌حال باید بدانید که تعداد این کورس‌های تحصیلی نسبت به کورس‌هایی که به زبان آلمانی ارائه می‌شوند، به شکل قابل‌توجهی کمتر است.

مدرک زبان موردنیاز برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل به قوانین دانشگاه بستگی دارد. بااین‌حال برای تحصیل در اکثر دانشگاه‌های آلمان مدرک زبان آلمانی‌تان باید حداقل B2 باشد. اگر هم خواستار تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی هستید، باید مدرک آیلتس با نمره 5 تا 6.5 ارائه دهید.

ناگفته نماند مدرک زبان برای تحصیل در آلمان به رشته انتخابی نیز بستگی دارد. مثلاً اگر بخواهید در یک رشته فنی به زبان انگلیسی درس بخوانید، معمولاً حداقل نمره قابل‌قبول برای آیلتس 6.5 می‌باشد. یا برای تحصیل در رشته‌هایی مثل پزشکی و پرستاری، به مدرک C1 زبان آلمانی احتیاج دارید.

در مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل علاوه بر رشته، نوع دانشگاه نیز در تعیین سطح مدرک زبان تأثیرگذار است. به‌طور کلی، دانشگاه‌های دولتی آلمان، قوانین سخت‌گیرانه‌تری در این زمینه دارند؛ درحالی‌که با مدارک زبان سطح پایین‌تر در اکثر دانشگاه‌های خصوصی می‌توان به‌سادگی پذیرش گرفت.

مطالعه بیشتر : مهاجرت کاری به آلمان

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهم‌ترین مدارک لازم برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و اخذ ویزای دانشجویی عبارت‌اند از:

  • فُرم تکمیل‌شده‌ی درخواست ویزای دانشجویی آلمان
  • پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس پرسنلی که به‌تازگی گرفته شده باشد.
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • گواهی‌نامه‌های تحصیلی
  • سوابق تحصیلی همراه با ریز نمرات
  • انگیزه نامه: باید با بیانی مستدل و قانع‌کننده توضیح دهید که چرا می‌خواهید در آلمان تحصیل کنید؟ مثلاً اینکه تحصیل در آلمان چطور به بهبود شرایط شغلی و کیفیت زندگی‌تان کمک می‌کند؟
  • مدرک زبان (المانی یا انگلیسی): مدرک زبان ارائه‌شده باید به‌واسطه شرکت در آزمون‌های معتبری که مورد پذیرش دانشگاه‌های آلمانی هستند، اخذ شود. شاخص‌ترین این آزمون‌ها عبارت‌اند از: آیلتس و تافل برای زبان انگلیسی و DSH، TestDaF، DSD و GDS (گوته) برای زبان آلمانی.
  • مدرکی مبنی بر پرداخت هزینه 75 یورویی بابت درخواست ویزای دانشجویی آلمان.
  • بیمه درمانی (سلامت) با سقف پوشش دستکم 30 هزار یورو که حداقل 3 ماه اعتبار داشته باشد.
  • پرینت حساب بانکی جهت اثبات تمکن مالی: حداقل موجودی حساب متقاضی باید 10332 یورو برای یک سال باشد. ارائه موجودی بانکی، ساده‌ترین راه برای اثبات تمکن مالی شما برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل است. بااین‌حال برای اثبات تمکن مالی، راه‌های دیگری هم وجود دارد. یکی از این راه‌ها، ارائه تعهد از سوی والدین مبنی بر پوشش هزینه‌های دانشجو در طول مدت اقامت او در آلمان است. برای این منظور، ارائه صورتحساب بانکی 6 ماه آخر، الزامی می‌باشد. دومین گزینه، ارائه تعهدنامه از سوی یکی از اقوام یا آشنایان مقیم آلمان است. به‌موجب این تعهدنامه، فرد موردنظر کلیه هزینه‌های اقامت و زندگی متقاضی در آلمان را متقبل می‌شود. راه دیگر، ارائه بورسیه تحصیلی از یک موسسه معتبر است. در صورت داشتن بورسیه دیگر نیازی به اثبات تمکن مالی از طریق روش‌های قبل نخواهید داشت.
  • گواهی ازدواج همراه با شناسنامه فرزند یا فرزندانتان (برای متأهلین)

اقداماتی که بعد از دریافت ویزای دانشجویی و ورود به آلمان باید انجام دهید

با گرفتن ویزای دانشجویی آلمان، کار هنوز تمام نشده! برای تحصیل در آلمان علاوه بر ویزا به مجوز اقامت هم نیاز دارید. بنابراین ظرف یک هفته بعد از ورود به خاک آلمان باید همراه با مدارک لازم به اداره ثبت‌احوال محلی (Einwohnermeldeamt) بروید. پاسپورت، ویزا، مدرکی مبنی بر آدرس سکونت (مثل قرارداد اجاره) و تأییدیه ثبت‌نام دانشگاه، مهم‌ترین مدارکی هستند که باید همراه خود ببرید. درنهایت یک تأییدیه ثبت‌نام دریافت خواهید کرد.

سپس ظرف 3 ماه بعد از ورود باید برای دریافت مجوز اقامت تحصیلی به اداره اتباع خارجی مراجعه کنید. برای این منظور باید مدارک خاصی را به همراه داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پاسپورت
  • عکس پرسنلی
  • ویزا (در صورت لزوم)
  • تأییدیه دریافتی از سوی اداره ثبت‌احوال محلی
  • تأییدیه ثبت‌نام از دانشگاه آلمانی
  • گواهی بیمه سلامت

علاوه بر موارد فوق ممکن است مدارکی مانند گواهی تمکن مالی، قرارداد اجاره و … نیز از شما خواسته شود. درنهایت پس از 4 تا 6 هفته بعد، مجوز اقامت الکترونیکی خود را دریافت خواهید کرد.

آزمون FPS در مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل چیست؟

آزمون FPS در مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

متقاضیان ایرانی مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی، به‌طور مستقیم مجاز به حضور در دانشگاه نیستند. آن‌ها باید شرایط لازم را برای این منظور احراز کنند. احراز این شرایط از طریق گذراندن دوره‌ای یک‌ساله در یکی از کالج‌های آلمانی صورت می‌گیرد. درواقع این دوره‌ی پیش‌نیاز را می‌توان به‌عنوان دوره‌ای جهت معادل‌سازی گواهی دیپلم در نظر گرفت. در انتهای دوره، باید خود را برای شرکت در آزمون FPS یا همان آزمون پایان دوره کالج آماده کنید.

نمره نهایی از جمع نمره مکتسبه‌ی شما از این آزمون با نمره دیپلم محاسبه خواهد شد. نمره‌ای که درنهایت به دست می‌آورید، تعیین می‌کند در کدام دانشگاه آلمانی می‌توانید تحصیل کنید. هر دانشگاه برای پذیرش دانشجو، دارای نمرات حدنصاب است؛ بنابراین برای تحصیل در دانشگاه آلمانیِ مدنظرتان، باید موفق به اخذ نمره حدنصاب آن شوید.

ویزای پیوست آلمان (reunion visa) برای دانشجویان؛ چه کسانی را می‌توانید با خود ببرید؟

ویزای پیوست آلمان (reunion visa) برای دانشجویان

یکی از مزایای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل این است که می‌توانید اقوام درجه‌یکتان را نیز با خود همراه کنید. منظور از اقوام درجه‌یک، فقط همسر و فرزندان است و پدر، مادر، خواهر یا برادر جزء اقوام درجه‌یک حساب نمی‌شوند. البته جهت اخذ ویزای پیوست برای همراهان، دانشجو باید واجد شرایط لازم باشد. مهم‌ترین این شرایط عبارت‌اند از:

  • ارائه مدارک لازم به‌منظور اثبات رابطه خویشاوندی
  • داشتن مجوز معتبر اقامت در آلمان
  • داشتن استطاعت مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی
  • داشتن بیمه درمانی
  • داشتن مکانی برای زندگی که مورد تأیید دانشگاه محل تحصیل باشد

هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل از جنبه اقتصادی نیز جذابیت زیادی دارد.  آلمان یکی از کشورهای ارائه‌دهنده سیستم آموزش رایگان است. به همین دلیل به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در دنیا شناخته می‌شود. آنچه ارزش رایگان بودن تحصیل در آلمان را دوچندان می‌کند، کیفیت کم‌نظیر سیستم آموزشی این کشور می‌باشد. سیستمی که چه از نظر نرم‌افزاری (محتوایی) و چه از لحاظ سخت‌افزاری (امکانات) در دنیا زبانزد است.

اگر خواهان تحصیل رایگان در آلمان در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس هستید، باید از یک دانشگاه دولتی پذیرش بگیرید. البته بابت مواردی مثل ثبت‌نام، هزینه‌های اداری و استفاده از خدمات دانشجویی باید هر ترم، مبلغ ناچیزی بپردازید؛ این مبلغ معمولاً حدود 250 یورو است؛ بااین‌حال رقم دقیق آن با توجه به دانشگاه می‌تواند از 100 تا 350 یورو متغیر باشد.

در مقابلِ دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های خصوصی آلمان قرار دارند. اگر قصد تحصیل در این دانشگاه‌ها را دارید، طبیعتاً باید قید تحصیل رایگان در آلمان را بزنید. چراکه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی مستلزم پرداخت شهریه است. شهریه‌ای که مبلغ سالانه آن می‌تواند به 26 هزار یورو (برای مقطع کارشناسی) و 40 هزار یورو (برای مقطع کارشناسی ارشد) برسد. بااین‌حال نباید فراموش کرد که دانشگاه‌های خصوصی، شرایط پذیرش آسان‌تری دارند. درنتیجه اخذ پذیرش از آن‌ها به‌مراتب ساده‌تر از دانشگاه‌های دولتی است.

از نظر اعتبار، ناگفته پیداست که دانشگاه‌های دولتی آلمان وضعیت بسیار بهتری دارند. با وجود اینکه گرفتن پذیرش از یک دانشگاه دولتی دشوارتر است، اما تحصیل رایگان در دانشگاه‌هایی با رنک جهانی عالی، قطعاً ارزش تلاش کردن را دارد. دانشگاه صنعتی مونیخ، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه برلین و دانشگاه‌ هایدلبرگ تنها چند نمونه از دانشگاه‌های دولتی و رایگان آلمان هستند.

تأکید بر اعتبار دانشگاه‌های دولتی، به معنای زیر سؤال بردن اعتبار دانشگاه‌های خصوصی آلمان نیست. به‌عنوان مثال، دانشگاه فنی درسدن یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های خصوصی آلمان بوده که جزء 200 دانشگاه برتر دنیا به شمار می‌رود.

تحصیلات تکمیلی در آلمان

اگر می‌خواهید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در آلمان تحصیل کنید، باید درخواست خود را از طریق سفارت یا کنسولگری آلمان در ایران ارائه دهید. مهم‌ترین مدارک لازم برای تحصیلات تکمیلی در آلمان عبارت‌اند از:

  • پاسپورت
  • فُرم درخواست تحصیل در آلمان
  • دعوت‌نامه از دانشگاه آلمانی که حوزه تحقیق یا تحصیل را مشخص می‌کند
  • تأییدیه از دانشگاهی که مقطع قبل را در آن به پایان رسانده‌اید
  • رزومه
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی (با توجه به دوره)
  • اثبات تمکن مالی از طریق موجودی بانکی، داشتن درآمد یا بورسیه

آنچه می‌توانید و آنچه نمی‌توانید با ویزای دانشجویی آلمان انجام دهید

آگاهی از اقدامات مجاز و غیر مجاز در بحث مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، اهمیت زیادی دارد. بنابراین مروری بر این اقدامات خالی از لطف نیست.

به‌عنوان دارنده ویزای دانشجوی آلمان می‌توانید:

  • مدت اقامت دانشجویی‌تان را تمدید کنید. چنانچه بنا به دلایلی تحصیلاتتان تا اتمام تاریخ اعتبار ویزای دانشجویی تمام نشود، می‌توانید آن را تمدید کنید.
  • کار پاره‌وقت داشته باشید. در این باره در ادامه توضیحات کاملی ارائه خواهد شد. مهم‌ترین شرط برای کار دانشجویی در آلمان این است که کار کردن، مانع پیشرفت تحصیلی دانشجو نشود.
  • برای پیدا کردن کار، مجوز اقامت موقت در آلمان را دریافت کنید. با اتمام موفقیت‌آمیز تحصیلتان در آلمان، واجد شرایطِ استفاده از این آپشن می‌شوید. در این صورت مثل ویزای جاب سیکر اجازه می‌یابید تا 6 ماه بعد از تاریخ فارغ‌التحصیلی، دنبال یک شغل مرتبط با رشته تحصیلی‌تان بگردید. در شرایط خاص این مدت را می‌توان تا 18 ماه نیز تمدید کرد. تا زمان یافتن کار مناسب، مُجاز هستید که برای تأمین هزینه‌های اقامت در آلمان، در یک شغل موقت مشغول کار شوید. در اینجا برعکس دوران دانشجویی، محدودیتی برای کار کردن ندارید؛ علاوه بر این می‌توانید بدون نیاز به مجوز سازمان‌هایی مثل آژانس کار فدرال آلمان در هر شغل قانونی، فعالیت کنید.

به‌عنوان دارنده ویزای دانشجوی آلمان نمی‌توانید:

  • کار تمام‌وقت داشته باشید. کار دانشجویی در آلمان نباید از نوع تمام‌وقت باشد. اشتغال پاره‌وقت در کار دانشجویی، مستلزم رعایت محدودیت‌های زمانی خاص است. محدودیت هایی که نظارت سفت و سختی روی آنها وجود دارد؛ بنابراین تا انتهای فرایند مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل تحت هیچ شرایطی نباید آنها را نقض کنید.
  • ترک تحصیل کنید. ترک تحصیل (رسمی یا غیررسمی) می‌تواند به لغو مجوز اقامت دانشجو در آلمان بینجامد. حتی عدم شرکتِ مستمر در کلاس‌های دانشگاه هم می‌تواند از این جهت مشکل‌ساز شود.

شرایط کار دانشجویی در آلمان چگونه است؟

کلیه افرادی که پروسه مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را با موفقیت طی می‌کنند، مجاز هستند که هم‌زمان با تحصیل کار کنند. این یک فرصت خوب است که به دانشجویان ایرانی در پوشش بخشی از هزینه‌های زندگی در آلمان یاری می‌رساند.

در آلمان شما می‌توانید هر سال حداکثر 120 روز معادل با 240 نیم روز را به‌عنوان یک دانشجو کار کنید. این میزان با حداکثر 20 ساعت کار در هفته و حداکثر 40 ساعت کار در ماه معادل است. کار کردن در خود دانشگاه محل تحصیل و تحت عنوان مشاغلی مثل دستیار آموزش یا پژوهش، معمولاً شامل این محدودیت نمی‌شود. بااین‌حال، در صورت اشتغال در این بخش‌ها حتماً باید مراتب را به اطلاع سازمان اتباع خارجی برسانید.

توجه کنید که شرکت در دوره‌های اختیاریِ کارآموزی در طول تعطیلات دانشگاهی، شکلی از کار محسوب می‌شود. بنابراین حتی اگر بدون دریافت دستمزد در این دوره‌ها شرکت کنید، از سهمیه‌ی 120 روز‌ه‌ی کار در سال کسر خواهد شد. در مقابل، دوره‌های کارآموزی اجباری که بخشی از فرایند تحصیل شما هستند، مشمول قانون محدودیتِ کار نیستند.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان چقدر است؟

هزینه زندگی دانشجویی یکی دیگر از موضوعات مهم در بحث مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل است. ما قبلاً در راهنمای کلی مهاجرت به آلمان درباره مخارج ماهانه زندگی در این کشور توضیحات مفصلی ارائه دادیم که پیشنهاد می‌کنیم آن را بخوانید.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان به‌طور متوسط بین 850 تا 900 یورو در ماه بوده که با حدود 11 هزار دلار در سال معادل است. این رقم در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگری نظیر انگلستان که هزینه زندگی دانشجویی در پایتخت آن به ماهی 1500 یورو می‌رسد، بسیار پایین‌تر می‌باشد. این یک برآورد حداقلی بوده که علاوه بر هزینه‌های ضروری، مخارج متفرقه و مخارج مربوط به فعالیت‌های تفریحی هم در آن لحاظ شده است.

خوشبختانه امکان کار ضمن تحصیل در آلمان به دانشجویان خارجی کمک زیادی در پوشش مخارج زندگی می‌کند. با فرض حداکثر زمان مجازِ اشتغال، یک دانشجو می‌تواند هر ماه تا 450 یورو از کار پاره‌وقت درآمد کسب کند. مشخص است که درآمد حاصل از کار دانشجویی به‌تنهایی برای گذران زندگی در آلمان کافی نیست؛ بااین‌حال ازآنجایی‌که کار دانشجویی می‌تواند حدود نیمی از هزینه‌های زندگی ماهانه را پوشش دهد، یک منبع درآمد ارزشمند محسوب می‌شود.

سخن آخر

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل نسبت به بسیاری از روش‌های دیگر مهاجرت، یک راه آسان و کم زحمت است. به دلیل افزایش روزافزون تعداد متقاضیان مهاجرت از این طریق، تلاش کردیم راهنمای جامعی را به رشته تحریر درآوریم.

زبان تحصیل و همین‌طور نوع دانشگاه ازجمله تصمیمات مهمی هستند که در بحث مهاجرت تحصیلی به آلمان باید اخذ کنید. متقاضیانی که هزینه، یک معیار اساسی برای آن‌هاست و توانایی پرداخت شهریه‌های سنگین را ندارند، طبعاً باید برای اخذ پذیرش در یک دانشگاه دولتی تلاش کنند. بااین‌حال ممکن است هزینه برایتان ملاک نباشد و به دنبال شرایط مهاجرتی آسان‌تری از طریق تحصیل باشید. در این صورت می‌توانید نسبت به اخذ پذیرش از یک دانشگاه خصوصی اقدام کنید. ضمناً دانشگاه‌های خصوصی برای دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند، انتخاب بهتری هستند.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد به سؤالات احتمالی‌ شما عزیزان درباره مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل پاسخ دهد. در صورت نیاز به اطلاعات و راهنمایی‌هایی بیشتر می‌توانید با کارشناسان ویزاگروپ تماس حاصل فرمایید.