موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

راهنمای کامل مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ

مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ، فرصتی استثنایی، آسان و ارزان برای اشتغال در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست. آیا شما هم به دنبال مسیری هموار برای مهاجرت به سرزمین ژرمن‌ها هستید؟ آیا یادگیری و اشتغال به‌صورت هم‌زمان در آلمان برایتان یک پروژه جذاب است؟ آیا می‌خواهید بدون نیاز به مدارک دانشگاهی، مجوز کار و اقامت در آلمان را بگیرید؟ در این صورت، مهاجرت اوسبیلدونگ بهترین گزینه‌ی در دسترس برای شماست.

مهاجرت اوسبیلدونگ به آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ یکی از جدیدترین روش‌های مهاجرت به این کشور به شمار می‌رود. برنامه اوسبیلدونگ به متقاضیان خارجی اجازه می‌دهد تا هم‌زمان با یادگیری یک مهارت، در یک شرکت آلمانی به‌عنوان کارآموز مشغول کار شوند. اوسبیلدونگ را می‌توانیم یک بازی دو سر بُرد بدانیم. از یک طرف، متقاضیان به‌واسطه یادگیری مهارت، از شانس اشتغال و اقامت در آلمان برخوردار می‌شوند. از سوی دیگر، شرکت‌های آلمانی نیز با به‌کارگیری این افراد تحت عنوان کارآموز، منافع قابل‌توجهی کسب می‌کنند. آن‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه استخدام نیروی کار، ریسک‌های استفاده از نیروی کار کم مهارت را کاهش می‌دهند. اوسبیلدونگ درواقع یکی از زیرشاخه‌های جدید مهاجرت به آلمان از طریق کار محسوب می‌شود. تا چند سال قبل، مهاجرت شغلی به آلمان صرفاً به دو گزینه جاب آفر و جاب سیکر خلاصه می‌شد؛ ولی امروز اوسبیلدونگ نیز به‌عنوان یک روش مهاجرتی آسان و کم دردسر، طرفداران پرشماری دارد.

شما هم قصد مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ را دارید؟ پس جای درستی هستید! چون در این مقاله می‌خواهیم هر آنچه را که لازم است در این خصوص بدانید، با شما در میان بگذاریم. دعوت می‌کنیم همچون همیشه تا انتهای این گفتار با ویزاگروپ24 همراه باشید.

اوسبیلدونگ چیست؟

قبل از توضیح مباحثی مثل الزامات و شرایط مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ، بهتر است بیشتر با این برنامه مهاجرتی آشنا شویم.

اوسبیلدونگ یک دوره آموزشی مهارت-محور است که امکان یادگیری و اشتغال هم‌زمان در آلمان را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌سازد. آموزشی که در این دوره به داوطلبان ارائه می‌شود، نه از نوع دانشگاهی و آکادمیک، بلکه از نوع شغلی است. درواقع اوسبیلدونگ از جنبه‌های مختلف، شباهت زیادی به دوره‌های فنی و حرفه‌ای در کشور خودمان دارد. این دوره دارای رشته‌های مختلفی بوده که تعداد آن‌ها به بیش از 340 رشته می‌رسد.

آموزش‌های ارائه‌شده در اوسبیلدونگ فرد را جهت کار کردن در آلمان واجد شرایط می‌کند. با اتمام این دوره، مدرکی رسمی دریافت می‌کنید که شما را یک نیروی کار ماهر یا توانمند معرفی می‌کند. دریافت این مدرک، شانستان را برای اشتغال در آلمان و نهایتاً اخذ اقامت دائم این کشور به شکل چشمگیری بالا می‌برد. لازم به ذکر است که دوره‌های اوسبیلدونگ هر سال در ماه اوت یا سپتامبر شروع می‌شوند.

انواع اوسبیلدونگ در آلمان

به‌طور کلی در آلمان دو نوع برنامه اوسبیلدونگ وجود دارد: اوسبیلدونگ دوگانه (duale Ausbildung) و اوسبیلدونگ مدرسه‌ای (Schulische Ausbildung). نوع اول اوسبیلدونگ رواج و محبوبیت بیشتری نسبت به نوع دوم دارد. درواقع اغلب متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ، خواستار شرکت در دوره‌های آموزش حرفه‌ای دوگانه هستند.

اوسبیلدونگ دوگانه تلفیقی از مفاهیم نظری و مهارت‌هاست که بیشتر روی تجربیات عملی تمرکز دارد. در مقابل، اوسبیلدونگ مدرسه‌ای یا آموزشی عمدتاً بر بخش‌ها و مفاهیم نظری متمرکز است. افراد شرکت‌کننده در اوسبیلدونگ دوگانه به‌طور ماهانه حقوق دریافت می‌کنند؛ در مقابل فقط بعضی از دوره‌های اوسبیلدونگ مدرسه‌ای (نه همه آن‌ها) به شرکت‌کنندگان حقوق می‌پردازند.

در اوسبیلدونگ دوگانه افراد معمولاً چند روز از هفته را در شرکت (به‌عنوان کارآموز) و چند روز را در مدرسه می‌گذرانند. البته ممکن است چند ماه اول را صرفاً به فراگیری مبانی نظری پرداخته و در مرحله بعد وارد شرکت شوند. به این نوع سیستم آموزشی، سیستم بلوکی می‌گویند.

ویزا اوسبیلدونگ آلمان

اگر می‌خواهید با مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ حقوق دریافت کنید، معمولاً باید برای اوسبیلدونگ دوگانه درخواست دهید. البته گذراندن بعضی دوره‌های اوسبیلدونگ مدرسه‌ای مثل دوره‌های پرستاری و سایر رشته‌های مرتبط با بهداشت و درمان نیز با دریافت حقوق همراه است.

به‌طور کلی مهم‌ترین تفاوت اوسبیلدونگ مدرسه‌ای و اوسبیلدونگ دوگانه از ماهیت رشته‌ها نشئت می‌گیرد. اوسبیلدونگ دوگانه عمدتاً شامل رشته‌هایی است که در وهله نخست به مهارت دست ورزی و آمادگی جسمانی نیاز دارند. در مقابل، رشته‌های مرتبط با اوسبیلدونگ مدرسه‌ای مشاغلی را در برمی‌گیرند که انجام آن‌ها بیشتر بر مبانی نظری و دانش فنی استوار است.

دوره‌های اوسبیلدونگ چگونه برگزار می‌شوند؟

برای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ، ابتدا باید نسبت به اخذ ویزای اوسبیلدونگ اقدام کنید. ما در بخش‌های بعد، مدارک و شرایط لازم برای دریافت این ویزا را توضیح می‌دهیم.

بعد از مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ باید به‌عنوان کارآموز (Azubi) آماده حضور در دوره آموزشی شوید. این دوره‌ها توسط شرکت‌های مختلفی برگزار می‌شوند. به‌طور کلی آموزش داوطلبان دو بخش دارد. یک بخش، حضور در کلاس‌های آموزشی در مدارس فنی و حرفه آلمان است که Berufsschule نامیده می‌شوند. بخش دیگر هم کارآموزی در شرکت است. به این ترتیب از یک سو، در کلاس‌ها مبانی نظری و عملی لازم مرتبط با شغل موردنظر فرا می‌گیرید؛ و از سوی دیگر از طریق کارآموزی و به‌کارگیریِ آموخته‌هایتان در دنیای واقعی، مهارتتان را به بالاترین حد ممکن می‌رسانید.

تقریباً نیمی از زمان شما صرف کارآموزی و نیمی از آن صرف شرکت در کلاس‌های آموزشی می‌شود. البته گاهی ممکن است کفه ترازو کمی به نفع کارآموزی سنگین‌تر باشد. به‌عنوان مثال اگر متقاضی شرکت در دوره اوسبیلدونگ پرستاری در آلمان باشید، باید برای کسب دانش و مهارت عملی لازم در بخش‌های مختلف یک بیمارستان کار کنید. این بخش‌ها با توجه به برنامه آموزشی شما می‌توانند به‌صورت ماهانه تغییر کنند. باقی زمان شما صرف حضور در Berufsschule و کلاس‌های آموزش حرفه‌ای می‌شود. همان‌طور که گفتیم این کلاس‌ها عمدتاً بر آموزش نکات، مبانی و اصطلاحات فنی متمرکز هستند.

برای دریافت گواهینامه باید در امتحانات کلاسی، میان‌ترم و نهایی شرکت کنید. نمره مکتسبه‌ی شما برآیندی از نمره کارآموزی و نمراتی است که در آزمون‌های Berufsschule کسب می‌کنید. درنهایت گواهینامه‌ای به شما اعطا می‌شود که به‌واسطه آن می‌توانید در آلمان کار کنید. این گواهینامه فقط و فقط مجوز اشتغال در زمینه‌ای را برایتان صادر می‌کند که در آن آموزش دیده‌اید. گواهی دریافتی نه‌فقط در آلمان بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر ازجمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز اعتبار دارد. درنتیجه متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ بعداً می‌توانند در کشورهای دیگر نیز مشغول کار شوند.

دوره اوسبیلدونگ در آلمان چقدر طول می‌کشد؟

برگزاری دوره اوسبیلدونگ در آلمان معمولاً بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد. البته معدود دوره‌هایی هم وجود دارند که مدت برگزاری آن‌ها 1 سال است؛ بااین‌حال مدت اکثر دوره‌های موردنظر متقاضیان ایرانی برای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ 3 الی 4 سال است. به‌طور کلی این مدت زمان می‌تواند با توجه به عملکرد شما در شرکت و کلاس‌های آموزشی و نمره‌ای که کسب می‌کنید، کاهش یابد. علاوه بر این، عوامل مختلفی هستند که ممکن است که بر مدت دوره اوسبیلدونگ تأثیر بگذارند. شرکتی که در آن کار می‌کنید، بخش یا دپارتمان و همین‌طور مدرسه‌ی محل تحصیل ازجمله مهم‌ترین این عوامل محسوب می‌شوند.

آیا مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ شرایط سنی دارد؟

بحث شرایط سنی اوسبیلدونگ آلمان را می‌توان به قانون نانوشته تشبیه کرد! در این خصوص، هیچ شرایط سنی خاصی به‌صورت رسمی و قانونی از سوی دولت آلمان تعیین نشده است. بااین‌حال، با توجه به روال جاری، حداقل سن لازم برای حضور در این دوره‌ها 15 سال است. البته اکثر افرادی که از کشورهای خارجی برای دریافت ویزای اوسبیلدونگ آلمان اقدام می‌کنند، معمولاً باید حداقل 18 سال داشته باشند.

دولت آلمان هیچ سنی را به‌عنوان حداکثر سن مُجاز جهت شرکت در دوره‌های اوسبیلدونگ اعلام نکرده است. بنابراین از این جنبه، سخت‌گیری یا محدودیت خاصی برای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ وجود ندارد؛ افراد چهل‌ساله (و حتی بالاتر) هم شانس خوبی برای دریافت ویزای اوسبیلدونگ دارند؛ بااین‌حال با گذرِ سنتان از 35 سالگی ممکن است شانستان برای دریافت این ویزا تا حدی کاهش یابد. چراکه آلمانی‌ها ذاتاً به تناسب میان سن و رویدادهای تحصیلی یا شغلی اهمیت زیادی می‌دهند. آن‌ها بر این باورند که هر اقدامی باید در سن و مقطع زمانی مناسب و منطقی انجام شود. البته در اینجا نیز همه چیز در وهله اول به سیاست‌های شرکتی بستگی دارد که می‌خواهید آنجا دوره کارآموزی در آلمان را بگذرانید.

با این توضیحات، مهم‌ترین شرط سنی مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ داشتن حداقل 18 سال تمام است.

اهمیت مهارت زبان آلمانی برای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ

دوره‌های ارائه‌شده در مدارس فنی و حرفه‌ای و همین‌طور امتحانات آن‌ها، تماماً به زبان آلمانی هستند. علاوه بر این، آموزش عملی کارآموزان در شرکت‌ها نیز به زبان آلمانی انجام می‌پذیرد. البته گاهی و بنا به دلایلی مثل وجود افراد انگلیسی‌زبان ممکن است دوره خاصی به زبان انگلیسی ارائه شود. ولی چنین حالتی به‌ندرت اتفاق می‌افتد و برگزاری دوره اوسبیلدونگ عمدتاً به زبان آلمانی خواهد بود.

اوسبیلدونگ آلمان

با این توضیحات، مهارت زبان آلمانی یکی از مهم‌ترین الزامات مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ است. درنتیجه متقاضی باید بر مبانی و اصول کلی زبان آلمانی تسلط مناسبی داشته باشد. برای این منظور مهارت شما در زبان باید حداقل در سطح B1 باشد. به‌طور کلی، در دوره اوسبیلدونگ هر چقدر مهارت بیشتری در زبان آلمانی داشته باشید، بهتر است. چراکه این عامل با کیفیت عملکرد و قدرت یادگیری شما در شرکت و مدرسه، ارتباط مستقیمی دارد.

نکته مهم این است که برای اثبات توانمندی‌تان در زبان آلمانی، لزومی به ارائه گواهینامه یا مدرک زبان ندارید. هر شرکت با توجه به ارزیابی خود از متقاضیان، درباره سطح مهارت زبان آن‌ها و صلاحیتشان جهت حضور در دوره کارآموزی تصمیم می‌گیرد. بنابراین برعکس بسیاری از روش‌های دیگر مهاجرت به آلمان، تأیید مهارت زبانی شما بر عهده دولت یا ایالت نیست. در این روش همه چیز به نظر شرکت بستگی دارد. اگر شرکت مهارت زبانی شما را تأیید کند، طبعاً برای حضور در کلاس‌های آموزشی نیز مشکلی وجود ندارد.

فرایند دریافت ویزای اوسبیلدونگ چگونه است؟

برای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ، هیچ محدودیت و استثنایی از نظر ملیت وجود ندارد. این بدان معناست که متقاضیان از سراسر کشورهای دنیا می‌توانند برای حضور در این دوره‌ها به آلمان بروند. برای این منظور، قبل از هر چیز باید نسبت به دریافت ویزای اوسبیلدونگ آلمان اقدام کنید.

مرحله اول در مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ، انتخاب حوزه کارآموزی دلخواهتان است. بعد از تصمیم‌گیری در این مورد باید به دنبال شرکت‌هایی باشید که ارائه‌دهنده دوره‌های مرتبط با مهارت موردنظر شما هستند. سایت‌های اوسبیلدونگ در آلمان منابع خوبی برای پیدا کردن این شرکت‌ها محسوب می‌شوند. موارد زیر تنها چند نمونه از سایت‌هایی هستند که برای کارآموزی در آلمان می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد:

بعد از پیدا کردن فهرستی از شرکت‌های موردنظر باید درخواستتان را جهت کارآموزی در آلمان برای آن‌ها ارسال کنید. درخواست شما و همین‌طور مدارکی که برای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ ضمیمه آن می‌کنید باید به آلمانی ترجمه شوند. این یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آداب تعامل با آلمانی‌هاست. صرف‌نظر از بحث آداب، اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده دوره‌های کارآموزی، زمانی برای ترجمه مدارک شما ندارند. پس با ترجمه دقیق مدارک، فرایند ارزیابی را برای آن‌ها آسان کنید.

بعد از ارسال درخواست و چنانچه شرایط شما مورد پذیرش اولیه شرکت قرار بگیرد، باید در مصاحبه شرکت کنید. این مصاحبه می‌تواند به‌صورت حضوری یا از راه دور انجام شود. گاهی ممکن است قبولی در مصاحبه، مستلزم حضور متقاضی در دوره‌های عملی کوتاه‌مدت باشد. در چنین شرایطی می‌توانید از طریق اخذ ویزای جاب سیکر یا ویزای اوسبیلدونگ در این دوره‌ها حاضر شوید.

چنانچه نتوانید از راه دور شرکت موردنظرتان را پیدا کنید، می‌توانید با اخذ ویزای جستجوی کار به آلمان بروید. این ویزا به شما 6 ماه فرصت می‌دهد تا دوره و شرکت کارآموزی موردنظرتان را جهت ثبت‌نام پیدا کنید. در صورت موفقیت، باید از طریق سفارت آلمان اقدامات لازم را جهت دریافت ویزای اوسبیلدونگ انجام دهید.

مدارک لازم برای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ

اوسبیلدونگ

ارائه مدارک کامل، از مهم‌ترین شروط مهاجرت به آلمان در تمام روش‌هاست و اوسبیلدونگ نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر قصد مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ را دارید، بهتر است هر چه سریع‌تر فرایند جمع‌آوری مدارک را آغاز کنید. اکثر شرکت‌های آلمانی یک سال زودتر از برگزاری هر دوره، برنامه‌ریزی‌های مربوط به جذب کارآموز را انجام می‌دهند. همان‌طور که گفتیم دوره‌های اوسبیلدونگ در ماه اوت یا سپتامبر آغاز می‌گردند.

از میان مدارک لازم برای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ، دو مدرک اهمیت بسیار زیادی دارند:

  • رزومه (CV): این اولین و مهم‌ترین مدرک برای دریافت ویزای اوسبیلدونگ است. ارائه یک رزومه به‌روز و حرفه‌ای که با دقت به آلمانی ترجمه شده باشد، شانستان را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. رزومه شما باید مختصر و مفید بوده و شامل اطلاعاتی نظیر سوابق تحصیلی، تجربیات حرفه‌ای (در صورت وجود) و… باشد.
  • گواهینامه تحصیل 9 ساله یا دیپلم: اعتبار این گواهینامه باید در آلمان نیز تأیید شود. برای این منظور باید مدارکتان را به سازمان موردنظر که در ایالت محل برگزاری دوره اوسبیلدونگ واقع شده، ارسال کنید.

سایر مدارک لازم برای ویزای اوسبیلدونگ عبارت‌اند از:

  • پاسپورت
  • عکس
  • فرم درخواست تکمیل‌شده‌ی ویزای اوسبیلدونگ
  • انگیزه نامه
  • قرارداد یا تأییدیه کتبی که توسط شرکت کارفرما صادر شده باشد
  • اثبات تمکن مالی که نشان دهد برای تأمین هزینه‌های زندگی تا قبل از شروع دوره، مشکلی از نظر مالی ندارید. این میزان حدوداً برابر با 863 یورو در ماه بوده که با 10344 یورو در سال معادل است.
  • سندی مبنی بر داشتن محل اقامت در آلمان
  • بیمه سلامت که حداقل تا زمان آغاز دوره، اعتبار داشته باشد

با شرکت در دوره اوسبیلدونگ دوگانه، همراه با یادگیری مهارت، حقوق ماهانه می‌گیرید. این حقوق معمولاً هزینه‌های زندگی در آلمان را تأمین می‌کند. بنابراین در چنین حالتی نیاز به ارائه مدرکی مثل موجودی حساب بانکی نیست. ولی چنانچه از طریق ویزای جاب سیکر برای ثبت‌نام در اوسبیلدونگ به آلمان بروید، باید این تمکن مالی را اثبات کنید. ضمناً برای شرکت در اوسبیلدونگ‌های آموزشی که حقوقی به کارآموزان نمی‌پردازند، باز هم اثبات تمکن مالی برای اوسبیلدونگ ضرورت دارد.

حقوق اوسبیلدونگ چقدر است؟

افرادی که تحت عنوان کارآموز در دوره‌های اوسبیلدونگ شرکت می‌کنند، حقوق ماهانه می‌گیرند. این یکی از بزرگ‌ترین مزایای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ نسبت به مهاجرت تحصیلی است. چراکه شما می‌توانید هم‌زمان با تحصیل در یک حوزه تخصصی، در همان حوزه مشغول به کار شوید.

مهاجرت به المان از طریق اوسبیلدونگ

حقوق اوسبیلدونگ، میزان دقیق و ثابتی ندارد؛ این رقم به عواملی مثل رشته (زمینه مهارتی)، نوع کار، منطقه و سیاست‌های پرداختی شرکت کارفرما وابسته است. با در نظر گرفتن این عوامل می‌توان حقوق ماهانه کارآموزان را بین 700 تا 1200 یورو (ناخالص) برآورد کرد. میانگین دریافتی کارآموزان اوسبیلدونگ حدود 900 یورو در ماه است. این رقم با توجه به هزینه زندگی در آلمان که ماهانه برای هر نفر بین 800 تا 900 یورو می‌باشد، مطلوب ارزیابی می‌شود. ضمن اینکه حقوق ماهانه شما هر سال با مقداری افزایش همراه خواهد بود.

از میان عوامل مؤثر بر حقوق اوسبیلدونگ، رشته یا زمینه مهارتی بیشترین تأثیر را دارد. بنابراین بد نیست به بعضی از پردرآمدترین رشته‌های اوسبیلدونگ نگاهی داشته باشیم:

  • کنترل‌کننده ترافیک هوایی
  • مکانیک کشتی
  • پرستاری
  • فروشندگی در بازارهای مالی و بیمه
  • فناوری اطلاعات
  • مکاترونیک
  • متصدی بانک
  • مکانیک هواپیما
  • برق و الکترونیک
  • و …

همان‌طور که گفتیم اوسبیلدونگ بیش از 340 دوره یا کورس دارد. این بدان معناست که علاوه بر دوره‌های فوق، گزینه‌های بسیار زیادی برای انتخاب وجود دارند. در مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ صرفاً نباید با توجه میزان حقوق دریافتی تصمیم بگیرید. در این بین باید عوامل دیگری مثل علاقه، استعداد و تجربیات قبلی‌تان را نیز در فرایند تصمیم‌گیری دخیل کنید.

صرف‌نظر از رشته انتخابی، وقتی به‌عنوان نیروی کار ماهر از دوره اوسبیلدونگ فارغ‌التحصیل شوید، می‌توانید انتظار دریافت حقوق ماهانه بین 2 تا 3 هزار یورو را داشته باشید. رقم دقیق دریافتی با توجه به شغل و شرایط کار بعضاً می‌تواند بیشتر یا کمتر از این میزان باشد.

مزایای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ

دلایل و مزایای زیادی وجود دارد که افراد اوسبیلدونگ را به‌عنوان یک روش مهاجرتی انتخاب می‌کنند. مهم‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

1. شرایط آسان

آسان بودن شرایط مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ را می‌توان بزرگ‌ترین مزیت این روش دانست. در روش اوسبیلدونگ برخلاف بسیاری از روش‌های دیگر مهاجرت به آلمان، نیازی به ارائه مدرک تحصیلی آکادمیک نیست. حتی برای درخواست ویزا اوسبیلدونگ قانوناً هیچ اجباری برای ارائه مدرک زبان هم وجود ندارد. البته برای شروع دوره حتماً باید آلمانی بلد باشید. در اغلب مواقع همین که بتوانید در سطح B1 (و گاهی حتی A2) به زبان آلمانی صحبت کنید، کفایت می‌کند.

2. فرصت استخدام در آلمان

مزایای مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ صرفاً به شرایط آسان آن خلاصه نمی‌شود. با گذراندن دوره اوسبیلدونگ، در آلمان به‌عنوان نیروی کار ماهر شناخته می‌شوید و مدرک رسمی دریافت می‌کنید. احراز این عنوان، گامی بلند در مسیر دریافت اخذ اقامت دائم آلمان است.

با اتمام دوره اوسبیلدونگ، روی کاغذ هیچ تضمین قانونی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان وجود ندارد. بااین‌حال، احتمال اینکه بعد از سپری کردن این دوره، نتوانید در آلمان کاری پیدا کنید، بسیار اندک است. بیشتر افراد (حدود 70%) پس از اتمام دوره، در همان شرکت‌هایی که به‌عنوان کارآموز حضور داشتند، استخدام می‌شوند. 30% باقیمانده نیز معمولاً کار سختی برای پیدا کردن شغل مناسب نخواهند داشت. فراموش نکنید که درباره آلمان صحبت می‌کنیم؛ کشوری که نرخ اشتغال بالا و بازار کار پویایش زبانزد جهانیان است!

3. بردن اعضای درجه‌یک خانواده

متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ در صورت اخذ پذیرش، مجوز اقامت قانونی را در آلمان می‌گیرند. بنابراین می‌توانند اعضای خانواده را نیز به سرزمین ژرمن‌ها ببرند. این یعنی می‌توانید در طول دوره، همسر و فرزندانتان را نیز در کنار خود داشته باشید.

مهاجرت اوسبیلدونگ

جالب است بدانید که برخی دوره‌های اوسبیلدونگ در مکان‌هایی برگزار می‌شوند که زوج‌ها بتوانند به‌طور هم‌زمان و در کنار یکدیگر، به یادگیری مهارت بپردازند. بسیاری از کارفرمایان آلمانی از این آپشن، استقبال زیادی می‌کنند.

4. اخذ اقامت دائم و تابعیت آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ، می‌تواند زمینه ماندگاری دائمی شما را در آلمان فراهم کند. بعد از اینکه دوره اوسبیلدونگ را تمام کردید، با دو سال اشتغال قانونی، واجد شرایط اخذ اقامت دائم خواهید شد. این بدان معناست که با احتساب طول دوره اوسبیلدونگ (3 یا 4 سال) بعد از 5 یا 6 سال اقامت دائم آلمان را خواهید گرفت. در این روش هم درست مثل سایر روش‌های مهاجرت شغلی آلمان، درنهایت می‌توانید برای گرفتن تابعیت این کشور اقدام کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که دیدیم، مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ یک روش مهاجرتی آسان است. روشی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه که متقاضیان آن با الزامات و شرایط سخت‌گیرانه‌ای روبرو نمی‌شوند. اگر برای مهاجرت به آلمان از روش‌هایی مثل تحصیل، جاب آفر یا سرمایه‌گذاری، دارای شرایط لازم نیستید ناامید نباشید. اوسبیلدونگ، درهای جدیدی را به‌منظور مهاجرت شغلی به آلمان به رویتان باز کرده است.

مهم‌ترین چالش شما برای مهاجرت اوسبیلدونگ به آلمان، یادگیری زبان است. علیرغم اینکه ارائه مدرک در این روش الزامی نیست، اما درنهایت، مهارت زبانی شما باید مورد تأیید کارفرما قرار بگیرد. خوشبختانه با رسیدن به سطح B1 زبان آلمانی، می‌توانید این مهارت را کسب کنید. برای رسیدن به این سطح تنها به کمی تلاش و پشتکار نیاز دارید. از بین مهارت‌های چهارگانه زبان، شنیدن و حرف زدن از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. چراکه گذراندن آموزش‌های اوسبیلدونگ و همین‌طور دوره کارآموزی، بیش از هر چیز مستلزم مهارت‌های ارتباطی و مشخصاً سطح مکالمه‌ی شماست.

امیدواریم راهنمای حاضر، دید جامع و مناسبی را درباره مهاجرت به آلمان از طریق اوسبیلدونگ برای شما عزیزان ایجاد کرده باشد. ما در این گفتار سعی کردیم که جنبه‌های مختلف این موضوع را تحت پوشش قرار دهیم. با این وجود، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش‌های احتمالی، می‌توانید با کارشناسان ویزاگروپ24 تماس حاصل فرمایید.