موسسه مشاوره‌ای و مهاجرتی ویزاگروپ24

فهرست مطالب

مهاجرت کادر درمان به آلمان

تعداد افرادی که طی سال‌های اخیر برای مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری اقدام کرده‌اند، کماکان رو به افزایش است. این امر به‌خودی‌خود نباید چندان متعجبمان کند. به‌هرحال آلمان یکی از بهترین کشورها برای پرستاران و به‌طور کلی، کارکنان بخش بهداشت و درمان است. البته سرزمین ژرمن‌ها نه‌فقط برای پرستاران بلکه برای همه متقاضیان مهاجرت شغلی، یک مقصد جذاب محسوب می‌شود. به همین دلیل آلمان در فهرست محبوب‌ترین کشورهای جهان برای مهاجرت در رتبه پنجم قرار دارد.

 

مهاجرت پرستاران به المان

 

مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری، در کنار وضعیت اقتصادی و درآمد مناسب، شأن و پرستیژ اجتماعی بالایی دارد. علاوه بر این فراموش نکنید که کار کردن در آلمان به معنای سکونت در یکی از بهترین کشورهای دنیا آن هم در قلب اروپاست. شرایط کاری پرستاران در آلمان بسیار مناسب است. مقامات آلمانی با درک حساسیت و اهمیت شغل پرستاری، پیوسته تلاش می‌کنند تا شاخص رضایت شغلی پرستاران را بهبود دهند. هدف آن‌ها این است که پرستاران قادر به ارائه بهترین عملکرد خود باشند. تعداد مشاغل قابل تصدی در بخش بهداشت و درمان آلمان کماکان در حال افزایش است. برآوردها حاکی از آن هستند که آلمان تا سال 2030 به 200 هزار پرستار نیاز پیدا می‌کند. البته در این برآورد علاوه بر پرستاران، مراقبان و دستیاران پرستاری نیز گنجانده شده‌اند.

پرستاران در آلمان معمولاً از سوی بیمارستان‌ها (و نه مستقیماً توسط خود بیمار) استخدام می‌شوند. این بدان معناست که به‌عنوان یک پرستار در آلمان با توجه به موقعیت و شغل، با تعداد ثابتی از بیماران سروکار خواهید داشت. آیا شما هم فارغ‌التحصیل رشته پرستاری از دانشگاه‌های ایران هستید؟ در این صورت می‌توانید جدی‌تر از همیشه درباره مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری فکر کنید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این گفتار با ویزاگروپ24 همراه باشید؛ چراکه می‌خواهیم از سیر تا پیاز ماجرای مهاجرت پرستاران به آلمان را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان چیست؟

به‌طور کلی، فرصت‌های شغلی در حوزه بهداشت و درمان آلمان روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. یکی از دلایل این موضوع، تغییرات اعمال‌شده در قوانین مهاجرت کاری به آلمان در مارس سال 2020 است. به موجب این تغییرات، حالا خارجی‌هایی که آموزش حرفه‌ای دیده باشند، می‌توانند با اخذ ویزای جستجوی کار به آلمان بیایند. این ویزا به آن‌ها 6 ماه فرصت می‌دهد تا شغلی مرتبط با مهارتشان در آلمان پیدا کنند.

 

مهاجرت کادر درمان به المان

 

این بازنگری در قانون مهاجرت شغلی، مسیر مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری را هموارتر از همیشه کرده است. تا قبل از این تغییرات، مهاجرت پرستاران به آلمان تنها برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی (آکادمیک) امکان‌پذیر بود. در طول مدت اقامت 6 ماهه، متقاضی می‌تواند برای پوشش مخارج اقامت در آلمان تا 10 ساعت در هفته کار کند. بعد از اینکه متقاضی، شغل مناسبی پیدا کرد می‌تواند برای دریافت ویزای کار و اقامت بلندمدت درخواستش را ارائه دهد. بنابراین اولین و مهم‌ترین شرط مهاجرت پرستاران به آلمان، داشتن مدرک آکادمیک یا فنی و حرفه‌ای در زمینه پرستاری است.

شرط مهم دیگر مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری، ارائه مدرک زبان است. همه پرستاران برای دریافت ویزا کاری آلمان باید حداقل مدرک سطح B1 و اغلب B2 زبان آلمانی را اخذ کنند. در غیر این صورت، برای آن‌ها ویزا صادر نخواهد شد. تأکید بر ارائه مدرک زبان از حساسیت حرفه پرستاری نشئت می‌گیرد. ازآنجایی‌که درک احساسات بیماران، یک لازمه اساسی در شغل پرستاری است، پرستاران باید توانمندی خوبی در برقراری ارتباط داشته باشند.

متقاضیانِ واجد این دو شرط اصلی (صلاحیت علمی/ مهارتی و مدرک زبان)، تقریباً بیشتر راه مهاجرت کاری به آلمان را طی کرده‌اند. نیاز جامعه آلمان به حرفه پرستاری و مراقبت، شانس کارجویان را برای یافتن شغل مناسب در این کشور بسیار بالا می‌برد. بعد از اشتغال، مشکلی برای اقامت طولانی‌مدت و نهایتاً اقامت دائم در آلمان وجود نخواهد داشت. علاوه بر این پرستاران در صورت اخذ اقامت شغلی می‌توانند همسر و فرزندانشان را نیز با خود به آلمان ببرند. این شرایط درباره مهاجرت پزشکان به آلمان نیز صدق می‌کند؛ هرچند که شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان مخصوصاً از نظر سطح مدرک زبان موردنیاز، دشوارتر است.

مطالعه بیشتر : اوسبیلدونگ آلمان

به‌عنوان یک پرستار در چه جاهایی می‌توانید کار کنید؟

محل خدمت احتمالاً یکی از موضوعاتی است که در بحث مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری زیاد درباره آن فکر می‌کنید. بیمارستان‌های کلاسیک در آلمان، کماکان تقاضای زیادی برای جذب پرستار دارند؛ با این وجود، به‌عنوان یک پرستار، گزینه‌های متعدد و متنوعی برای کار کردن در مقابلتان قرار می‌گیرند:

  1. بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها

بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، متداول‌ترین محل کار پرستاران محسوب می‌شوند. این مراکز در کنار امکانات مدرن و زیرساخت‌های عالی، کمیته‌هایی دارند که حافظ منافع کارکنان هستند. ساعت کاری منظم و بالاترین رقم دستمزد ازجمله مزایای کار در بیمارستان‌ها و کلینیک‌هاست.

  1. خانه‌های سالمندان

آیا می‌دانستید سن حدود 1.5 میلیون نفر از جمعیت آلمان بالای 90 سال است؟ علاوه بر این بخش عمده‌ای از جمعیت آلمان در بازه سنی 60 تا 90 سال قرار می‌گیرند. بسیاری از این افراد در زندگی روزمره خود به کمک نیاز دارند یا ترجیح می‌دهند دوران پیری را در کنار همسالانشان در خانه‌های سالمندان بگذرانند. این عوامل باعث می‌شود آسایشگاه‌ها و خانه‌های سالمندان، نیاز شدیدی به پرستار و مراقب داشته باشند. این نیاز زمینه خوبی جهت مهاجرت کادر درمان به آلمان را برای متقاضیان خارجی فراهم می‌کند. پرستاران در کنار ارائه خدمات پزشکی به سالمندان، به آن‌ها را در گذران زندگی روزمره یاری می‌رسانند. این کار از طریق تأمین نیازهای جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی سالمندان صورت می‌پذیرد.

  1. خوابگاه‌های ویژه معلولان

وظایف پرستار در چنین خوابگاه‌هایی مشابه وظایف آن‌ها در خانه سالمندان است.

  1. دستیار پزشکان متخصص

پزشکانی هم که به‌صورت خود اشتغال (و نه در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها) کار می‌کنند، نیازمند استخدام پرستار هستند. آن‌ها برای ارائه خدمات درمانی، بیماران را در مطب یا مرکز خصوصی خود ویزیت می‌کنند. البته درآمد کار در مطب‌ها یا کلینیک‌های خصوصی معمولاً از بیمارستان‌ها و مراکز بزرگ و عمومی کمتر است.

  1. شرکت‌های خدماتی

بسیاری از شرکت‌های خصوصی در آلمان خدمات پرستاری به بیماران را در منازلشان ارائه می‌دهند. آن‌ها برای ارائه این خدمات به پرستاران ماهر نیاز دارند؛ بنابراین این شرکت‌ها نیز می‌توانند یک گزینه بالقوه برای اشتغال باشند.

علاوه بر این برخی افراد سالمند در آلمان، تمایلی برای زندگی در خانه سالمندان ندارند؛ ازاین‌رو نسبت به استخدام پرستار خصوصی اقدام می‌کنند. در اینجا نیز پرستار همان وظایفی را بر عهده دارد که در خانه سالمندان باید انجام دهد. البته دستمزد پرستاران خصوصی بسیار بالاست و معمولاً از سوی خانواده‌های ثروتمند استخدام می‌شوند. بنابراین برای تصدی چنین شغلی باید قدری خوش‌شانس باشید!

  1. آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای

یکی دیگر از فرصت‌های جذاب شغلی برای مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری، تدریس در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است. برای انجام این کار حتماً باید دارای مدرک لیسانس و بعضاً فوق‌لیسانس پرستاری از یک دانشگاه اروپاییِ تأییدشده در آلمان باشید.

  1. مراکز بازپروری

در آلمان مراکزی تحت عنوان Reha وجود دارند که در زمینه بازپروری فعالیت می‌کنند. این مراکز به افرادی که از یک بیماری شدید یا مزمن بهبود یافته‌اند، خدمات ارائه می‌دهند. همچون خانه‌های سالمندان، در اینجا نیز وظیفه پرستاران کمک به این بیماران و تسهیل فرایند بازگشت آن‌ها به زندگی عادی و روزمره است.

  1. شرکت‌های خصوصی

بسیاری از شرکت‌های بزرگ در آلمان قانوناً باید یک پزشک سازمانی داشته باشند. این پزشکان برای انجام وظایف خود گاهی به پرستار یا دستیار احتیاج دارند. وظیفه یک پرستار در این حالت، زیر نظر گرفتن وضعیت سلامت کارکنان و کنترل شرایط کار است.

همان‌طور که می‌بینیم آلمان در زمینه‌های مختلف، نیاز شدیدی به پرستار دارد. همین امر باعث شده تا دولت این کشور برای افرادی که قصد مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری را دارند، فرش قرمز پهن کند!

فرایند اخذ ویزای کار پرستاری آلمان چگونه است؟

فرایند اخذ ویزای پرستاری آلمان از چند مرحله مهم تشکیل شده است. مراحلی که برای مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری باید همه آن‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارید.

  1. ترجمه مدارک، اسناد و گواهینامه‌ها. این مدارک حتماً باید به زبان آلمانی ترجمه شوند.
  2. ارسال درخواست کار به مراکز مختلف. بهتر است برای همه موقعیت‌های شغلی در دسترس در مراکز مختلف، درخواست ارائه دهید. این کار، شانستان را برای یافتن بهترین شغل ممکن زیاد می‌کند. وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که برای این منظور می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. برخی از شاخص‌ترین این وب‌سایت‌ها عبارت‌اند از:

علاوه بر وب‌سایت‌های فوق می‌توانید سری هم وب‌سایت بیمارستان‌ها و کلینیک‌های آلمانی بزنید. چراکه احتمال یافتن فرصت‌های شغلی مناسب در آن‌ها هم بالاست. حین ارسال درخواست کار پرستاری، الصاق اسناد و مدارک لازم به فرم درخواست را فراموش نکنید. رزومه‌ی به‌روز، گواهی سابقه کار، مدرک زبان، گواهی آکادمیک یا فنی و حرفه‌ای و انگیزه نامه ازجمله مهم‌ترین مدارک حرفه‌ای شما هستند.

  1. شرکت در مصاحبه. مصاحبه کارفرمایان آلمانی با کارجویان خارجی می‌تواند هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت از راه دور باشد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که پرستاری، یک حرفه‌ی کاملاً مهارت محور است، احتمالاً باید به‌صورت حضوری در جلسه مصاحبه شرکت کنید. علاوه بر این ممکن است کارفرما از شما بخواهد چند روزی را به‌صورت آزمایشی کار کنید. این اقدام با هدف حصول اطمینان از کیفیت کاری و میزان توانمندی کارجو صورت می‌پذیرد.
  2. امضای قرارداد کاری. بعد از اینکه درخواست کاری شما مورد پذیرش قرار گرفت، نوبت به امضای قرارداد کاری می‌رسد.
  3. درخواست تأیید مدارک تحصیلی. درباره این موضوع در بخش‌های بعد بیشتر توضیح می‌دهیم.
  4. درخواست ویزای کار پرستاری در آلمان. به‌محض تأیید مدارک تحصیلی، می‌توانید نسبت به ثبت درخواست ویزای پرستاری در آلمان اقدام کنید.
  5. دریافت ویزای کاری و آغاز شغل و زندگی جدید. بعد از صدور ویزا عازم آلمان شده و مشغول به کار شوید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای پرستاری آلمان

مدارک لازم برای مهاجرت پرستاران به اتریش

مهم‌ترین مدارکی که برای مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری و اخذ ویزا باید تحویل سفارت دهید عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پرسنلی
  • فرم تکمیل و امضاشده‌ی درخواست ویزای کار آلمان
  • مدارک تحصیلی یا مهارتی که مؤید صلاحیت کاری شما باشند
  • نامه ایجاب (پیشنهاد کار) از جانب کارفرمای آلمانی
  • نامه پوششی (انگیزه نامه)
  • رزومه
  • گواهی بیمه درمانی

معادل‌سازی مدرک پرستاری در آلمان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تطبیق و تأیید مدارک تحصیلی یا مهارتی، از مهم‌ترین موضوعات در بحث مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری است. مدرک آکادمیک یا فنی و حرفه‌ای شما به‌عنوان یک پرستار باید مورد تأیید دولت آلمان قرار بگیرد. مطابقت یا عدم مطابقت این مدرک با استانداردهای دولت آلمان تا حد زیادی به کشوری که متقاضی در آن تحصیل کرده، بستگی دارد.

ابتدا باید از طریق مشورت با کارفرمای خود درخواستتان را برای تأیید مدارک تحصیلی به سازمان ذی‌صلاحِ ایالت موردنظر در آلمان ارائه دهید. بررسی مدارک تحصیلی در آلمان، پروسه‌ای زمان‌بر است که شاید لازم باشد بیشتر از 1 سال انتظار بکشید. بااین‌حال، این زمان انتظار، فرصتی طلایی برای تقویت زبان است. پس دست روی دست نگذارید و از این فرصت برای بهبود زبان آلمانی به نحو احسن استفاده کنید.

مدارک لازم برای معادل‌سازی مدرک پرستاری در آلمان

برای معادل‌سازی مدرک پرستاری در آلمان ارائه مدارک زیر الزامی می‌باشد:

  • پاسپورت
  • عکس
  • ترجمه مدارک تحصیلی و سوابق کاری به زبان آلمانی
  • ریزنمرات مقطع تحصیلی
  • گواهی عدم سوءپیشینه از پلیس ایران
  • گواهی پزشکی که نشان‌دهنده وضعیت سلامتی متقاضی باشد
  • مدرک زبان آلمانی سطح B1 یا B2 که توسط یکی از مؤسسات TELC، OSD یا گوته صادر شده باشد
  • رزومه کامل و به‌روز
  • گواهینامه‌های تحصیلی مقطع دبیرستان

آزمون معادل‌سازی پرستاری

فردی که مسئول ارزیابی مدارک شماست، آن‌ها را با الزامات و استانداردهای حرفه پرستاری در آلمان مطابقت می‌دهد. اگر این مطابقت مورد تأیید قرار بگیرد، مشکلی وجود ندارد. در غیر این صورت برای معادل‌سازی باید در یک آزمون تخصصی تحت عنوان Kentnisstandprüfung شرکت کنید. این همان آزمونی است که پرستاران آلمانی نیز برای احراز صلاحیت حرفه‌ای خود در آن شرکت می‌کنند.

متأسفانه مدرک اغلب متقاضیان ایرانی مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری، مورد پذیرش دولت این کشور قرار نمی‌گیرد. بنابراین پرستاران ایرانی باید در آزمون معادل‌سازی شرکت کنند. قبولی در این آزمون، شرط لازم برای کار کردن در آلمان به‌عنوان یک پرستار است. این یعنی چنانچه نتوانید آزمون معادل‌سازی را با موفقیت پشت سر بگذارید، مجوز پرستاری در آلمان را دریافت نخواهید کرد. ناگفته نماند که هر فرد دو بار می‌تواند در آزمون معادل‌سازی شرکت کند. بنابراین اگر بار اول به هر دلیلی قبول نشدید، امکان شرکت مجدد در آزمون برایتان وجود دارد.

مصالعه بیشتر : مهاجرت تحصیلی به آلمان

گذراندن دوره‌های آموزشی برای معادل‌سازی

علاوه بر شرکت در آزمون، آپشن دیگری هم برای معادل‌سازی مدرک پرستاری در آلمان وجود دارد. این آپشن شرکت در دوره‌های آموزشی ویژه پرستاران است که البته گاهی تا سه سال طول می‌کشد. دوره‌های آموزشی می‌تواند شامل حضور در دوره‌های کامل فنی و حرفه‌ای باشد یا صرفاً به گذراندن دوره‌های خاص محدود شود. ضمناً متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری می‌توانند با حضور در دانشگاه‌ها یا مدارس فنی حرفه‌ای نیز نسبت به اخذ صلاحیت کاری لازم اقدام کنند.

لازم به ذکر است که برای کار کردن به‌عنوان دستیار پرستار، ممکن است به شرکت در آزمون یا گذراندن دوره‌های تکمیلی نیاز نباشد.

میزان حقوق پرستار در آلمان چقدر است؟

حقوق و فرصت‌های شغلی، دو انگیزه اصلی مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری هستند. حقوق سالانه‌ی پرستاران شاغل در آلمان به‌طور متوسط حدود 33 هزار یورو می‌باشد که معادل با 2800 تا 2900 یورو در ماه است.

 

حقوق پرستاران در المان

 

رقم دقیق حقوق دریافتی شما به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ در این میان عواملی مثل ایالت، تجربه کاری، زمان کار، سطح صلاحیت و گرایش تخصصی اهمیت بیشتری دارند. به‌عنوان مثال حقوق پرستاران شاغل در ایالت باواریا، بیشتر از پرستاران هم‌رده در ایالت‌های دیگر آلمان است. در این رده‌بندی بعد از باواریا ایالت‌های هسن و بادن-وورتمبرگ قرار دارند. یا به‌عنوان یک مثال دیگر، پرستارانی که در شیفت شبانه کار می‌کنند، نسبت به دیگران حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

شرکت در دوره‌های تخصصی تکمیلی می‌تواند تأثیر زیادی بر افزایش حقوق پرستاران در آلمان بگذارد. دریافتی پرستارانی که این دوره‌ها را می‌گذرانند می‌تواند به 3400 یورو در ماه برسد. پرستارانی هم که به مشاغل سرپرستی و رهبری منصوب می‌شوند، می‌توانند انتظار دریافت حقوق ماهانه 3800 یورو را داشته باشند.

متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری بهتر است همکاری با کارفرمایان دولتی را در اولویت قرار دهند. استخدام در بخش دولتی، علاوه بر حقوق مناسب، شرایط کاری بهتر و مزایای بیشتری را برای افراد به همراه دارد. حقوق پرستاران بخش خصوصی در آلمان معمولاً بین 1800 تا 2200 یورو در ماه است.

توجه داشته باشید که کلیه اعداد و ارقام ذکرشده، میزان حقوق ناخالص هستند. بدین معنا که خالص دریافتی از کسر مالیات و سایر کسورات حاصل می‌شود.

پیشرفت شغلی با شرکت در دوره‌های تکمیلی پرستاری در آلمان

متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری می‌توانند به شرکت در دوره‌های تکمیلی نیز فکر کنند. البته تنها پرستارانی واحد شرایط حضور در این دوره‌ها هستند که که مدارک تحصیلی یا مهارتی آن‌ها در آلمان مورد پذیرش و تأیید رسمی قرار بگیرد. آنها در صورت تمایل می‌توانند در یک حوزه یا زمینه خاص پرستاری، آموزش‌های تخصصی تکمیلی دریافت کنند. شرکت در دوره‌های تخصصی تکمیلی، صلاحیت و شایستگی حرفه‌ای شما را به‌عنوان یک پرستار افزایش می‌دهد. درنتیجه به‌واسطه کسب مزیت رقابتی، از شانس بیشتری برای تصدی مشاغل پرستاری با شرایط و درآمد بهتر برخوردار می‌شوید.

دوره تکمیلی پرستاری در المان

صدها دوره آموزش تکمیلی در آلمان وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها ثبت‌نام کنید. شرکت در این دوره‌ها مستلزم پرداخت هزینه است. پرداخت هزینه شرکت در دوره‌های تکمیلی بعضاً بر عهده خودِ فرد و گاهی بر عهده کارفرمای اوست.

موارد زیر ازجمله محبوب‌ترین و پردرآمدترین گرایش‌های پرستاری در آلمان هستند؛ بنابراین اگر برای مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری مصمم هستید، بد نیست به شرکت در این دوره‌های تخصصی فکر کنید:

  • بیهوشی و مراقبت‌های ویژه
  • خدمات جراحی و آندوسکوپی
  • انکولوژی
  • توان‌بخشی (بازپروری) و مراقبت‌های بلندمدت
  • بهداشت
  • نفرولوژی
  • مراقبت‌های روان‌پزشکی

توجه کنید که شرکت در این دوره‌های تکمیلی، امری اجباری نیست؛ ولی اگر به دنبال حقوق بالاتر و شرایط کاری بهتر هستید پیشنهاد می‌شود در آن‌ها ثبت‌نام کنید.

جمع‌بندی نکات مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری

برای مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری، دلایل زیادی وجود دارد. رشد فزاینده تقاضای بازار کار، امنیت شغلی، پرستیژ اجتماعی بالا، حقوق مناسب، قرارداد کاری نامحدود، بُردن اعضای خانواده و … همه و همه از مزایایی هستند که روند مهاجرت پرستاران به آلمان را از سراسر نقاط دنیا تشدید می‌کنند.

گرفتن اقامت دائم آلمان از قوی‌ترین انگیزه‌های مهاجرت کادر درمان به آلمان محسوب می‌شود. اخذ اقامت دائم به شما اجازه می‌دهد تا هر زمان که می‌خواهید در آلمان بمانید؛ ضمناً هیچ محدودیتی برای سفر کردن در داخل یا خارج از آلمان نخواهید داشت. پرستارانی که به حداقل 5 سال سابقه کاری در آلمان برسند، می‌توانند برای گرفتن اقامت دائم این کشور اقدام کنند. علاوه بر این، بعد از 8 سال می‌توانند پاسپورت آلمانی و تابعیت این کشور را اخذ نمایند.

مهم‌ترین شرایط  مهاجرت به آلمان برای پرستاران را می‌توان در داشتن مدرک تحصیلی و مدرک زبان خلاصه کرد. هرچند که در این بین باید از یک چالش قابل‌توجه یعنی معادل‌سازی مدرک پرستاری با موفقیت عبور کنید. فراموش نکنید که پروسه مهاجرت به آلمان از طریق کار پرستاری، تا حد زیادی ماهیت حقوقی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود هرگز به‌صورت سرخود نسبت طی مراحل اقدام نکنید و از وکلا و کارشناسان مهاجرتی معتبر کمک بگیرید.

آیا سؤال دیگری درباره شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان هست که این راهنما، پاسخگوی آن نباشد؟ در این صورت می‌توانید برای طرح پرسش خود با کارشناسان ویزاگروپ24 تماس بگیرید.