موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

شرایط تحصیل پزشکی در اتریش

شرایط تحصیل پزشکی در اتریش را می‌دانید؟

تحصیل پزشکی در اتریش، فرصت کم‌نظیری برای دانشجویان علاقه‌مند به این رشته محسوب می‌شود. دانشجویانی که در عین علاقه‌مندی، به دنبال مسیر تحصیلی بهتری در مقایسه با کشور خودشان هستند.رشته پزشکی در همه کشورهای دنیا، پرستیژ منحصربه‌فردی دارد. شغل پزشکی علاوه بر برخورداری از شأن اجتماعی، از نظر درآمدی نیز در گروه مشاغل پردرآمد قرار می‌گیرد. بنابراین اگر قصد مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل را دارید، پزشکی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن باشد. بااین‌حال، سؤالات زیادی درباره شرایط تحصیل پزشکی در اتریش وجود دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله به مهم‌ترین سؤالات مطروحه پیرامون این موضوع پاسخ دهیم. از شما مخاطبان ارجمند ویزاگروپ24 دعوت می‌کنیم تا انتهای این گفتار، ما را همراهی کنید.

هزینه تحصیل پزشکی در اتریش

موضوع را با هزینه تحصیل آغاز می‌کنیم تا از همان ابتدا بتوانید دو مسیر کاملاً متفاوت را بهتر بشناسید. دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل پزشکی در اتریش (مثل هر رشته دیگر)، می‌توانند از دو طریق اقدام کنند:

  • تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش
  • تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اتریش

تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش به‌شرط اینکه پول کافی بابت پرداخت شهریه آن‌ها را داشته باشید، گزینه آسان‌تری است. شهریه‌ای که در مقایسه با هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، بسیار سنگین به نظر می‌رسد. البته یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی، امکان گذراندن دوره به زبان انگلیسی است. این دانشگاه‌ها ضوابط و شرایط منعطف‌تری دارند و اخذ پذیرش از آن‌ها در کل ساده‌تر است.

 

هزینه های تحصیل پزشکی در اتریش - ویزاگروپ24

 

وقتی درباره تحصیل رایگان پزشکی در اتریش صحبت می‌کنیم، منظور اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی این کشور است. بااین‌حال، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اتریش با توجه به ملیت دانشجویان می‌تواند متغیر باشد. تحصیل پزشکی در اتریش برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا به معنای واقعی کلمه رایگان است. حق عضویت اتحادیه دانشجویی اتریش (ÖH-Beitrag) به مبلغ حدوداً 20 یورو، تنها هزینه‌ای است که این دانشجویان باید بپردازند.

اگر شهروند کشوری غیر از اعضای اتحادیه یا منطقه اقتصادی اروپا هستید، تحصیل در اتریش برایتان کاملاً رایگان نخواهد بود. در این حالت برای هر ترم باید حدود 727 یورو را به‌عنوان شهریه دانشگاه پرداخت کنید. مبلغی که البته زیاد نیست و مخصوصاً در مقایسه با شهریه دانشگاه‌های خصوصی، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. البته باید حق عضویت اتحادیه دانشجویی (20.20 یورو) را نیز به مبلغ شهریه اضافه کنیم. در این صورت هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی اتریش برای یک دانشجوی ایرانی در هر ترم حدود 750 یورو خواهد شد. البته شرایطی هم وجود دارند که معافیت کامل یا نسبی از پرداخت شهریه را برای دانشجویان بین‌المللی امکان‌پذیر می‌سازند. برخی از این شرایط عبارت‌اند از:

  • داشتن بورسیه‌های تحصیلی خاص
  • شرکت در پروژه‌های تبادل و مشارکت دانشگاهی
  • داشتن ملیت بعضی از کشورهای خاص (که البته ایران جزء آن‌ها نیست!)

توجه داشته باشید که علاوه بر هزینه تحصیل، باید هزینه زندگی در اتریش را نیز مدنظر قرار دهید. به‌عنوان یک تخمین کلی، باید بین 600 تا 800 یورو در هر ماه را برای هزینه‌های اقامت و غذا کنار بگذارید. ما قبلاً در راهنمای جامع شرایط مهاجرت به اتریش، درباره هزینه زندگی در این کشور توضیحات کاملی ارائه داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را بخوانید!

شرایط تحصیل پزشکی در اتریش

همان‌طور که گفتیم برای تحصیل پزشکی در کشور اتریش، دو گزینه روی میز است. دانشگاه‌های خصوصی اتریش، شرایط پذیرش خاص خودشان را دارند. شرایطی که مختص همان دانشگاه است و می‌تواند با شرایط یک دانشگاه خصوصی دیگر، بسیار متفاوت باشد. برعکس، شرایط تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اتریش، عمومی‌تر است. به همین دلیل، ما نیز شرایط تحصیل پزشکی در اتریش را با تمرکز بر دانشگاه‌های دولتی این کشور توضیح می‌دهیم.

مهم‌ترین الزامات و شرایط تحصیل رشته پزشکی در اتریش عبارت‌اند از:

  • داشتن گواهینامه C1 زبان آلمانی: اگر می‌خواهید در یک دانشگاه دولتی اتریش، پزشکی بخوانید باید مهارت بسیار خوبی در زبان آلمانی داشته باشید. اگر هم تحصیل پزشکی در اتریش به زبان انگلیسی مدنظرتان است، می‌توانید از یک دانشگاه خصوصی پذیرش بگیرید. البته که برای این منظور باید سر کیسه را شل‌تر کنید!
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه: هر داوطلب برای اخذ پذیرش جهت تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه‌های دولتی اتریش، باید در یک آزمون ورودی شرکت کند. یک آزمون هشت‌ساعته که هر سال، تنها یک بار آن هم در ماه جولای و به‌صورت سراسری (چیزی مثل کنکور خودمان) برگزار می‌شود. این آزمون بخش‌های مختلفی مانند زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی، زبان آلمانی و تست هوش را شامل می‌شود.
  • ارائه گواهی پذیرش از دانشگاه داخلی: مدرکی که نشان دهد توانسته‌اید رشته پزشکی را در یکی از دانشگاه‌های کشور خودتان قبول شوید. این قانون تنها برای دانشجویان بین‌المللی موضوعیت دارد؛ یعنی شهروندان اتحادیه اروپا نیازی به ارائه گواهی پذیرش در یکی از دانشگاه‌های کشور خودشان ندارند.

* مدت تحصیل پزشکی در اتریش به‌طور متوسط 6 سال است. البته این زمان با توجه به شرایط خاص هر رشته یا دانشجو می‌تواند اندکی کم‌وزیاد شود.

دوره پیش پزشکی اتریش چیست؟

داوطلبان تحصیل پزشکی در اتریش می‌توانند به‌صورت مستقیم یا دو مرحله‌ای در این کشور، پزشکی بخوانند. افرادی که از روش مستقیم برای این منظور اقدام می‌کنند صرفاً باید آزمون ورودی دانشگاه را با موفقیت پشت سر بگذارند. البته به شرط اینکه گواهی سطح C1 زبان آلمانی را نیز داشته باشند. در روش غیرمستقیم یا دو مرحله‌ای، داوطلبان قبل از ورود به دوره پزشکی، باید دوره‌ای تحت عنوان «پیش پزشکی» را بگذرانند.

 

دانشگاه های رشته پزشکی اتریش

 

تحصیل در یکی از دانشگاه‌های پزشکی ایران، از شروط لازم برای اخذ پذیرش مستقیم از دانشگاه‌های پزشکی اتریش است. البته اگر قبلاً دوره پیش پزشکی را در اتریش یا کشورهایی مثل آلمان گذرانده باشید، باز هم می‌توانید پذیرش مستقیم بگیرید. اما اوضاع برای متقاضیانی که واجد یکی از این دو شرط نباشند متفاوت است. آن‌ها نخست باید دوره پیش پزشکی اتریش را با موفقیت سپری کنند. البته برای گذراندن این دوره مدرک سطح B2 زبان آلمانی کفایت می‌کند. بااین‌حال در ادامه و برای گذراندن دوره اصلی، حتماً باید مدرک C1 را نیز اخذ کنید.

* به خاطر داشته باشید که مدرک زبان آلمانی برای تحصیل پزشکی در اتریش، اوجب واجبات است! به عبارت دیگر تا این مدرک را اخذ نکنید، هیچ شانسی برای ورود به دانشگاه‌های دولتی اتریش نخواهید داشت.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی اتریش کدامند؟

برای تحصیل پزشکی در اتریش، مقاصد تحصیلی مختلفی در معرض انتخابتان است. در اینجا به ترتیب اعتبار، بهترین دانشگاه‌های پزشکی اتریش را برای دانشجویان بین‌المللی خدمتتان معرفی می‌کنیم. در صورت نیاز، توضیحات مختصر و مفیدی درباره هر دانشگاه ارائه شده است.

  • دانشگاه پزشکی وین: برترین و معتبرترین دانشگاه پزشکی اتریش که در رتبه‌بندی‌های علمی مختلف، جایگاه بسیار خوبی در میان دانشگاه‌های اروپایی دارد. این مرکز که قبلاً به‌عنوان یکی از دانشکده‌های تابع دانشگاه وین فعالیت می‌کرد، از سال 2004 به یک دانشگاه مستقل تبدیل شد.
  • دانشگاه پزشکی اینسبروک: این دانشگاه نیز درست مثل دانشگاه پزشکی وین از سال 2004 به‌عنوان یک مرکز مستقل از دانشگاه اینسبروک جدا شد.
  • دانشگاه وین: یکی از قدیمی‌ترین، معتبرترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های اروپاست.
  • دانشگاه علوم پزشکی پارسلسوس (PMU): یک دانشگاه خصوصی (غیردولتی) که در شهر سالزبورگ واقع شده است. این دانشگاه دارای یک شعبه دیگر در شهر نورنبرگ آلمان است. مؤسسات و مراکز بیمارستانی و درمانی متعددی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی پارسلسوس فعالیت می‌کنند. همان‌طور که می‌بینیم خصوصی بودن یک دانشگاه اتریشی، لزوماً به معنای اعتبار پایین آن نیست.
  • دانشگاه اینسبروک
  • دانشگاه گراتس
  • دانشگاه دامپزشکی وین: تحصیل رشته دامپزشکی در اتریش تنها در این دانشگاه امکان‌پذیر است. جالب است بدانید که این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی در میان کشورهای آلمانی‌زبان محسوب می‌شود.

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در اتریش

 

مدارک لازم برای مهاجرت به اتریش رشته پزشکی

 

مهم‌ترین مدارکی که باید برای اخذ ویزا جهت تحصیل پزشکی در اتریش ارائه دهید عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی (شناسنامه)
  • 2 قطعه عکس پرسنلی رنگی
  • فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست ویزای تحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی
  • گواهی رسمی پایان دوره متوسطه در ایران
  • گواهی پذیرش در رشته پزشکی در یکی از دانشگاه‌های ایرانی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • انگیزه نامه
  • ارائه سند ازدواج یا طلاق
  • اثبات تمکن مالی از طریق ارائه حسابی که حداقل میزان موجودی آن 10 هزار یورو باشد
  • بیمه سفر (تا سقف پوشش 30 هزار یورو)
  • اجاره‌نامه خانه یا تأییدیه‌ی رزرو محل اقامت

* ناگفته نماند که تمامی مدارک مذکور باید به‌طور دقیق و درست به زبان آلمانی ترجمه و تحویل داده شوند.

سخن آخر

آنچه خواندید مروری جامع بر موضوع تحصیل پزشکی در اتریش بود. امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید پاسخ مناسبی برای سؤالات احتمالی‌تان پیدا کنید. البته آنچه از نظرتان گذشت، بیشتر شرحی از کلیات ماجرا بود. مسیر مهاجرت تحصیلی به اتریش، آن‌قدر زیروبم دارد که طبیعتاً گنجاندن همه نکات یا حالات آن در یک مقاله امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر هنوز سؤال بی‌جوابی در ذهنتان باقی مانده، بهتر است با متخصصین این راه مشورت کنید. ما در ویزاگروپ24 ارائه مشاوره رایگان به شما متقاضیان مهاجرت به اتریش را افتخار خود می‌دانیم. دانش و تجربه کارشناسان و وکلای مهاجرتی ویزاگروپ، دو بال پرواز شما به سرزمین دانوب آبی هستند. با ما در ارتباط باشید!

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.